Přečtěte si: Vzdělaní lidé a moderní digitální technologie pomáhají rozvoji v Subsaharské Africe

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Zelená sítím 5G v ČR: definitivně rozhodnuto o přidělení rádiových kmitočtů

19.2.2021 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na standard 4G (LTE Advanced). Jeho hlavním přínosem je významné, cca desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti předchozímu standardu 4G. Začátkem února 2020 zaznamenal rozvoj sítí 5G v České republice významný milník: Právní moci nabyla všechna rozhodnutí o přídělech kmitočtů pro tyto sítě, která byla Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) vydána v polovině ledna 2021.

Celý článek zde


Bude budoucnost baterií solidní? Solid-state baterie a jejich premiéra u elektrobusů ve Wiesbadenu

18.2.2021 Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající. Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit. Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné solid-state baterie.

Celý článek zde


Největší evropský park palivočlánkových autobusů se dále rozrůstá: Kolín nad Rýnem převzal první Solaris Urbino 12 hydrogen

15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní největší v Evropě.

Celý článek zde


Indukční dobíjení elektrických vozidel pro průmysl i elektromobilitu: IPT Technology a Bombardier spojily síly

5.2.2021 Dva světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier, propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru: Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology, převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE.

Celý článek zde


Informace, stanoviska a povolení ohledně vysokonapěťového vedení: pomůže Vyjadřovací portál ČEPS

2.2.2021 Provozovatel přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku 2021 na svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu. Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil.

Celý článek zde


Druhý život baterie

26.1.2021 Druhý život baterií, pro který se často používá anglický pojem „second life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté, co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po životě.

Celý článek zde


Jak by mělo vypadat moderní LED svítidlo pro veřejné osvětlení (a jak nebude vypadat, dokud budeme vybírat podle nejnižší ceny)

21.1.2021 Každý návrh technického zařízení je vždy výsledkem kompromisů mezi řadou technických, ekonomických a marketingových požadavků. Pokud bude jeden z parametrů uměle upřednostněn, povede to k zúžení nabídky možných řešení a výsledné parametry budou obvykle horší. To je i případ veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek veřejného osvětlení je vybírána na základě výběrových řízení, kde je hlavním kritériem nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou druhotné. Dosavadní veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30 let a nelze předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně častější. Proto by mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem větším důrazem na technické parametry svítidel a jejich schopnost zajistit funkčnost po dobu desítek let.

Celý článek zde


Keolis zahajuje zkušební provoz autonomního minibusu v Göteborgu

20.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.

Celý článek zde


Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel

19.1.2021 Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace.

Celý článek zde


Baterie pro elektrobusy

12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu.

Celý článek zde


95 % materiálu z lithium-iontových baterií pro elektrobusy úspěšně recyklováno v americkém pilotním projektu

12.1.2021 Co v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021.

Celý článek zde


Displeje a e-paper budou na všech označnících vídeňské městské dopravy, pomáhají také handicapovaným cestujícím

8.1.2021 V současné době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy celkem třicet elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie používají jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv. e-paper. Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016, mají v dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky ve Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku 2021.

Celý článek zde


Baterie pro parciální trolejbusy

5.1.2021  První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus.

Celý článek zde


Pohled ze zámoří: Proterra prodala svůj tisící elektrobus, 500 km na jedno nabití

21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře Elektrické autobusy pro město IX představuje situaci a trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící prodaný elektrobus.

Celý článek zde


Systém NatureConnect: „přírodní“ vnitřní osvětlení přispívající pohodě zaměstnanců poprvé instalováno v Nizozemí

15.12.2020 Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify (dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro & Installatietechniek.

Celý článek zde


Palivočlánkový autobus také v Irsku: Dublin testuje Caetano na „zelený“ vodík

10.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je portugalský 12m Caetano H2.City Gold, který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od firmy Siemens.

Celý článek zde


Areál Svatopetrská v Brně: moderní technologie pomáhají změnit brownfield v inovační centrum

10.12.2020 První ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16 nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný podíl technologie společnosti Schneider Electric.

