Přečtěte si: Quo vadis, elektromobilito ve městech?

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie

Výkony palivočlánkove kogenerace v Inčchonu (Jižní Korea) nade všechna očekávání

2.4.2020 Jihokorejské město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018 smlouvu s americkou společností FuelCell Energy na provoz 20MW palivočlánkového kogeneračního parku pro dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.

Celý článek zde


Na linky MHD v Rize vyjely trolejbusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu

30.3.2020 V březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník: Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska, vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve avizovaných deset trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu

Celý článek zde


Kolín nad Rýnem propojí 85 tisíc světelných míst systémem Interact City

27.3.2020 Více než miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities. Čtenáři našich stránek ho znají zejména jako město provozující palivočlánkové autobusy. V příštích letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020.

Celý článek zde


Amsterodamský městský dopravce integruje veškeré provozní plánování do jednoho software podporujícího také specifika elektrobusů

26.3.2020 Městský dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203 autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské společnosti GIRO.

Celý článek zde


Kolín nad Rýnem dostane 15 palivočlánkových autobusů Solaris ve sdružené veřejné zakázce s městem Wuppertal

24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.

Celý článek zde


Meteostanice ve službách měst a obcí

17.3.2020 Zdravý životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest jak ho dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují, vybírají si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné. Zkrátka snaží se, aby jejich tělo nebylo zatěžováno toxickými látkami a bylo plné energie na celý den. Všechny tyto trendy nás více či méně ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný vliv na naše zdraví. Dění kolem sebe bereme automaticky jako standard, jsme na něj zvyklí a nezabýváme se tím, jestli by to nešlo zlepšit nebo změnit. Ale je to opravdu správně? Naše společnost System Nine se právě proto snaží hledat způsoby, jak zajistit zdravý moderní život co nejširšímu okruhu obyvatelstva. Také z globálního hlediska je vhodné podpořit projekty, které mají dopad na větší skupinu lidí a umožní dosáhnout změnu, která bude přínosná všem bez rozdílu. Příběhy popsané v tomto článku vycházejí z projektů realizovaných ve státech Evropské Unie, jako je například Španělsko, Francie a také Česká republika. Hlavním prvkem příběhů je meteostanice, která slouží jako zdroj dat pro získání informací a jejich následné využití.

Celý článek zde


Hybridní systémy monitorování ovzduší

13.3.2020 Kolik nových provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší.

Celý článek zde


Bezdrátová zónová regulace vytápění v 1. základní škole Hořovice

12.3.2020 1. základní škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické hospodářství, poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let – patří tedy mezi ty novější a v rámci možností upravené zvenčí i zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů vytápěných z lokální kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny množstvím klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety mívají odlišný časový rozvrh. V neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se proto ukázala bezdrátová zónová regulace.

Celý článek zde


Prostředí v kancelářích má bezprostřední vliv na výkonnost zaměstnanců – moderní technologie je mohou sledovat a řešit

11.3.2020 Kancelářská práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v soukromých firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech a jiných institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje výkonnost zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve veřejných službách je každý občan.

Celý článek zde


Chytrá města se rozvíjejí a my je podporujeme: druhé vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“, naše odborné služby a několik velkých poděkování

10.3.2020 Takřka v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“ zabránila vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění. Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti, publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik dobrých zpráv:

Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde. Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility.

Celý článek zde


Hybridní solární systém veřejného osvětlení využívá sluneční energii efektivně

4.3.2020 Svítidla veřejného osvětlení vybavená fotovoltaickými panely nejsou v principu novinkou. Zpravidla se však používají v ostrovním systému, kde solární panel je jediným zdrojem energie. To může být ekologické, ale ne vždy ekonomické – zvláště pokud se takovéto osvětlení používá v oblastech s proměnlivou délkou slunečního svitu během dne a během roku. Pokud však nejsou tato svítidla instalována v oblastech mimo veřejnou distribuční síť, může být účelné zkombinovat zásobování energií ze solárních panelů i z veřejné sítě.

Celý článek zde



Atomová teplárna: Finsko zahajuje vývoj malého reaktoru pro centrální zásobování teplem

2.3.2020 Pro některé čtenáře našeho portálu bude možná nadpis tohoto článku působit jako science fiction nebo přinejmenším jako cosi hodně vzdáleného realitě. Na sesterských stránkách Proelektrotechniky.cz nicméně již delší dobu sledujeme problematiku tzv. malých reaktorů, které jsou důležitým rozvojovým směrem v jaderné energetice a o jejichž využití se zajímá i společnost ČEZ. V ekologicky smýšlejícím Finsku s ambiciózní energetickou politikou co do ochrany ovzduší a klimatu je to také jeden z mála možných způsobů, jak bez emisí řešit centrální zásobování teplem.

Celý článek zde

Bližší informace o fungování a různých typech jaderných reaktorů najdete v naší nápovědě k článkům zde.


Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz

28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě.

