Přečtěte si: Konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Moderní technologie


Světlo nejen na konci tunelu: osmnáctikilometrový silniční tunel ve Stockholmu dostane moderní LED osvětlení s inteligentním řízením

16.9.2021 Jak se symbolicky říká, na konci každého tunelu je světlo. Zvláště u silničních tunelů je však velmi důležité nejen světlo na konci, ale i správné osvětlení v celém tunelu. Na jeho optimálním nastavení závisí pohodlí řidičů a bezpečnost provozu v tunelu. V roce 2030 se o tom přesvědčí také uživatelé jednoho z nejdelších evropských silničních tunelů E4 ve Stockholmu vybaveného inteligentním tunelovým osvětlením od Signify (dříve Philips Lighting).

Celý článek zde


Projekt 5G koridor Mnichov-Praha: sítě 5G pomohou přeshraniční spolupráci záchranářů

7.9.2021 Plzeňští záchranáři během zásahů v bavorském pohraničí mnohdy naráží na problém nestabilních mobilních sítí. Sanitky, které fungují na obou stranách hranice, jsou proto výrazně limitovány ve své práci. V blízké budoucnosti by problém mohl odstranit rozvoj 5G sítí, který povede k celkovému zefektivnění a modernizaci záchranné služby. Je to náplní projektu „5G koridor Mnichov – Praha“, o němž byla veřejnost informována na začátku září 2021.

Celý článek zde


Řídicí systém od PSI Transcom zefektivní provoz městské dopravy v Curychu, je připraven i na elektrobusy

20.8.2021 Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) je městský dopravce ve švýcarském Curychu. Provozuje (kromě lanové dráhy) cca 260 tramvají, 80 trolejbusů a 160 autobusů. Vedle státní železnice SBB je to největší švýcarský dopravce. Díky technologii od německé softwarové firmy PSI Transcom bude provoz těchto jeho vozidel, vypravovaných denně z celkem osmi garáží a vozoven, významně racionalizován. Dopravce tento systém objednal v srpnu 2021.

Celý článek zde


Technologie založená na Google Maps dává cestujícím aktuální informace o obsazenosti vozů

17.8.2021 Rychlosti nástupu a výstupu cestujících i pohodlí cestování, zejména v městské a příměstské kolejové dopravě, mohou významně napomoci aktuální informace o obsazenosti vozů. Technologii, která takovéto informace dodává přes aplikaci Google Maps, zprovoznila v srpnu 2021 americká železniční společnost MTA Long Island Rail Road (LIRR).

Celý článek zde


Elektrobusy eCitaro s bateriemi s pevným elektrolytem také v Basileji

20.7.2021 Po německém Wiesbadenu budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state) také ve švýcarské Basileji. Od července 2021 nasazuje tamní městský dopravce  Baselland Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno na regionální linky.

Celý článek zde


Palivový článek zefektivňuje energetické využití bioplynu: palivočlánková kogenerační jednotka v San Bernardinu zahájila komerční provoz

19.7.2021 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino používá od července 2021 ve své čističce odpadních vod již dříve avizovanou palivočlánkovou kogenerační jednotku od amerického dodavatele FuelCell Energy. Její zvláštností je využívání místního bioplynu jen s minimálními úpravami.

Celý článek zde


Projekt EVA: autonomní minibusy Ella, Vera a Anna vozí již více než dva měsíce cestující v testovacím prostředí města Karlsruhe

14.7.2021 Karlsruhe je dalším z německých měst, které zkouší a rozvíjí přepravu cestujících autonomními elektrickými minibusy jakožto „třetí druh“ dopravy vedle tradiční dopravy individuální a hromadné. Od dubna 2021 vozí cestující po městě tři autonomní elektrické minibusy se jmény Ella, Vera a Anna v rámci projektu EVA-Shuttle. Na rozdíl od například provozu v bavorském Bad Birnbachu nemají pevnou trasu, ale zajišťují přepravu na vyžádání prostřednictvím k tomu určené aplikace.

Celý článek zde


Aimsun Next: Univerzita Pardubice získala osvědčený nástroj pro digitální modelování dopravních systémů

9.7.2021 Digitální modelování v oblasti mobility je bezpečný a efektivní způsob, jak navrhnout a prověřit plány a opatření v oblasti mobility se zohledněním jejího očekávaného vývoje a vlivů, které na ni působí či budou podle předpokladů působit. Jedním z nástrojů, které toto modelování podporují, je Aimsun Next od společnosti YUNEX. Pro svoji výzkumnou činnost jej bude od července 2021 využívat také Univerzita Pardubice.

