Přečtěte si: Pozvánka na AMPER 2024

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Smart Cities: nový (a jiný) trh pro inovativní technologie

17.1.2019 Pojem „smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách. Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat blíže.

Celý článek zde


Analýza implementace smart city a smart regionu na vládní úrovni ČR: doporučení pro podporu i odkaz na naši publikaci Smart city v praxi

17.1.2019 Ve spolupráci Úřadu vlády ČR, Ministerstva pro místní rozvoj, Technologické agentury ČR a Mendelovy univerzity v Brně byla vypracován dokument „Analýza aktuální úrovně zapojení ČR do konceptu smart city a smart region v souvislosti s novými trendy, včetně návrhů opatření“.  Tato analýza, obsahující také příklady osvědčené praxe, byla zveřejněna v polovině ledna 2019. Za zmínku stojí, že se tato analýza odvolává mj. na publikaci Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, konzultanta v oboru smart city a provozovatele našeho portálu.

 Celý článek zde


JR East začala s realizací svých plánů na zavedení bezobslužného provozu na celostátní železnici

17.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími jízdami. JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen. 

Celý článek zde


„Standard přímého rozhledu“ sníží fatální kolize nákladních aut s cyklisty a pěšími v Londýně

16.1.2019 V roce 2017 zahynulo nebo bylo těžce zraněno na ulicích osmimiliónového Londýna kolem čtyř tisíc lidí. Ačkoli zde těžké nákladní automobily představují pouhá čtyři procenta vozokilometrů, podílela se na 65 procentech fatálních kolizí s cyklisty a na 25 procentech fatálních kolizí s chodci. Hlavní příčinou je „slepý úhel“ řidičů těchto vozidel. Tento alarmující stav se rozhodlo vedení města řešit zavedením tzv. Standardu přímého rozhledu (Direct Vision Standard) pro těžká nákladní vozidla. Začátkem ledna 2019 začala veřejná konzultace k jeho konečnému návrhu.

 Celý článek zde


Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu

15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. Celý článek zde


Poslední vlna kotlíkových dotací na pomoc smart cities a smart vilages: nástroj k ozdravění (nejen) venkovského ovzduší

10.1.2019 V souvislosti se znečištěním ovzduší ve městech se hovoří především o dopravě. Zcela jiná situace je ale na venkově nebo v menších městech. Podle zkušeností z konzultační praxe provozovatelů tohoto portálu například česká vesnice o několika stech obyvatelích a několika desítkách domů vypustí ze svých lokálních topenišť do ovzduší ročně přibližně tolik pevných částic, jako desítky tisíc osobních automobilů. Vedení měst a obcí přitom může na své spoluobčany apelovat – a to je asi tak vše. Na pomoc (nejen) této situaci přichází na začátku ledna 2019 poslední vlna tzv. kotlíkových dotací z Operačního programu Životní prostředí.

Celý článek zde


Skládkový plyn jako zdroj elektřiny i vodíku pro palivočlánková vozidla

10.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku 2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova

2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému.

Celý článek zde


Všem našim čtenářům, kolegům a zákazníkům přejeme příjemně prožité svátky a hodně štěstí v novém roce. K přání připojujeme naši Novoroční bajku o pejskovi, kočičce, dortu a připomínkovém řízení.



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015


















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services