Pozvánka na odbornou konferenci
„Smart city v praxi II“
26.10.2016 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi II“ s podtitulem
„Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se koná 21.
března 2017 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER
2017. Již
druhý ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje konzultační
firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen řídicího
výboru pro přípravu certifikované metodiky smart city v ČR, spoluautor
modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající organizace. Tato
konference je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných
organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován. na konferenci jsou také
zváni zástupci průmyslu, pro které projekty smart city představují
potenciální nové trhy, učitelé a studenti dychtiví po nových a
zajímavých informacích a v neposlední řadě také redaktoři odborných i
všeobecných médií. Více
zde
25.10.2016 Na konferenci „Chytrý region – příležitosti pro obce a
města“ v Hradci
Králové, pořádané 19. 10. 2016 tamním Centrem investic, rozvoje a
inovací, jíž se zástupci našich portálů, Proelektrotechniky.cz a
Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i
přednášejících, zaznělo mnoho zajímavých informací z oblasti
praktických zkušeností i plánovaného spolufinancování konceptu smart
city. Kromě otázek
týkajících se moderních technologií nás zaujal mj. Národní program
Životní prostředí v gesci MŽP ČR a jeho podpora zelené infrastruktury
města obcí. To
je totiž oblast, na kterou se uprostřed „digitálních“ měst v
souvislosti s konceptem smart city občas zapomíná. Celý
článek zde
25.10.2016
Internet věcí, tedy identifikace věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, je důležitým prostředkem jak pro rozvoj
průmyslové automatizace, tak při rozvoji konceptu smart city.
Pro potřebu internetu věcí je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX
. V říjnu 2016 dosáhla tato síť na území ČR významného pokroku: celkem
85% pokrytí, což odpovídá zhruba stejnému podílu lidí, kteří mají v ČR
k síti SIGFOX přístup. Bylo nainstalováno 177 stanic z celkem
plánovaných 300. Celý
článek zde
19.10.2016
Lidar je akronym ze slov „light
radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. Celý
článek zde
17.10.2016
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo
středněnapěťovou
rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou jako smart grid, omezenou na určitý
počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně
představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy. Jako
důležitý (případně jediný) zdroj elektřiny jsou přitom využívány
obnovitelné zdroje energie. Jedním z dodavatelů řešení pro mikrosítě je
i globální společnost ABB. Poté, co byla odborné veřejnosti
prezentována mikrosíť v jejím vlastním závodě v Jihoafrické republice,
představila
ABB v říjnu 2016 modulární řešení mikrosítě typu „plug and
play“ Více
zde
12.10.2016 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci „Elektrické autobusy pro město V“,
která se koná 24. listopadu na Výstavišti Praha-Holešovice2016 jako
doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2016. Tato konference, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní
prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem
přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Více
zde
11.10.2016 Jedním
z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících
elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park
12 elektrobusů Optare Versa od
britského
výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na
linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016,
po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl
úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50
tisíc km na vůz ročně. Celý
článek zde
5.10.2016 Dne 4. října
2016 proběhla v centru GreenPoint v Praze 10 odborná
konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub
Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Účastníkům konference i
čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené
akce. Celý článek zde
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
16.9.2016 Plánem
udržitelné městské mobility (anglická zkratka SUMP podle Sustainable
Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán, určený k uspokojování
potřeb mobility osob a organizací ve městech a jejich okolí za účelem
zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý nástroj pro realizaci
konceptu smart
city. Plánování a realizace rozvoje elektromobility ve
městech by měly být zapojeny do těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k
tomu podává dokument CIVITAS Insight „E-mobility: Make it happen
through SUMPs!“, tedy „E-mobilita: zrealizujte ji pomocí SUMP!“,
zpracovaný pod hlavičkou evropské iniciativy CIVITAS, který byl
publikován v září 2016. Celý
článek zde
5.9.2016 Údaje o
východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem
pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy
a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí
při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se
takováto data
získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského
Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford
Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti
počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních
operátorů o poloze volajících osob. Model byl aplikován na
3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města amerického státu
Massachusetts. Celý
článek zde
29.8.2016
Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v
Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských
městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení
londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu
SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve
finském hlavním městě Helsinky. Automatický minibus EasyMile EZ10od
francouzského výrobce Ligier je 3,9 m dlouhý a 2,7 m vysoký. Má
přepravní kapacitu 6 sedících a 6 stojících osob – v rámci uvedeného
projektu SOHJOA se využívá kapacita 9 míst. Asynchronní elektromotor mu
umožňuje maximální rychlost 40 km/h a cestovní rychlost 20 km/h. Celý článek zde
19.8.2016 Londýn je
jednou z evropských metropolí, které průběžně
naplňují koncept smart
city. Důležitá oblast, které je v této
souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace o dopravě,
které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů. Vedle
otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá kolem pěti set
uživatelských aplikací, přišel městský organizátor dopravy Transport
for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou: Prostorná záď
tradičních městských patrových autobusů začne být využívána pro
digitální panely zobrazující v reálném čase informace o dopravním
provozu ve městě. Celý
článek zde
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6
| 7 | 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18