Celý článek zde


Bateriové hybridní vlaky napájené ze třetí kolejnice

8.7.2021 Elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie, nejsou v kontinentální Evropě neznámým pojmem. Takovéto elektrické jednotky pro přepravu osob již připravuje pro německého dopravce výrobce Stadler. Nachází si cestu i do Velké Británie, kde je část sítě napájena ze třetí kolejnice. Zde představil v červnu 2021 zmíněný Stadler své prototypové řešení.

Celý článek zde


Vše v jednom pro management autobusů: digitální technologie IVU.suite pomohou dopravci DB Regio Bus na konkurenčním trhu

1.7.2021 DB Regio Bus je divizí Německých drah (DB), provozující regionální autobusovou dopravu po celém Německu. Tato divize sdružuje celkem 27 autobusových dopravců, kteří denně vypravují na své linky přes 12 tisíc autobusů. Pro řízení takto rozsáhlé a složité sítě se rozhodl využít systém IVU.suite od německé firmy IVU Traffic Technologies. 

Celý článek zde


Elektrobus Scania Citywide LF se představil veřejnosti

18.6.2021 Ve třetím červnovém týdnu 2021 se odborné veřejnosti představil elektrobus Citywide LF od společnosti Scania. Na český trh elektrobusů tak vstupuje další významný hráč s bezesporu zajímavým produktem. Podívejme se zde blíže na některé jeho podrobnosti.

Celý článek zde


Platforma HYPEX integruje palubní systémy a jednotky kolejových vozidel do jednoho celku

15.6.2021 Softwaroví a hardwaroví vývojáři společnosti Škoda Digital ze skupiny Škoda Transportation vyvinuli unikátní, modulární a vysoce výkonnou platformu pro dopravní prostředky: HYPEX propojuje systémy řízení, komunikace, diagnostiky, autonomního řízení a multimédií do jediného celku. To usnadňuje správu, zvyšuje spolehlivost i efektivitu provozu digitálních technologií kolejových a městských dopravních prostředků. Vývoj této platformy byl velice intenzivní a trval zhruba 2 roky. Odborná veřejnost s ním byla seznámena koncem května 2021.

Celý článek zde


Vliv teplot na dojezd elektrobusů a možná řešení: výsledky norského výzkumného projektu a příležitosti pro digitální technologie

11.6.2021 Netrakční spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června 2021.

Celý článek zde


Elektrobusy v Bodø: nabíjecí stanice v garážích za polárním kruhem dodá Kempower

7.6.2021 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. Přesto i zde budou ve velmi blízké době jezdit elektrobusy. Jejich nabíjení v garáži v těchto náročných podmínkách zajistí technologie od finské společnosti Kempower.

Celý článek zde


Projekt NAVETTY testuje autonomní elektrický minibus bez průvodce se vzdáleným dozorem

2.6.2021 Autonomní elektrické minibusy se objevují již v desítkách zkušebních projektů po celém světě. Ačkoli jejich řízení probíhá bez zásahu člověka, bývají vždy doprovázeny průvodcem, který fakticky dohlíží na průběh jízdy a pomáhá cestujícím. V rámci tříletého francouzského projektu NAVETY, zahájeného v květnu 2021, je testován další krok v automatizaci: automatický provoz bez přítomnosti personálu ve vozidle, ale se vzdáleným dozorem z dispečinku.

Celý článek zde


Jak na hořící elektromobily: s unikátním řešením přichází HZS Olomouckého kraje

1.6.2021 Hořící automobil v podzemní garáži je pro hasiče vždy nepříjemnou komplikací. Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje přítomné osoby i sousední automobily. Díky dobře zavedeným a prověřeným postupům si s ní hasiči umějí poradit. Co když zde ale dojde k požáru vozidla na elektrický, nebo hybridní pohon? Řešení v podobě speciálních vozíků pro odtažení vozidla na bezpečné místo předvedl koncem května 2021 Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje.

Celý článek zde


Chytrá města si žádají inteligentní řešení pro bezemisní dopravu

31.5.2021 Českou republiku dnes křižuje více než 6000 elektromobilů, dvakrát více než před půldruhým rokem. Prognózy pro další měsíce a roky věští ještě strmější nárůst a znásobení tohoto čísla. Automobilky slibují zvýšené počty prodejů nových modelů s vyššími dojezdy. Skupina ČEZ na tento vývoj reaguje akcelerací výstavby husté a kvalitní veřejné dobíjecí infrastruktury a rozšiřováním škály elektromobilních produktů a služeb pro všechny typy zákazníků. Významným partnerem v tomto úsilí jsou také města, která často aktivně a iniciativně na instalacích dobíjecí infrastruktury spolupracují. Samostatnou kapitolou je také spolupráce měst se Skupinou ČEZ při elektrifikaci veřejné dopravy a městských flotil.

