Moderní technologie
19.2.2021 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační
standard mobilní sítě, který technicky navazuje na standard 4G (LTE
Advanced). Jeho hlavním přínosem je významné, cca desetinásobné zvýšení
přenosové rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti předchozímu
standardu 4G. Začátkem února 2020 zaznamenal rozvoj sítí 5G v České
republice významný milník: Právní moci nabyla všechna rozhodnutí o
přídělech kmitočtů pro tyto sítě, která byla Českým telekomunikačním
úřadem (ČTÚ) vydána v polovině ledna 2021.
Celý
článek zde
18.2.2021 Otázka v
nadpisu tohoto článku je všeříkající. Baterioví výrobci i vědci
hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se zaměřují na tzv.
solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a označuje podobu
elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit. Dnes jsou známé
běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a lithium polymerové
baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné solid-state baterie.
Celý
článek zde
15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února
2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní
největší v Evropě.
Celý
článek zde
5.2.2021 Dva
světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením bateriových
elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier, propojili začátkem
roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru: Holdingová
společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology, převzala od
společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního nabíjení,
prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE.
Celý
článek zde
2.2.2021 Provozovatel přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku
2021 na svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím
prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o
stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu.
Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil.
Celý
článek zde
26.1.2021 Druhý
život baterií, pro který se často používá anglický pojem „second life“,
je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší školy
baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě roste
požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté, co
doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na
další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve
podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po životě.
Celý
článek zde
21.1.2021 Každý
návrh technického zařízení je vždy výsledkem kompromisů mezi řadou
technických, ekonomických a marketingových požadavků. Pokud bude jeden
z parametrů uměle upřednostněn, povede to k zúžení nabídky možných
řešení a výsledné parametry budou obvykle horší. To je i případ
veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek veřejného osvětlení
je vybírána na základě výběrových řízení, kde je hlavním kritériem
nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou druhotné. Dosavadní
veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30 let a nelze
předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně častější. Proto by
mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem větším důrazem na
technické parametry svítidel a jejich schopnost zajistit funkčnost po
dobu desítek let.
Celý
článek zde
20.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde
dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako
budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a
veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský
Göteborg.
Celý
článek zde
19.1.2021 Vedle
parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace.
Celý
článek zde
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali
výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus.
Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice
podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů
jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o
meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném
elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu.
Celý
článek zde
12.1.2021 Co v praxi
dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v
mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku
elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru
těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány
baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské
společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových
baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New
Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021.
Celý
článek zde
8.1.2021 V současné době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy
celkem třicet elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie
používají jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv.
e-paper. Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016,
mají v dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky
ve Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku
2021.
Celý
článek zde
5.1.2021
První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií
sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout
uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr
alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu
pro parciální trolejbus.
Celý
článek zde
21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v
brožuře Elektrické autobusy pro město IX
představuje situaci a
trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce
elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící
prodaný elektrobus.
Celý
článek zde
15.12.2020 Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv
vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho
instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s
přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify
(dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v
kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro
& Installatietechniek.
Celý
článek zde
10.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je portugalský 12m Caetano H2.City Gold,
který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento
autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové
verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od
firmy Siemens.
Celý
článek zde
10.12.2020 První
ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku
prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum
sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16
nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný
podíl technologie společnosti Schneider Electric.
Celý
článek zde
9.12.2020 Nástup
technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a
na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou
pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které
se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že
technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na
druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel
je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí
prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde
tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou
prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven
LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady a rozhodně
nemohou splnit očekávání (mnohdy hodně nadsazená) uživatelů. Chci se
pokusit být v této džungli na chvíli vaším průvodcem a pomoci vám
alespoň trochu v orientaci, především při výběru svítidel a pro veřejné
osvětlení (VO).
Celý
článek zde
3.12.2020 V
roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů.
Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým
dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro
průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s
relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji
energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra.
Celý
článek zde
1.12.2020 Malmö
na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci
obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je
spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde
klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná
doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším
severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i
Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem
nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro
elektrobusy.
Celý
článek zde
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava
stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně
uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti
dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou
součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už
jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na
palivové články.
Celý
článek zde
27.11.2020 K tomu, aby mohla Pražská teplárenská dodávat teplo do pražských
domácností, potřebuje mimo jiné i podzemní šachty, kterých má ve správě
desítky. Problémy s jejich správou a evidencí vedly k tomu, že v první
polovině listopadu 2020 začala tato společnost používat aplikaci,
kterou pro ni vyvinula společnost Unicorn (tato společnost byla mj.
hlavním partnerem úspěšné konference Smart city v praxi V, pořádané
provozovateli tohoto portálu).