Celý článek zde


Světloemitující diody (LED) ve veřejném osvětlení – ano či ne?

9.12.2020 Nástup technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady a rozhodně nemohou splnit očekávání (mnohdy hodně nadsazená) uživatelů. Chci se pokusit být v této džungli na chvíli vaším průvodcem a pomoci vám alespoň trochu v orientaci, především při výběru svítidel a pro veřejné osvětlení (VO).

Celý článek zde


Špatné ovzduší v Sofii a řešení jménem superkapacitorový elektrobus

3.12.2020 V roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů. Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro průběžně dobíjené elektrobusy – koncept vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají, trolejbusů nebo metra.

Celý článek zde


Depo pro elektrobusy v Malmö ukazuje chytré řešení pro nabíjení rozsáhlých elektrobusových parků

1.12.2020 Malmö na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300 tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro elektrobusy. 

Celý článek zde


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články.

Celý článek zde


Pražská teplárenská nově využívá pro evidenci šachet aplikaci od Unicornu

27.11.2020 K tomu, aby mohla Pražská teplárenská dodávat teplo do pražských domácností, potřebuje mimo jiné i podzemní šachty, kterých má ve správě desítky. Problémy s jejich správou a evidencí vedly k tomu, že v první polovině listopadu 2020 začala tato společnost používat aplikaci, kterou pro ni vyvinula společnost Unicorn (tato společnost byla mj. hlavním partnerem úspěšné konference Smart city v praxi V, pořádané provozovateli tohoto portálu).

Celý článek zde


Průmyslová automatizace v depu elektrobusů: Ebusco a Rocsys představily robota na obsluhu zásuvkového nabíjení

26.11.2020 Ruční nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce specializovaných robotů Rocsys. Zásuvkové nabíjení je technicky jednodušší a levnější, nese však s sebou zvýšené nároky na lidskou práci spolu s rizikem lidské chyby a jejího dopadu na provoz elektrobusů. Používání některé ze standardizovaných automatických rychlonabíjecích konzolí i pro pomalé nabíjení v depu tato rizika do jisté míry eliminuje, může však být investičně velmi náročné. 

Celý článek zde


Praha otestuje novou technologii pro měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách

25.11.2020 Městská společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci nástroje pro měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ senzorů v nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla informována v říjnu 2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor ochrany prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u jednotlivých nádob tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj tak pomáhá zpřesnit rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic do četnosti svozů.

Celý článek zde


ČEZ ESCO – realizace dobíjecích zázemí pro provoz elektrobusů

24.11.2020 Rozvoj bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. V ČR zavádějí elektrobusy jak stávající dopravní podniky, tak také soukromí dopravci. Dopravní podniky již mají obvykle zavedený provoz v elektrické trakci, využívají nasmlouvané příkony s provozovateli distribučních soustav a budují napájecí zázemí s využitím stávajících napájecích kapacit (dodatečné vyvedení výkonů z měníren apod.). Dopravci spolu s nově zaváděným provozem elektrobusů řeší výběr a výkon dobíjecích stanic především podle očekávaných provozních charakteristik.

Celý článek zde


„Chytré“ plošiny pro invalidy v amsterodamských tramvajích usnadní život vozíčkářům a zvýší bezpečnost

9.11.2020 Důležitou úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto „chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats, specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu. Španělský dodavatel vozidel CAF jimi vybaví 63 nových obousměrných tramvají z produktové rodiny Urbos pro nizozemský Amsterodam a jeho městského dopravce GVB. V každé z těchto pětičlánkových, plně nízkopodlažních tramvají budou 4 automatické rampy. Všech 252 ramp bude dodáno do konce roku 2021.

Celý článek zde

Také elektrobusy Volvo budou nabíjet čtyřpólovou střešní konzolí

6.11.2020 Elektrobusy Volvo až dosud nabízely jako nabíjecí technologii dvě možnosti: zásuvkové nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení reverzní pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od podzimu 2021 k nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou standardizovanou střešní konzolí.

