Přečtěte si: Zpráva z konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“: Slovensko rozvíjí koncept smart city, zájem municipalit i průmyslu

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Metro v Sydney: první metro v Austrálii je plně automatické, používá CBTC

20.6.2019 Automatický provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech, jak konstatuje i nedávná zpráva UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“ tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s plně automatickým provozem používajícím technologii CBTC, tedy automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší flexibilitu při řízení provozu.

Celý článek zde


ScotRail a InterpreterNow: aplikace umožňuje sluchově postiženým cestujícím komunikovat s pracovníky železnice ve znakové řeči

17.6.2019 Nejen zrakově postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak. Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím.

Celý článek zde


EasyMile předvedl autonomní elektrický minibus s dalšími úpravami pro plně bezobslužný provoz bez průvodce

14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus zpravidla doprovází.

Celý článek zde


Solaris představil palivočlánkový autobus, prvních dvanáct objednalo Bolzano

11.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu 2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal i první objednávku.

Celý článek zde


Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny

7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). Celý článek zde


800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom, Heuliez Bus a Bolloré

3.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do konce roku 2022. Každá z těchto tří objednávek, financovaná z prostředků organizátora veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités, má rozpočet až 133 mil. €, tedy téměř 3,5 mld. Kč. První dodávky v rámci těchto rámcových smluv jsou zafixovány na celkem 150 vozidel, která mají být dodána v období od konce roku 2020 do konce roku 2022. 

Celý článek zde


Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu

31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.

Celý článek zde


Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu

27.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019 byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního provozu. 

Celý článek zde


Palivočlánkové autobusy také v patrovém provedení: v Londýně od roku 2020

20.5.2019 Palivočlánkové autobusy představují perspektivní směr v rozvoji bezemisní městské dopravy v Evropských metropolích, byť dosud ne v takové míře, jako čistě bateriové elektrobusy, jako ostatně dokládá i studie FCH JU V rámci projektu JIVE se v Londýně chystá světová technologická premiéra v této oblasti: Od roku 2020 by zde mělo jezdit 20 palivočlánkových „doubledeckerů“. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2019.

Celý článek zde


Palivočlánkový park v Bridgeportu se stane součástí elektrárenského portfolia svého dodavatele, akvizici financují komerční banky

16.5.2019 Od prosince 2013 funguje v americkém městě Bridgeport (stát Connecticut) park palivočlánkových elektráren o celkovém výkonu 14,9 MW. Dodavatelem a zároveň provozovatelem palivočlánkových jednotek je americký výrobce FuelCell Energy. Vlastníkem je elektrárenská společnost Dominion Energy, pro niž byl tento park provozován na smluvním základě. V polovině května 2019, tedy zhruba ve třetině standardní patnáctileté smlouvy o nákupu elektřiny s Connecticutskou distribuční společností, dochází k významné organizační změně: FuelCell Energy odkoupil palivočlánkový park do svého vlastnictví.

Celý článek zde


Čistička odpadních vod v San Bernardinu bude používat palivočlánkovou kogenerační jednotku

6.5.2019 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino, jinak též důležitý kalifornský dopravní uzel, je známé mimo jiné první restaurací McDonald’s. Toto město si v dubnu 2019 připsalo na své konto další zajímavost, tentokrát technickou a ekologickou. Podobně jako například americké město Tulare se rozhodlo zužitkovat bioplyn z čističky odpadních vod formou palivočlánkové kogenerace. Městská vodárenská společnost City of San Bernardino Municipal Water Department (SBMWD) za tím účelem zahájila energetický projekt využívající 1,4MW palivočlánkovou jednotku SureSource 1500™ od amerického výrobce FuelCell Energy.

Celý článek zde


Tři články, 27 metrů délky: BYD představil nejdelší elektrobus na světě

24.4.2019 Tříčlánkové velkokapacitní městské autobusy jsou stále tak trochu raritou, přestože má již své první zkušenosti i například pražský dopravní podnik, který testoval 25metrový tříčlánkový autobus Van Hool. I autobusy této kategorie je snaha vybavit bezemisním elektrickým pohonem. Jako první na světě představil takovýto autobus na začátku dubna 2019 čínský výrobce BYD.

Celý článek zde


FuelCell Energy uvedl do provozu energetickou jednotku s SOFC palivovými články

23.4.2019 Americký výrobce vodíkových a palivočlánkových technologií FuelCell Energy není čtenářům našich portálů neznámý. Průběžně sledujeme jeho projekty pro městskou energetiku a další veřejné služby, včetně například možnosti využití skládkového plynu pro bezemisní výrobu elektřiny a vodíku. Začátkem dubna 2019 uvedl tento výrobce do provozu v Pittsburghu v Pensylvánii nejmodernější stacionární palivočlánkovou jednotku pro výrobu elektřiny, využívající technologii pevných oxidů – SOFC.

