Smart Cities: nový (a
jiný) trh pro inovativní technologie
17.1.2019 Pojem „smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s
rozvojem inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se
těmito technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže.
Celý
článek zde
17.1.2019 Ve spolupráci Úřadu vlády ČR, Ministerstva pro místní rozvoj,
Technologické agentury ČR a Mendelovy univerzity v Brně byla vypracován
dokument „Analýza aktuální úrovně zapojení ČR do konceptu smart city a
smart region v souvislosti s novými trendy, včetně návrhů
opatření“. Tato analýza, obsahující také příklady osvědčené
praxe, byla zveřejněna v polovině ledna 2019. Za zmínku stojí, že se
tato analýza odvolává mj. na publikaci Smart city v praxi
od Jakuba
Slavíka, konzultanta v oboru smart city a provozovatele našeho portálu.
Celý
článek zde
17.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský
provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány
mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci
téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími
jízdami. JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví
ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích
včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen.
Celý
článek zde
16.1.2019 V roce 2017 zahynulo nebo bylo těžce zraněno na ulicích osmimiliónového
Londýna kolem čtyř tisíc lidí. Ačkoli zde těžké nákladní automobily
představují pouhá čtyři procenta vozokilometrů, podílela se na 65
procentech fatálních kolizí s cyklisty a na 25 procentech fatálních
kolizí s chodci. Hlavní příčinou je „slepý úhel“ řidičů těchto vozidel.
Tento alarmující stav se rozhodlo vedení města řešit zavedením tzv.
Standardu přímého rozhledu (Direct Vision Standard) pro těžká nákladní
vozidla. Začátkem ledna 2019 začala veřejná konzultace k jeho konečnému
návrhu.
Celý
článek zde
15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde
poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel),
málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne
ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí,
nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára
jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v
prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde
automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností
Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový
nákladní vůz na svoz odpadu. Celý
článek zde
10.1.2019 V souvislosti se znečištěním ovzduší ve městech se hovoří především o
dopravě. Zcela jiná situace je ale na venkově nebo v menších městech.
Podle zkušeností z konzultační praxe provozovatelů tohoto portálu
například česká vesnice o několika stech obyvatelích a několika
desítkách domů vypustí ze svých lokálních topenišť do ovzduší ročně
přibližně tolik pevných částic, jako desítky tisíc osobních automobilů.
Vedení měst a obcí přitom může na své spoluobčany apelovat – a to je
asi tak vše. Na pomoc (nejen) této situaci přichází na začátku ledna
2019 poslední vlna tzv. kotlíkových dotací z Operačního programu
Životní prostředí.
Celý
článek zde
10.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako
významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také
zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.
Celý
článek zde
Reportáž
Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do
Krakova
2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v
historii a množstvím kulturních a historických památek a také město,
které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti
zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je
nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
Celý
článek zde
20.12.2018 Města
a obce mají další možnost výhodně pořídit automobily na
alternativní pohony. Již potřetí nabízí Ministerstvo životního
prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR dotace
na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“
podpoří resort nově i dobíjecí stanice a zároveň rozšíří okruh
příjemců. Připraveno má celkem 100 milionů korun. Již dříve avizovaná
výzva č.11/2018 z Národního programu Životní prostředí byla vyhlášena
17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí.
Celý
článek zde
První německý soukromý
dopravce zakoupil elektrobusy – Solaris Urbino 12 electric
18.12.2018 Elektrobusy
pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím
převážně doménou provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či
velkých dopravních holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých
státních drah DB. I to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v
Německu vybaveným také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma
Josef Ettenhuber GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři
elektrobusy Solaris Urbino 12 electric.
Celý
článek zde
Positive Footprint
Housing: použité baterie z elektrobusů v Göteborgu pomohou akumulovat
energii z fotovoltaických článků
17.12.2018 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují
– tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita
klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým
a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k
užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů. Celý článek zde
11.12.2018 Podobně jako
například Madrid jsou
i další
evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem
elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná
pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla
také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke
konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a
poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že
elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h,
je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že
požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky
rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a
zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.
Celý
článek zde
11.12.2018 „Chytré“
veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové
řízení intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz
například projekt
v Cardiffu) i využití
sloupů veřejného osvětlení jako multifunkční infrastruktury (viz
například americký koncept chytrého sloupu) se stává
fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento koncept přichází ke
slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“ lampy od firmy
BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu ČVUT –
instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod
patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o
tomto projektu informována začátkem prosince 2018.
Celý
článek zde
5.12.2018 Pevné
částice způsobí ročně předčasnou smrt více než 420 tisícům
Evropanů, oxidy dusíku 79 tisícům Evropanů a přízemní ozón téměř 18
tisícům Evropanů. Největším znečišťovatelem je silniční doprava,
následovaná obytnými a kancelářskými budovami s emisemi zhruba
třetinovými a až poté (!) průmyslem. Nejohroženější jsou obyvatelé
měst. Tak lze ve stručnosti shrnout nejvýznamnější a nejvíce alarmující
fakta ve zprávě „Air Quality in Europe 2018“, publikované Evropskou
agenturou pro životní prostředí (EEA) v listopadu 2018.
Celý
článek zde
4.12.2018 Významné
jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z
evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené
elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy
Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince
2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7
dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.
Celý
článek zde
3.12.2018 Koncem
listopadu 2018 proběhlo v Praze třídenní „Česko-německé
kooperační fórum technologie Smart City“, financované německým
Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky a organizované
německou firmou Dreberis ve spolupráci s českou inženýrskou společností
sunebono. České odborné veřejnosti se zde představily mladé německé
inovační firmy, nabízející svá řešení pro chytrá města, ale i pro
logistiku včetně dálkové dopravy. Provozovatelům našeho
portálu, konzultační firmě Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, připadla speciální úloha v části věnované B2B rozhovorům:
během poměrně krátké doby dát firmám rychlou, avšak vydatnou zpětnou
vazbu a úvodní praktické rady k pronikání na český trh inovačních
technologií pro smart city.
Celý
článek zde
30.11.2018 Mezi
významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od
poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl
uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní
provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento
elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu
užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru.
Celý
článek zde
28.11.2018 Začátek
listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut důležitým
milníkem v oblasti ekologicky vyráběné elektřiny: Ve dvou městech,
Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly uzavřeny
dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z
palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s
lokální distribuční společností.
Celý
článek zde
27.11.2018 Díky
technologickému rozvoji a implementaci environmentálních opatření
zátěž životního prostředí ČR v roce 2017 klesla, a to i přesto, že
česká ekonomika rostla. Kvalita ovzduší zůstává přesto neuspokojivá, a
to zejména kvůli silniční dopravě ve městech a vytápění domácností,
situace je nadále neuspokojivá i v místech koncentrace průmyslových
podniků. Tak lze v kostce shrnout obsah Zprávy o životním prostředí ČR
za rok 2017, kterou každoročně připravuje rezortní organizace MŽP –
CENIA, česká informační agentura životního prostředí, a s níž byla
koncem listopadu 2018 seznámena vláda ČR.
Celý
článek zde
22.11.2018
Dne 21. listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh
konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Celý článek a
prezentace ke stažení zde
1
| 2 | 3 | 4
| 5
| 6
| 7
| 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19 | 20
| 21
| 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28 | 29
| 30
| 31
| 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39