Celý článek zde

Smart rozvaděč veřejného osvětlení založený na otevřených technologiích a na systému Tecomat Foxtrot 2

4.11.2020 Promyšlená rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí začínat prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom proto, že dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. A s přívlastkem úsporný je spojena dnes LED technologie především.  Systematičtější přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury. Tedy od zapínacích míst – rozvaděčů veřejného osvětlení (RVO). Od lokálních bodů rozprostřených po městě nebo obci. Tímto směrem se vydala společnost Technologie hlavního města Praha, která ověřovala tento koncept na pilotních projektech začátkem roku 2020.

Celý článek zde

Moskevské metro dostane záložní baterie pro dojezd bez napájení

20.10.2020 Mimořádná situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu francouzský dodavatel Saft.

Celý článek zde


Trojitě hybridní elektrická jednotka bude vozit cestující v Anglii

8.10.2020 Hybridní lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících mohou významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru) a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna 2020.

Celý článek zde


Regulátor a stabilizátor elektřiny pro osvětlení

7.10.2020 Elektrická energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho soukromého i veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se každodenní záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem spotřebičů i s životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká společnost ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o.

Celý článek zde


Poptávka po školních elektrobusech v Severní Americe prudce roste

5.10.2020 Specifickým tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco v sousedním Polsku v rámci projektu Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020 informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020 oproti předchozímu roku šestinásobně.

Celý článek zde


Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint zkušebně také do hor

17.9.2020 Celkem 31 palivočlánkových vlaků Alstom Coradia iLint se v současné době připravuje pro provoz v německých spolkových zemích Dolní Sasko a Hessensko v převážně rovinatém nebo mírně zvlněném terénu. O tyto vlaky projevil zájem také rakouský národní železniční dopravce ÖBB. Od první dekády v září 2020 do konce listopadu téhož roku bude na zkoušku provozován na hornatých regionálních tratích na jihu Rakouska.

Celý článek zde


Město Bodø: elektrobusy poprvé za polárním kruhem

11.10.2020 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. I v těchto podmínkách však budou od června 2021 jezdit elektrobusy s průběžným dobíjením OppCharge. Bude to vůbec první provoz elektrobusů za polárním kruhem.

Celý článek zde


Detroit zahájil provoz autonomního elektrického minibusu pro seniory

7.9.2020 Detroit, který je se svými více než 270 tisíci obyvateli největším městem amerického státu Michigan, se rozhodl podpořit své seniory a další zdravotně postižené občany autonomní minibusovou linkou. Její provoz byl zahájen v polovině července 2020.

Celý článek zde


Chytré veřejné osvětlení v Rajnochovicích: vyšší bezpečnost, nižší náklady

2.9.2020 Obec Rajnochovice s více než 500 obyvateli se rozkládá v srdci Hostýnských vrchů. Díky krásné přírodě těží hlavně z turistiky a agroturistiky, stále větší zájem návštěvníků je například o jízdu po úzkokolejné Rajnochovické lesní železnici. Návštěvníkům i obyvatelům obce poslouží od konce srpna 2020 moderní veřejné osvětlení. Jejím dodavatelem je ostravská společnost ČEZ Energetické služby ze skupiny ČEZ ESCO. Nové veřejné osvětlení přineslo kvalitnější nasvícení místních komunikací, a tím i zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Tento projekt o rozpočtu přes 2 mil. Kč byl spolufinancován z programu EFEKT.

Celý článek zde


Hybridní bateriové vlaky v Německu využijí leasing a soukromé finance

2.9.2020 Hybridní elektrické bateriové vlaky pro provoz pod trolejí i mimo trolej jsou jednou z cest, jak zavést bezemisní provoz i na neelektrifikovaných tratích. Provoz těchto vlaků, resp. elektrických jednotek pro přepravu cestujících, připravuje nyní zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. V srpnu 2020 byl učiněn důležitý krok k realizaci projektu – bylo zajištěno jeho financování s využitím soukromých zdrojů.

Celý článek zde




1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19














http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php
















Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services