Celý článek zde

Kvalitní elektrická energie šetří zařízení a peníze jejich provozovatelů

26.2.2020 Důležitou součástí hospodárného řízení jakéhokoliv provozu či budovy je v dnešní době sofistikovaný energetický management. Velká část veřejnosti i podnikatelské sféry však za tímto označením vidí pouhý důraz na úsporné elektrické spotřebiče nebo na snížení ceny za energie pro odběratele. Vzhledem k rostoucím cenám energií se odběratelům tyto dveře však stále více přivírají. V konečném důsledku přináší mnohem výraznější finanční úspory zvýšení kvality dodávané energie, optimalizace spotřeby, hledání zbytečných odběrů a zdrojů nízké efektivity, či ochrana spotřebičů a energetické sítě. Takovéto pojetí energetického managementu realizují v praxi technologie české firmy  ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o.

Celý článek zde


Život baterie aneb Jak jezdit na baterky co nejdál a co nejefektivněji

24.2.2020 Baterie a akumulátory jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Bez těchto elektrochemických zdrojů energie si dnes neumíme představit život. Jsou všude kolem nás, v každém mobilním telefonu, ovladači k televizi i v každém automobilu. S rozvojem elektromobility je ale slovo baterie nebo akumulátor stále více skloňované. Zde si ukážeme, jak rozumět bateriím a jejich efektivnímu používání v elektromobilitě, ať už jde o osobní a nákladní elektromobily nebo o elektrické autobusy.

Celý článek zde


Technický a provozní stav nabití baterií (SOC): užitečné údaje i zdroj nedorozumění

19.2.2020 Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití. Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční spotřeby, což je samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky.

Celý článek zde


Tramvaje v Bordeaux: 130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS

14.2.2020 Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130.

Celý článek zde


Volvo a ABB elektrifikují veřejnou dopravu v göteborgské aglomeraci

12.2.2020 Jak byli naši čtenáři již dříve informováni, v listopadu 2019 objednala dopravní skupina Transdev rekordních 157 kloubových elektrobusů Volvo pro přepravu cestujících v göteborgské aglomeraci. V lednu 2020 byly zveřejněny další podrobnosti tohoto rozsáhlého projektu elektrifikace městské dopravy, v němž hrají důležitou roli také nabíjecí stanice od skupiny ABB.

Celý článek zde

Zájem o obnovitelné zdroje na budovách prozatím táhnou bohaté domácnosti – výzva pro městské budovy ve smart cities?

7.2.2020 Začátkem února 2020 informovala společnost ČEZ širokou veřejnost o svých výsledcích v oblasti obnovitelných zdrojů energie instalovaných v budovách. Dobrá zpráva je, že existují takovéto systémy, které jsou nejen ekologické, ale také ekonomické. Další dobrá zpráva je, že je o tyto systémy zájem. Z pohledu rozvoje chytrých měst v Česku je o něco méně dobrou zprávou, že tahounem trhu jsou dnes především bohaté domácnosti v Praze a okolí. Lze to nicméně brát i jako výzvu pro města a městské služby, jejichž energetika budov je důležitou oblastí smart city.

Celý článek zde

Alstom Aptis: netradiční elektrobus vyjel do štrasburských ulic

4.2.2020 Vedle „stavebnicových“ elektrobusů Businova je Aptis od Alstomu dalším netradičně řešeným elektrobusem „made in France“, který náš portál již představil našim čtenářům. Na samém konci ledna 2020 zaznamenal tento elektrobus významný milník: První z objednané dvanáctikusové série byl dodán dopravci Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) v 275tisícovém francouzském Štrasburku.

Celý článek zde

Palivočlánkové vlaky Alstom Coradia iLint dostanou trakční baterie Akasol

28.1.2020 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů Akasol.

Celý článek zde


Businova: pět nevšedních elektrických autobusů „made in France“ v palivočlánkové verzi bude provozováno v Auxerre

21.1.2020 Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu 2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů.

Celý článek zde

Mikrosítě s palivovými články úspěšně fungují na různých místech USA

20.1.2020 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné energetické sítě.

Celý článek zde

Palivočlánkové energetické jednotky FuelCell Energy využívající bioplyn: přes 20 MW po celém světě

15.1.2020 Na konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová kogenerační jednotka v americkém městě Tulare, instalovaná v místní čističce odpadních vod a využívající jako vstupní médium bioplyn. Pro jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell Energy, je to příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v oblasti stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností využívání bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického média, při jejich provozu.

Celý článek zde

„Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu

8.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke  (WSW) získal první ze série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.

Celý článek zde


Projekty kogenerace pro nemocnice v Havlíčkově Brodě a Pelhřimově zahájeny

7.1.2020 Nemocnice v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních jednotek TEDOM.

Celý článek zde


Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz

3.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované palivočlánkovými autobusy.

Celý článek zde


Chytrá mobilita v Brně: rekonstruované křižovatky řídí dopravu a sbírají dopravní data

20.12.2019 Jedním z rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku. Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha.