Celý článek zde


Wiesbaden nakoupí elektrobusy Mercedes, sází na zásuvku s „chytrým“ dobíjením a na baterie s pevným elektrolytem

15.4.2019 Mercedes-Benz (resp. jeho dceřiná společnost EvoBus) vstoupil se svým eletrobusem eCitaro na prudce se rozvíjející trh elektrobusů relativně pozdě. Začíná se však velmi razantně profilovat v německých městech.  Po Berlíně s 15 elektrobusy, Hamburku, kde bylo od dvou tamních dopravců objednáno celkem 76 těchto elektrobusů, a po třech elektrobusech pro dopravce v regionu Rýn-Neckar si na začátku dubna 2019 objednal 56 elektrobusů eCitaro také dopravce ESWE Verkehrsgesellschaft ve Wiesbadenu. Zajímavostí je předpokládané využití inovativních baterií v pozdějších fázích jejich dodávky.

Celý článek zde


Praha 3 ukazuje koncepční řešení měření hluku s využitím integrační platformy

10.4.2019 Hladina hluku je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se, že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc lidí.

Celý článek zde


Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy

9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení.

Celý článek zde


Systém FLOWBOX pomáhá žákům, učitelům i městským financím

8.4.2019 Vysoké koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny (zateplením fasád a novými okny) s cílem uspořit energii, totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a učitelům stěžuje jejich práci. S vyššími hodnotami CO2 roste u žáků únava a nepozornost. S tímto problémem se potýkala i základní škola ve Zruči nad Sázavou.

Celý článek zde


Jak chytrá průmyslová budova přispívá chytrému městu

4.4.2019 Tento příběh ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem jejich využití. Budova Teco a.s. má plně integrované veškeré technické zařízení budovy (TZB) pod centrální řídicí systém Tecomat Foxtrot, který je i hlavním produktem firmy Teco a.s. V areálu jsou pod jeho taktovkou jak lampy veřejného osvětlení, tak řízená nabíječka pro elektromobily. Je to místo, kde řídicí technologie pro smart city vznikají, kde se ověřují a odkud se šíří do domů, budov a do měst prakticky na celém světě.

Celý článek zde


Pilíře chytrých řešení ČSOB – jak bankovní instituce podporuje rozvoj chytrých měst

3.4.2019 V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi. Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj chytrých měst v České republice.

Celý článek zde


Vektorová technologie SMEV ONE pomáhá zachraňovat životy i majetek

2.4.2019 Složky integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních účastníků konference.

Celý článek zde


Chytré odečty vody v Předmíři – „Smart Village“ v praxi

1.4.2019 Pojem Smart City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích.

Celý článek zde


Chytrá a přátelská nabíjecí infrastruktura ABB pro elektromobilitu v českých městech

29.3.2019 Předpokladem rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve světě si ABB vede také v České republice.

Celý článek zde


SMARTiC dává jistotu uprostřed rostoucí mobility

28.3.2019 Toto je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007 zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc. Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani evropské provenience neexistoval.

Celý článek zde


Inovativní řešení – proměna parkoviště v Třebíči

26.3.2019 Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti. Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto klíčové. Mimochodem, spolupráce s námi, na projektech smart city, se datuje již od roku 2016. Od té doby hledáme chytrá a energeticky úsporná řešení společně.

Celý článek zde


Zpráva z konference Smart city v praxi IV: „Smart“ koncept nejen pro velká města vytváří poptávku po technických i finančních řešeních na míru

21.3.2019 Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR. Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO. Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX, IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO.

Celý článek a prezentace ke stažení zde


Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.

Celý článek zde


Aptis ve Štrasburku: netradiční elektrobus získal první komerční objednávku

14.3.2019 Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS), pro niž to budou vůbec první elektrobusy.

Celý článek zde


„Chytrý přechod“ pomáhá zvýšit bezpečnost chodců

12.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru 2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu.

Celý článek zde


LiFi zlepší přístup k internetu a ochrání citlivá data: 30 pilotních projektů v realizaci, zájem o využití v kancelářích i v průmyslu

11.3.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. Rozvíjí se již od roku 2010 a její praktické využití představila v březnu 2018 společnost Signify (dříve Philips Lighting). O jedenáct měsíců později, v únoru 2019, tento výrobce informoval odbornou veřejnost o více než třiceti pilotních projektech LiFi v Evropě, Severní Americe a v Asii, na jejichž implementaci spolupracuje.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.

Celý článek zde



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12









http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php





















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services