Přečtěte si: Zpráva z konference Smart city v praxi IV: „Smart“ koncept nejen pro velká města vytváří poptávku po technických i finančních řešeních na míru

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Wiesbaden nakoupí elektrobusy Mercedes, sází na zásuvku s „chytrým“ dobíjením a na baterie s pevným elektrolytem

15.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.  Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky.

Celý článek zde


Praha 3 ukazuje koncepční řešení měření hluku s využitím integrační platformy

10.4.2019 Hladina hluku je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se, že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc lidí.

Celý článek zde


Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy

9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení.

Celý článek zde


Systém FLOWBOX pomáhá žákům, učitelům i městským financím

8.4.2019 Vysoké koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny (zateplením fasád a novými okny) s cílem uspořit energii, totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a učitelům stěžuje jejich práci. S vyššími hodnotami CO2 roste u žáků únava a nepozornost. S tímto problémem se potýkala i základní škola ve Zruči nad Sázavou.

Celý článek zde


Jak chytrá průmyslová budova přispívá chytrému městu

4.4.2019 Tento příběh ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem jejich využití. Budova Teco a.s. má plně integrované veškeré technické zařízení budovy (TZB) pod centrální řídicí systém Tecomat Foxtrot, který je i hlavním produktem firmy Teco a.s. V areálu jsou pod jeho taktovkou jak lampy veřejného osvětlení, tak řízená nabíječka pro elektromobily. Je to místo, kde řídicí technologie pro smart city vznikají, kde se ověřují a odkud se šíří do domů, budov a do měst prakticky na celém světě.

Celý článek zde


Pilíře chytrých řešení ČSOB – jak bankovní instituce podporuje rozvoj chytrých měst

3.4.2019 V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi. Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj chytrých měst v České republice.

Celý článek zde


Vektorová technologie SMEV ONE pomáhá zachraňovat životy i majetek

2.4.2019 Složky integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních účastníků konference.

Celý článek zde


Chytré odečty vody v Předmíři – „Smart Village“ v praxi

1.4.2019 Pojem Smart City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích.

Celý článek zde


Chytrá a přátelská nabíjecí infrastruktura ABB pro elektromobilitu v českých městech

29.3.2019 Předpokladem rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve světě si ABB vede také v České republice.

Celý článek zde


SMARTiC dává jistotu uprostřed rostoucí mobility

28.3.2019 Toto je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007 zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc. Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani evropské provenience neexistoval.

Celý článek zde


Inovativní řešení – proměna parkoviště v Třebíči

26.3.2019 Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti. Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto klíčové. Mimochodem, spolupráce s námi, na projektech smart city, se datuje již od roku 2016. Od té doby hledáme chytrá a energeticky úsporná řešení společně.

Celý článek zde


Zpráva z konference Smart city v praxi IV: „Smart“ koncept nejen pro velká města vytváří poptávku po technických i finančních řešeních na míru

21.3.2019 Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR. Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO. Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX, IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO.

Celý článek a prezentace ke stažení zde


Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.

Celý článek zde


Aptis ve Štrasburku: netradiční elektrobus získal první komerční objednávku

14.3.2019 Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS), pro niž to budou vůbec první elektrobusy.

Celý článek zde


„Chytrý přechod“ pomáhá zvýšit bezpečnost chodců

12.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru 2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu.

Celý článek zde


LiFi zlepší přístup k internetu a ochrání citlivá data: 30 pilotních projektů v realizaci, zájem o využití v kancelářích i v průmyslu

11.3.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010 a její praktické využití představila v březnu 2018 společnost Signify (dříve Philips Lighting). O jedenáct měsíců později, v únoru 2019, tento výrobce informoval odbornou veřejnost o více než třiceti pilotních projektech LiFi v Evropě, Severní Americe a v Asii, na jejichž implementaci spolupracuje.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.

Celý článek zde


První elektrobus v Irsku bude mít značku Volvo a bude patřit hotelu

1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první elektrobus, a to značky Volvo. Jestliže však průkopníky těchto elektrických dopravních prostředků jsou většinou dopravci provozující veřejnou dopravu, pak první irský elektrobus bude sloužit jako tichý a bezemisní hotelový transfer mezi dublinským letištěm a dublinským hotelem Crowne Plaza.

Celý článek zde


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil

21.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města. Čtyři z nich slouží na lince X40 dopravní společnosti First ze stanice Bridge of Don do stanice Kingswells Park and Ride a šest na lince X17 dopravní společnosti Stagecoach ze stanice Guild Street do Westhill Park and Ride.

Celý článek zde


Parciální trolejbus EKOVA Electron 12T obstál ve zkušebním provozu

18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu. Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh trolejbusů.

Celý článek zde


Mobilní rozhlas – aby byl občan stále součástí své komunity

11.2.2019 Jedním z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.

Celý článek zde


Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických multikárách v Brně představujeme čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.  

Celý článek zde


Pouličné osvetlenie s funkciou Smart timer dimming

30.1.2019 V obci Rovinka sme spolu so spoločnosťou BENALEX Plus z Bratislavy realizovali osvetlenie s adaptívnym stmievaním – s funkciou smart timer dimming. Toto adaptívne stmievanie je výnimočné tím, že v LED svietidle je umiestnený napájací zdroj MEAN WELL ELG-75-C1400D2. Tento zdroj je možné pripojiť pomocou programátora SDP-001 k PC a naprogramovať krivku a režim stmievania.