 Celý článek zde


Vítězná česká města budou testovat internet 5G

19.12.2019 Bílina, Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura.

 Celý článek zde


MAN sází na noční nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk

17.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17 elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu „proti proudu“.

Celý článek zde

BYD a Yutong: čínští výrobci postupují na evropském trhu elektrobusů, mají i prvenství na meziměstských linkách

13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku prosince 2019.

Celý článek zde

Proměnlivé dveře pro nástupištní stěny řeší různé vlaky metra na stejné lince

6.12.2019 Nástupištní stěny představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019 singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském Sydney.

Celý článek zde


Těžké nákladní elektromobily Volvo pro městské služby se chystají na evropský trh

5.12.2019 Zatímco lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019 byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky Volvo.

Celý článek zde


Zkušební autonomní provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických autobusů

25.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez řidiče,  začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v listopadu 2019. 

Celý článek zde

Žádné bledé tváře v práci: CRI 90 se stává standardem pro kancelářské osvětlení Signify

22.11.2019 Velká část dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu svého pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a spolupracují s ostatními lidmi – kolegy, zákazníky, učiteli či studenty – s nimiž komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na dobrý pocit z této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní výkonnost, má velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Je přece jen rozdíl, zda komunikujeme s živým člověkem nebo s vybledlým duchem. Toho si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky Signify (dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje standard indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel pro evropský trh z hodnoty 80 na 90.

Celý článek zde

Elektrobusy na linkách BB v Praze: 2 milióny cestujících v „alternativním“ obchodním modelu

20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony přepravených cestujících.

Celý článek zde

LiFi také do autobusů

18.11.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. V současné době se rozvíjí především v rámci zajištění dostatečného a bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od listopadu 2019 se dává LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního projektu leadra v LiFi společnosti Signify, která již uplatňuje tuto technologii pod obchodní značkou Trulifi, a italského konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní prostředky Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.

Celý článek zde

Moderní technologie pro „chytré“ křižovatky v Ústí nad Labem

14.11.2019 „Chytré“ světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v českých městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto zařízení v Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct lokalit – křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.

Celý článek zde

Největší jednorázová objednávka elektrobusů: 157 kloubových 7900 Volvo Electric Articulated

8.11.2019 Kloubový 18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.

Celý článek zde

Kogenerace v Příboře prospívá občanům i místnímu průmyslu

7.11.2019 Společnost ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala v Příboře na Novojičínsku novou kogenerační jednotku. Místním obyvatelům i firmám to přinese dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O podrobnostech tohoto projektu byla odborná veřejnost informována v říjnu 2019.

Celý článek zde

Superkapacitory a jejich použití jako vyrovnávacího zdroje napětí v lokální energetické síti průmyslu i jinde

4.11.2019 Na začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer (viz foto vpravo). Jak název napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové, nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují například v sítích trakčního vedení drážní dopravy.

Celý článek zde


Bezobslužné metro v Kodani: bezobslužný provoz, nová linka i zajímavá organizace a financování

24.10.2019 V září 2019 byla zprovozněna třetí, okružní linka kodaňského metra, fungujícího od počátku jako plně bezobslužné. To je příležitost podívat se na tento dopravní systém blíže. Je totiž bezesporu zajímavý, a to jak po stránce technické, tak ekonomické a organizační.

Celý článek zde


FuelCell Energy a E.ON: společně na evropském trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů

22.10.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových zdrojů FuelCell Energy, který již dříve avizoval opětovný vstup na evropský trh, a společnost E.ON Business Solutions ze skupiny E.ON uzavřely dohodu o spolupráci při rozvíjení evropského trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů. Odborná veřejnost byla s touto dohodou seznámena na začátku října 2019.

Celý článek zde

Autonomní elektrické minibusy v Bad Birnbachu vozí na pravidelné lince cestující od vlaku do centra

21.10.2019 S autonomním elektrickým minibusem fungujícím ve zkušebním provozu v bavorských lázních Bad Birnbach se již seznámili čtenáři naší reportáže. V říjnu 2019 nastal dlouho očekávaný milník, který završil hlavní cíl celého tohoto projektu v režii Německých státních drah (DB): Autonomní elektrické minibusy nyní vozí cestující, kteří do lázní přijedou vlakem, od poněkud vzdáleného nádraží přímo do centra lázní.

Celý článek zde

18 m nebo 18,7 m a inovativní obchodní model: Volvo představilo svůj sériový kloubový elektrobus

18.10.2019 S testováním kloubových 18,7m elektrobusů Volvo již byli čtenáři našeho portálu seznámeni. Jeho sériová verze byla Pod obchodním označením „Volvo 7900 Electric Articulated“ představena v říjnu 2019 na mezinárodním veletrhu Busworld v Bruselu.

Celý článek zde



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15







http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php

















Copyright © 2012 – 2020 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services