|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km3.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele3.5.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož
strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky
šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato
strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od
dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku
dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník: Dodavatel, který
palivočlánkovou kogenerační jednotku vyrobil a instaloval, uzavřel
dohodu o jeho prodeji energetické společnosti NRG Yield. Po splnění
všech podmínek v průběhu tohoto měsíce bude zahájen jeho rutinní,
komerční provoz. Celý článek zde ABB Terra HP: nabíjecí stanice pro elektromobily o výkonu 350 kW měla světovou premiéru3.5.2018 S nabíjecími výkony řádově ve stovkách kilowattů se v současné době můžeme setkat především u průběžně dobíjených elektrobusů (viz prezentace z našich konferencí Elektrické autobusy pro město). U elektromobilů je zatím běžným standardem pro rychlé nabíjení výkon do 50 kW. Nárůst elektromobility a tlak na zkracování prostojů během nabíjení nicméně vede průmysl k vývoji bezpečných a ekonomických technologií pro nabíjení stále většími výkony i u elektromobilů. Konkrétní podobu dostal tento trend v nabíjecí stanici Terra HP od společnosti ABB, umožňující nabíjecí výkon až 350 kW. Tato nabíjecí stanice, první svého druhu na světě, byla představena na Hannoverském veletrhu v dubnu 2018. Reportáž Smartcityvpraxi: za volantem „elektrické multikáry“ Goupil24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora, společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém automobilovém polygonu. CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru18.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením13.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje. MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce12.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT. Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya. Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního
provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem čtyři
elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na
jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů
probíhaly v odlišném časovém období. Celý článek zde Suburbanizace: strašák nebo řešitelný problém?7.4.2018 Život městských periferií neodmyslitelně souvisí s procesem
suburbanizace. Tento pojem lze chápat jako děj, při kterém jsou
komerční, průmyslové a rezidenční části sídelní struktury přesouvány z
center měst na jejich okraje, aby se tam mohly dále rozrůstat. V
důsledku toho dochází k záběru původní krajiny (nejčastěji zemědělské
půdy) a k rozrůstání malých měst, nacházejících se v okolí velkých
metropolí. V těchto malých městech pak vznikají komerční, rezidenční a
průmyslové zóny. Autorka tohoto článku, studentka Mendelovy univerzity
v Brně, se nad aktuálním problémem suburbanizace dále zamýšlí a rozvíjí
jej na konkrétním příkladu oblasti na jihovýchodě Prahy, odkud sama
pochází, tudíž suburbanizace je pro ni velmi živý pojem. Konkrétní
poznatky, které zde uvádí, vycházejí z jejího výzkumu v obci Modletice,
jehož závěry přiměřeně aplikuje na celou uvedenou oblast. Celý článek zde Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií5.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. Elektrobusy pro Varšavu jsou postupně dodávány od prosince 2014.
Demonstrační provoz v rámci projektu ZeEUS, který byl předmětem
hodnocení, zahrnoval 10 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric o
přepravní kapacitě 70 cestujících. Celý článek zde Barevné osvětlení rekonstruovaného mostu v holandském Zutphenu svěřili Tecomatu Foxtrot4.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III, pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot, tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení mostu v Nizozemí. Uber dal svá anonymizovaná data k dispozici Londýnu pro řízení městské mobility29.3.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement určeného pro město. Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa. Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo. Konference Smart city v praxi III: česko-slovenské zkušenosti, smart city a smart regiony, nové technologie a nejistá budoucnost investičních dotací22.3.2018 Dne 20. března 2018
opět proběhla jako doprovodný program brněnského
veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi
byla
rok po slavnostním křtu
vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným
garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro
místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem
konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily
Volkswagen), hlavními partnery společnosti
ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON,
Eurogreen a Operátor ICT. Celý článek včetně prezentací ke stažení zde
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |