Přečtěte si: Pozvánka na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení

20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 – Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde


Elektrické hybridy Volvo pro Göttingen: další projekt průběžného dobíjení OppCharge

19.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající evropský standard OppCharge. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde


„Smart pole“: Philips Lighting a American Tower Corporation vyvinou „chytrý sloup“ pro veřejné osvětlení a komunikace

15.9.2017 Vypadá to jako docela obyčejný sloup veřejného osvětlení se svítidlem na vrcholu. Ve skutečnosti jde o důmyslný vysílač, vybavený uvnitř anténami a další radiokomunikační a telekomunikační technikou, řídicí jednotkou pro inteligentní veřejné osvětlení, případně rozmanitými senzory. Takový je koncept chytrého sloupu („smart pole“), na jehož společném vývoji se v září 2017 dohodli globální dodavatel osvětlovací techniky Philips Lighting a American Tower Corporation, globální společnost působící v infrastruktuře bezdrátových komunikací. Cílem je zejména podpořit rozvoj konceptu smart city v USA. Celý článek zde


Van Hool Exqui.City pro Pau: první palivočlánkový BRT na světě

11.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě (například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017 objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). Celý článek zde


Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody Baldeneysee

6.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy, který je zkoušený například u prototypu užitkového elektromobilu. Jde o první metanolovou palivočlánkovou loď v Německu. Celý článek zde


Elektrobusy pro Kristiansand: další norský projekt výrobce Solaris

29.8.2017 Druhým norským městem, kde budou jezdit elektrobusy od polského výrobce Solaris, se po hlavním městě Oslo stane téměř devadesátitisícové přístavní město Kristiansand na jihu země. Společnost Boreal Norge AS, jeden z největších norských dopravců, zde začne pět 12m elektrobusů Solaris provozovat od července 2018 na základě smlouvy uzavřené v srpnu 2017.

Celý článek zde


Elektrobusy SOR pro 3ČSAD

24.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské dopravní podniky, ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která je provozuje na linkách BB v Prazev Třinciv Jeseníkách, se k nim připojí sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice, a.s. Toto sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem 12 elektrobusů.

Celý článek zde


Nizozemská Arriva pořizuje elektrické midibusy VDL pro historický Gorinchem

22.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než tisíciletou historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké části na vodních kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém centru se rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva Netherlands pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea LLE-99 Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. Citea LLE-99 Electric má délku 9,9 m a přepravní kapacitu 60 cestujících. K pohonu slouží centrální elektromotor Siemens o výkonu 153 kW. Jeho 180kWh trakční baterie umožňují dojezd na jedno nabití 125 – 150 km. 

Celý článek zde


Elektrobusy Solaris se čtyřpólovým dobíjením: 20 pro Krakov, expanze do Rumunska

21.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu 2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro historický Krakov, který již elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních elektrobusů Solaris Urbino 12 electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.

Celý článek zde


185 parciálních trolejbusů pro San Francisco

17.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.

Celý článek zde


Alstom APS a Alstom HESOP: tramvaje se spodním odběrem trakční energie a s inteligentní měnírnou zlepší dopravu v Sydney

15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.

Celý článek zde


Metanolový palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti

14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km, tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční spalovací motor.

Celý článek zde


University of Bridgeport: mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem úspěšně prošla zkušebním provozem

10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna, resp. kogenerační jednotka, od amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity, představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie.

Celý článek zde

Ikonická místa v centru Bruselu propojí nová linka MHD s elektrobusy Solaris

2.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v parku bruselského městského dopravce STIB. Podle uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018. Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která povede centrem města přes pěší zónu. Midibusy Solaris Urbino 8,9 electric mají standardně kapacitu 21 až 29 sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. V provedení pro Brusel je bude pohánět 160kW centrální elektromotor. Jako zdroj energie budou sloužit trakční baterie o kapacitě 160 kWh. 

Celý článek zde

Informační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare

31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde – například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském Karlstadu. Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.

Celý článek zde

Bezpečnost informací – nezbytnost pro internet věcí

28.7.2017 Internet věcí (IoT) otevírá bránu pro nekonečné možnosti v energetickém sektoru. Spolu s nimi však přichází také hrozba neočekávaných narušení bezpečnosti. Ta se netýká pouze ušlých zisků nebo snížené spokojenosti zákazníků, ale ve výsledku i osobních údajů spotřebitelů a nakonec také stability elektrické sítě. Tuto problematiku přehledně přibližuje Tuomas Kepanen, manažer výzkumu a vývoje pro architekturu a platformy společnosti Landis+Gyr. Poznámka redakce: Ačkoli se tento článek zaměřuje na bezpečnost informací v systémech smart metering, zde uvedené zásady a přístupy platí pro internet věcí obecně a zvláště s jeho zaváděním v rámci konceptu smart city jsou velmi aktuální.

Celý článek zde

Automatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel

24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve švýcarském Sionu. Elektrobus je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.

Celý článek zde


Elektrobusy na linkách BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu

18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW). 

Celý článek zde


Elektrobusy Solaris úspěšné doma i ve světě

17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem, pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10 elektrobusů). 

Celý článek zde


Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě

12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi. Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů (cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.

 Celý článek zde


Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii

27.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde


1 | 2 | 3 | 4










http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php










Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services