Přečtěte si: Pozvánka na AMPER 2024

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Ohlédnutí za rokem 2016: chytrá města, elektromobilita a průmyslová automatizace pro životní prostředí i ekonomiku

Milí čtenáři,

právě uplynulý rok 2016 byl pro všechny, kdo usilují o lepší životní prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21. konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), jejímž výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše konzultační a osvětová činnost.

Celý článek zde


Závěrečná zpráva projektu CHIC: palivočlánkové autobusy směřují ke komercializaci

23.12.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve studii E-mobilita v MHD. Tento projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. Celý článek zde


Scania a Bombardier testují první indukčně dobíjený elektrický autobus ve Skandinávii

22.12.2016 Indukční (bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická úskalí, zkouší například v Mannheimu, v Berlíně i v dalších městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart city) nedaleko Stockholmu, na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. Testovacím vozidlem je 12m městský autobus typu Scania Citywide LE4x2. Jde o paralelní hybrid s dieselovým a elektrickým pohonem propojenými převodovkou. Celý článek zde


SIGFOX: globální síť internetu věcí expanduje a investuje do dalšího rozvoje

21.12.2016 Síť internetu věcí SIGFOX, sídlící ve Francii a reprezentovaná v ČR společností SimpleCell Networks, oznámila začátkem prosince 2016 nové investice s cílem expandovat do dalších zemí. V roce 2018 má v plánu provoz v 60 zemí světa a zároveň dosažení finančního bodu zvratu ze ztráty do zisku. Během pouhých pěti let se podařilo vybudovat SIGFOX jako jedinečnou bezdrátovou síť, poskytující jednoduchou a efektivní konektivitu nejrůznějším koncovým uživatelům propojeným v cloudu. Koncových bodů sítě SIGFOX je dnes po celém světě více než 10 miliónů v cca 30 zemích. Efektivní provoz sítě je možný zejména díky nízkým nákladům celého systému i jednotlivých zařízení. Celý článek zde


Trh elektrických autobusů poroste, EIB je podporuje

20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i výsledky soutěže o nejlepší městský autobus roku na letošním hannoverském veletrhu, kde se poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB), která na začátku prosince 2016 představila novou iniciativu Cleaner Transport Facility (CTF) na podporu ekologické dopravy. Celý článek zde


Trolejbus s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu: překombinovaný experiment nebo chytré netradiční řešení?

16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy. K problematice parciálních trolejbusů kromě toho proběhly velmi zajímavé diskuse na konferenci Elektrické autobusy pro město V, pořádané provozovatelem našeho portálu. Ve světle všech těchto informací se nabízí otázka, zda a kdy má poněkud netradiční kombinace trolejbusu a palivočlánkové, tedy vodíkové, energetické jednotky smysl. Ačkoli řada podrobností není k dispozici, leccos mohou napovědět informace od výrobců i ze zmíněné konference. Celý článek zde


Řím omezí vjezd turistických autobusů do centra, elektrobusy mají úlevu

15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti se smart city Oslo, zavádění čisté městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu, plánuje město Řím. Centrum Říma dnes trápí, kromě jiného, velké množství autobusů plných turistů nadšených pro pravěké památky, ale s menším pochopením pro samotné Římany i pro pohyb vlastními silami. Turistika je zkrátka průmysl, kde platí: náš zákazník – náš pán. Výsledkem je smog a dopravní zácpy v centru města. Celý článek zde


Územní studie krajiny: rozvoj zelené infrastruktury chytrých obcí může být ze 100 % podpořen dotací

13.12.2016 Zelená infrastruktura je velmi důležitou součástí chytrých měst a obcí a nezbytným doplňkem „šedé“ infrastruktury. Důležitým nástrojem jejího rozvoje jsou územní studie krajiny, jako jeden ze základních podkladů pro plánovací a rozhodovací činnost zejména orgánů územního plánování, orgánů ochrany přírody, stavebních úřadů a dalších orgánů podílejících se na rozhodování o krajině. Zpracování těchto studií je již nyní podporováno z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Do jejího spolufinancování se nyní zapojuje i Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Národního programu Životní prostředí.  Celý článek zde


SIGFOX rozšiřuje svou síť na Slovensko

12.12.2016 Síť pro internet věcí SIGFOX, která v ČR nyní pokrývá téměř 88 % populace a připravuje první komerční aplikaci v Liberci, se začala rozšiřovat také na Slovensko. Jak oznámili v prosinci 2016 Sigfox a český operátor této sítě společnost SimpleCell Networks, SIGFOX už nyní pokrývá zhruba 30 % populace Slovenské republiky. Výhradním operátorem SIGFOX na Slovensku bude společnost SimpleCell Networks Slovakia. Díky spolupráci se společností Towercom zde má SIGFOX na začátku prosince 2016 cca 30 % pokrytí.SimpleCell Networks Slovakia a.s. je prvním slovenským operátorem sítě určené pro Internet věcí (IoT) postavené na technologii SIGFOX. Síť SIGFOX doplňuje existující širokopásmová připojení jednoduchým, levným a energeticky nenáročným systémem zajišťujícím přenos malého množství dat na velké vzdálenosti. Celý článek zde


Connected Yard: Internet věcí pro chytrou péči o zeleň

5.12.2016 Na konferenci královéhradeckého Centra investic, rozvoje a inovací „Chytrý region – příležitosti pro obce a města“ v říjnu 2016, jíž se zástupci našich portálů Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz zúčastnili v roli mediálních zástupců i přednášejících, byl kromě jiného zmíněn v souvislosti se švýcarskou Univerzitou St. Gallen koncept „smart gardening“ – chytré péče o městskou zeleň s využitím internetu věcí. Při hledání dalších podrobností tohoto konceptu zjistila naše redakce zajímavou věc: Příslušná prezentace ve skutečnosti ukazuje produkt americké společnosti Scotts Miracle-Gro, představený v odborných médiích na jaře 2016 a nyní k dispozici uživatelům: informační platformu Connected Yard se smartphonovou aplikací GRO. Celý článek zde


Město Stavanger: chytrý svoz komunálního odpadu nejsou jen „chytré“ koše ve městě

30.11.2016 Na workshopu k problematice smart city, organizovaném norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé „chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli příslušných technologií. Jinými slovy, udělat z „tradičního“ řešení „chytré“ řešení neznamená doplnit staré technologie a staré postupy o moderní informační technologie, nýbrž je zapotřebí změnit systém jako celek. Stavanger má 133 tisíc obyvatel. Typickou obytnou budovou je čtyř- až osmipatrový dům s 20 až 250 bytovými jednotkami. Stavanger tedy není nepodobný řadě českých měst. Před změnami v odpadovém hospodářství byly tyto bytové domy obklopeny hradbou kontejnerů na odpad, podobně jako v mnoha českých městech. Od roku 2005 se začalo se změnami Celý článek zde


Třinec dostane deset elektrobusů Škoda Perun s novou karoserií Solaris

29.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Škoda Perun HE pro Třinec používá jako první v ČR karoserii Solaris Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až 82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“ elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i jeho osazení trakčními bateriemi. Celý článek zde


Projekt I-CVUE DSM: internetový model umožní porovnat elektromobil s klasickým automobilem

28.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější, jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti představen v listopadu 2016. Celý článek zde


Novinky z technologií a finančních nástrojů pro elektrické autobusy: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město V“

25.11.2016 Dne 24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý, tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy. Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u elektrických autobusů a jejich financování.Účastníkům konference i čtenářům našeho portálu je určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. Celý článek zde


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015


















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services