Celý článek zde


Projekt Moby: systém sdílených poloautomatických elektrovozítek pro vozíčkáře se připravuje v Itálii

29.1.2019 Vozíčkáři mají v mnoha ohledech nelehký život. Obzvlášť komplikované je pro ně dopravit se dál, než jim stačí jejich vlastní síly v rukou, a do míst, kde není k dispozici spolehlivá a bezbariérová hromadná doprava. Vozíčkář pak musí mít k dispozici speciálně upravený automobil. I v tom lepším případě, že ho má, je přemisťování „z podvozku na podvozek“ – tedy z invalidního vozíku do automobilu – dosti náročná procedura. S řešením přišla italská firma Italdesign, zaměřená na vývoj nových vozidel. Je jím systém sdílených elektrických vozítek od začátku konstruovaných pro podporu mobility vozíčkářů. Jak byla v lednu 2019 informována odborná veřejnost, tento systém je nyní v přípravě pod názvem Moby.

Celý článek zde


Strojové vidění může napomoci rozvoji autonomních vozidel

24.1.2019 Strojové vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná veřejnost informována v polovině ledna 2019.

Celý článek zde


Grand Paris Express dostane 125 kilometrů CBTC

23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.

Celý článek zde


Nová vozidla údržby zeleně pro nový životní styl

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v Brně. 

Celý článek zde


Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu

15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova

2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému.

Celý článek zde


První německý soukromý dopravce zakoupil elektrobusy – Solaris Urbino 12 electric

18.12.2018 Elektrobusy pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino 12 electric.

Celý článek zde


Positive Footprint Housing: použité baterie z elektrobusů v Göteborgu pomohou akumulovat energii z fotovoltaických článků

17.12.2018 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci elektřiny z fotovoltaických zdrojů. Celý článek zde


Dolní Břežany zkoušejí multifunkční „chytré“ lampy veřejného osvětlení

11.12.2018 „Chytré“ veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové řízení intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz například projekt v Cardiffu) i využití sloupů veřejného osvětlení jako multifunkční infrastruktury (viz například americký koncept chytrého sloupu) se stává fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento koncept přichází ke slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“ lampy od firmy BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu ČVUT – instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o tomto projektu informována začátkem prosince 2018.

Celý článek zde


Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö

4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.

Celý článek zde


Elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro v Hamburku: další evropský výrobce autobusů elektrifikuje

30.11.2018 Mezi významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru.

Celý článek zde


ParkDots: Smart city Nitra má inteligentní parkovací systém

16.11.2018 Inteligentní parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech. Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem: Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto). Od listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots.

Celý článek zde


Veletrh eSalon: palivočlánková Toyota Mirai v Praze

16.11.2018 O palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět vystavený. Podívejme se na něj blíže.

Celý článek zde

Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu

8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 

Celý článek zde

Policejní roboti budou ve službě na dvou jihokorejských nádražích

8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost.

Celý článek zde

Trolleybus Checkpoint: moderní technologie pomáhá efektivnímu a bezpečnému provozu trolejbusů

5.11.2018 Bezproblémový provoz trolejbusů vyžaduje průběžnou kontrolu sběračů, zejména těch částí, které jsou neustále v kontaktu s trolejí (tzv. botka). Tento proces je náročný na čas a může být i nebezpečný. Na pomoc přichází rakouský výrobce  Kruch Railway Innovations, který na konci října 2018 informoval odbornou veřejnost o svém produktu Trolleybus Checkpoint, využívajícím třírozměrné laserové skenování pro automatizaci této činnosti.

 Celý článek zde


Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku

2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů, viz například projekty palivočlánkových kamionů Kenworth a Navistar. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. Celý článek zde


Automobily komunikují s dopravní signalizací a mezi sebou: v nizozemské provincii Severní Holand proběhl testovací provoz

26.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů.

Celý článek zde

PSItraffic: systém správy autobusových garáží v Hamburku umožní elektrifikaci vozového parku

25.10.2018 Hamburský městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku 2014 elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo nebo palivočlánkové hybridní autobusy Solaris. Postupně se chystá převést veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na elektrický pohon. To se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů v autobusových garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas elektrobusy s nabitými bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy depa PSItraffic, který byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018.

Celý článek zde

Scout Safety Light: svítící školní batohy chrání školáky na ulici

23.10.2018 Chce-li se stát člověk neviditelným, nechť se vypraví neosvětlený do nočních ulic – to je věc, kterou zná velmi dobře každý řidič. Není třeba dodávat, jak nesmírně je tato „neviditelnost“ nebezpečná. Víc než u koho jiného to platí u dětí. Není proto náhodou, že právě v době krátících se podzimních dnů, v říjnu 2018, přichází německý výrobce světelné techniky Osram ve spolupráci s německou skupinou Steinmann, výrobcem tašek a batohů, na trh s produktem, který by měl toto nebezpečí zmírnit. Je jím osvědčená řada školních batohů Scout doplněná o světelný zdroj Osram, nabízená v exkluzivní kolekci jako Scout Safety Light.

Celý článek zde

A Ostrava je opět první: v Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro průběžné dobíjení elektrobusů standardu OppCharge v České republice

22.10.2018 Ostrava je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením. Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících.

Celý článek zde


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11









http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services