Celý
článek zde
26.11.2020 Ruční nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u
větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v
podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě
nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce
specializovaných robotů Rocsys. Zásuvkové nabíjení je technicky jednodušší a levnější, nese však s
sebou zvýšené nároky na lidskou práci spolu s rizikem lidské chyby a
jejího dopadu na provoz elektrobusů. Používání některé ze
standardizovaných automatických rychlonabíjecích konzolí i pro pomalé
nabíjení v depu tato rizika do jisté míry eliminuje, může však být
investičně velmi náročné.
Celý článek zde
25.11.2020 Městská
společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci nástroje pro
měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ senzorů v
nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla informována v říjnu
2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor ochrany
prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u jednotlivých nádob
tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj tak pomáhá zpřesnit
rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic do četnosti svozů.
Celý
článek zde
24.11.2020 Rozvoj
bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. V ČR
zavádějí elektrobusy jak stávající dopravní podniky, tak také soukromí
dopravci. Dopravní podniky již mají obvykle zavedený provoz v
elektrické trakci, využívají nasmlouvané příkony s provozovateli
distribučních soustav a budují napájecí zázemí s využitím stávajících
napájecích kapacit (dodatečné vyvedení výkonů z měníren apod.).
Dopravci spolu s nově zaváděným provozem elektrobusů řeší výběr a výkon
dobíjecích stanic především podle očekávaných provozních
charakteristik.
Celý
článek zde
9.11.2020 Důležitou
úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit
cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní
technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské
dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto
„chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats,
specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu.
Španělský dodavatel vozidel CAF jimi vybaví 63 nových obousměrných
tramvají z produktové rodiny Urbos pro nizozemský Amsterodam
a jeho městského dopravce GVB. V každé z těchto pětičlánkových, plně
nízkopodlažních tramvají budou 4 automatické rampy. Všech 252 ramp bude
dodáno do konce roku 2021.
Celý
článek zde
6.11.2020 Elektrobusy
Volvo až
dosud nabízely jako nabíjecí technologii dvě možnosti: zásuvkové
nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení reverzní
pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od podzimu 2021 k
nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou standardizovanou střešní
konzolí.
Celý
článek zde
4.11.2020 Promyšlená
rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí
začínat prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom
proto, že dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. A s
přívlastkem úsporný je spojena dnes LED technologie
především.
Systematičtější přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury. Tedy
od zapínacích míst – rozvaděčů veřejného osvětlení (RVO). Od lokálních
bodů rozprostřených po městě nebo obci. Tímto směrem se vydala
společnost Technologie hlavního města Praha, která ověřovala tento
koncept na pilotních projektech začátkem roku 2020.
Celý
článek zde
20.10.2020 Mimořádná
situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může
způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením
je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do
nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky
moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na
jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem
vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft.
Celý
článek zde
8.10.2020 Hybridní
lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou
významně
ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro
jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná
část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí
kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní
odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části
české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka
řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce
Great Western Railway na konci srpna 2020.
Celý
článek zde
7.10.2020 Elektrická
energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho soukromého i
veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se každodenní
záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem spotřebičů i s
životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká společnost ENERTIG
TECHNOLOGIES s.r.o.
Celý
článek zde
5.10.2020 Specifickým
tržním segmentem elektrických autobusů jsou
školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu
Kangur
(Klokan) slouží
pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a
Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird.
Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů
vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně.
Celý
článek zde
17.9.2020 Celkem
31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint
se v současné
době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a
Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky
projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první
dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku
provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska.
Celý
článek zde
11.10.2020 Město Bodø s
56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od
polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do
dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k
13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až
dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit
elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz
elektrobusů za polárním kruhem.
Celý
článek zde
7.9.2020 Detroit, který
je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším
městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a
další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její
provoz byl zahájen v polovině července 2020.
Celý
článek zde
2.9.2020 Obec
Rajnochovice s více než 500 obyvateli se rozkládá v srdci
Hostýnských vrchů. Díky krásné přírodě těží hlavně z turistiky a
agroturistiky, stále větší zájem návštěvníků je například o jízdu po
úzkokolejné Rajnochovické lesní železnici. Návštěvníkům i obyvatelům
obce poslouží od konce srpna 2020 moderní veřejné osvětlení. Jejím
dodavatelem je ostravská společnost ČEZ Energetické služby ze skupiny
ČEZ ESCO. Nové veřejné osvětlení přineslo kvalitnější
nasvícení
místních
komunikací, a tím i zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Tento
projekt o rozpočtu přes 2 mil. Kč byl spolufinancován z programu EFEKT.
2.9.2020 Hybridní
elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo
trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na
neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických
jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné
dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl
učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho
financování s využitím soukromých zdrojů.
Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19