Přečtěte si: Ach ta SWOTka… Víte, co mají společného SWOT analýza (tedy analýza silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb) a výchova dětí?

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Mikrosítě s palivovými články úspěšně fungují na různých místech USA

20.1.2020 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné energetické sítě.

Celý článek zde

Palivočlánkové energetické jednotky FuelCell Energy využívající bioplyn: přes 20 MW po celém světě

15.1.2020 Na konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová kogenerační jednotka v americkém městě Tulare, instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického média, při jejich provozu.

Celý článek zde

„Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu

8.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke  (WSW) získal první ze série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.

Celý článek zde


Projekty kogenerace pro nemocnice v Havlíčkově Brodě a Pelhřimově zahájeny

7.1.2020 Nemocnice v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních jednotek TEDOM.

Celý článek zde


Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz

3.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované palivočlánkovými autobusy.

Celý článek zde


Chytrá mobilita v Brně: rekonstruované křižovatky řídí dopravu a sbírají dopravní data

20.12.2019 Jedním z rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku. Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha.

 Celý článek zde


Vítězná česká města budou testovat internet 5G

19.12.2019 Bílina, Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura.

 Celý článek zde


MAN sází na noční nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk

17.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17 elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu „proti proudu“.

Celý článek zde

BYD a Yutong: čínští výrobci postupují na evropském trhu elektrobusů, mají i prvenství na meziměstských linkách

13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku prosince 2019.

Celý článek zde

Proměnlivé dveře pro nástupištní stěny řeší různé vlaky metra na stejné lince

6.12.2019 Nástupištní stěny představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019 singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském Sydney.

Celý článek zde


Těžké nákladní elektromobily Volvo pro městské služby se chystají na evropský trh

5.12.2019 Zatímco lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019 byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky Volvo.

Celý článek zde


Zkušební autonomní provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických autobusů

25.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez řidiče,  začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v listopadu 2019. 

Celý článek zde

Žádné bledé tváře v práci: CRI 90 se stává standardem pro kancelářské osvětlení Signify

22.11.2019 Velká část dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu svého pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a spolupracují s ostatními lidmi – kolegy, zákazníky, učiteli či studenty – s nimiž komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na dobrý pocit z této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní výkonnost, má velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Je přece jen rozdíl, zda komunikujeme s živým člověkem nebo s vybledlým duchem. Toho si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky Signify (dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje standard indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel pro evropský trh z hodnoty 80 na 90.

Celý článek zde

Elektrobusy na linkách BB v Praze: 2 milióny cestujících v „alternativním“ obchodním modelu

20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony přepravených cestujících.

Celý článek zde

LiFi také do autobusů

18.11.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. V současné době se rozvíjí především v rámci zajištění dostatečného a bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od listopadu 2019 se dává LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního projektu leadra v LiFi společnosti Signify, která již uplatňuje tuto technologii pod obchodní značkou Trulifi, a italského konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní prostředky Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.

Celý článek zde

Moderní technologie pro „chytré“ křižovatky v Ústí nad Labem

14.11.2019 „Chytré“ světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v českých městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto zařízení v Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct lokalit – křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.

Celý článek zde

Největší jednorázová objednávka elektrobusů: 157 kloubových 7900 Volvo Electric Articulated

8.11.2019 Kloubový 18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.

Celý článek zde

Kogenerace v Příboře prospívá občanům i místnímu průmyslu

7.11.2019 Společnost ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala v Příboře na Novojičínsku novou kogenerační jednotku. Místním obyvatelům i firmám to přinese dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O podrobnostech tohoto projektu byla odborná veřejnost informována v říjnu 2019.

Celý článek zde

Superkapacitory a jejich použití jako vyrovnávacího zdroje napětí v lokální energetické síti průmyslu i jinde

4.11.2019 Na začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer (viz foto vpravo). Jak název napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové, nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují například v sítích trakčního vedení drážní dopravy.

Celý článek zde


Bezobslužné metro v Kodani: bezobslužný provoz, nová linka i zajímavá organizace a financování

24.10.2019 V září 2019 byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra, fungujícího od počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat se na tento dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to jak po stránce technické, tak ekonomické a organizační.

Celý článek zde


FuelCell Energy a E.ON: společně na evropském trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů

22.10.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových zdrojů FuelCell Energy, který již dříve avizoval opětovný vstup na evropský trh, a společnost E.ON Business Solutions ze skupiny E.ON uzavřely dohodu o spolupráci při rozvíjení evropského trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů. Odborná veřejnost byla s touto dohodou seznámena na začátku října 2019.

Celý článek zde

Autonomní elektrické minibusy v Bad Birnbachu vozí na pravidelné lince cestující od vlaku do centra

21.10.2019 S autonomním elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného nádraží přímo do centra lázní.

Celý článek zde

18 m nebo 18,7 m a inovativní obchodní model: Volvo představilo svůj sériový kloubový elektrobus

18.10.2019 S testováním kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900 Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu Busworld v Bruselu.

Celý článek zde



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15









http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php

















Copyright © 2012 – 2020 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services