Celý článek zde


O Parkinsonově efektu, chytrých technologiích a „odbornosti“ v uvozovkách

28.5.2021 Autor známých Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR.  

Celý článek zde


Vodíkový zdroj energie H2BASE: agregát nové generace

27.5.2021 O vodíku jako bezemisní a ekologické alternativě fosilních paliv se mluví již desítky let. V poslední dekádě ale celé odvětví poskočilo dopředu zejména díky zdokonalení technologie vodíkových palivových článků. Díky ní je možné vodík jako palivo uchovat v nezměněné kvalitě v řádu let. Česká vývojová firma DEVINN na vodík vsadila jako na palivo budoucnosti a jako jedna z prvních ve střední Evropě vyvinula funkční vodíkový generátor elektrické energie. Jak funguje vodík jako palivo? V čem je H2BASE výjimečný a jak zařízení integruje palivové články? A jak může vypadat ideální týden provozu tohoto vodíkového generátoru?

Celý článek zde


NaviLens: barevné tagy s aplikací pomáhají zrakově postiženým v orientaci

6.5.2021 Rozlehlá prostranství s nečekanými překážkami nebo naopak složitě členěné vnitřní prostory staví zrakově postižené lidi v každodenním životě před neřešitelné problémy, případně jim přichystávají různá nepříjemná překvapení. Zajímavé řešení využívající tagy – obrazce čitelné pomocí speciální aplikace – nabízí španělská firma NaviLens. Po španělském městě Murcia a americkém New Yorku začal tento systém od května 2021 fungovat také v Barceloně v systému metra a městských autobusů.

Celý článek zde


E-papír a LED displej se navzájem doplňují: říčanský projekt elektronických informací pro cestující

21.4.2021 Již více než sedm měsíců úspěšně slouží ve středočeských Říčanech na zastávkách „chytré“ označníky vybavené technologií elektronického papíru. Součástí nového informačního systému je také LED displej na příchozí cestě k nádraží. Ukazuje to mimo jiné, že obě tyto technologie pro „chytré“ informace pro cestující mají své místo a navzájem se mohou vhodně doplňovat.

Celý článek zde


HESS lighTram: parciální trolejbusy ve Winterthuru na jedné vozidlové platformě pro tři dobíjecí systémy

15.4.2021 Mnohá švýcarská města provozující trolejbusové sítě se při elektrifikaci svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion charging – IMC). Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur. Jeho městský dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou dodavatelskou smlouvu se švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG.

Celý článek zde


Lumière: „světelný podpis“ zvyšuje bezpečnost tramvaje od Alstomu

13.4.2021 „Lumière“ znamená francouzsky světlo. Říká se tak i nové tramvaji z produktové rodiny Alstom Citadis, která od dubna 2021 slouží na pařížské lince T9 spojující Paříž s předměstskou obcí Orly. Tato tramvaj má speciální vnější osvětlení, napomáhající bezpečnosti jejího provozu, zejména ve večerních a nočních hodinách. Tramvaj Citadis X05, jichž si město objednalo 22, je 45 m dlouhá a pojme až 314 cestujících.

Celý článek zde


Superkapacitorové elektrobusy na postupu: Chariot Motors dodá desetikusovou sérii do Bělehradu

25.3.2021 Superkapacitorové elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021.

Celý článek zde


Pro bezpečné tramvaje: nová technologie testována v Ostravě

12.3.2021 Daleko vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout antikolizní systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově posílí ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021. Systém ochrany od firmy Bosch Engineering funguje ve třech krocích – nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém vozidla tramvaj sám zastaví.

Celý článek zde


Elektromobil jako popelářský vůz, těžký tahač nebo pojízdný míchač betonu: Volvo Trucks testuje i dodává těžké elektrické nákladní automobily

9.3.2021 Švédská automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v oblasti elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již sériových aplikací pro městské služby zkouší elektrifikovat i další typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední významnou událostí v tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy zásilkové služby DHL ve Švédsku, který začíná v březnu 2021.

Celý článek zde


Zelená sítím 5G v ČR: definitivně rozhodnuto o přidělení rádiových kmitočtů

19.2.2021 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na standard 4G (LTE Advanced). Jeho hlavním přínosem je významné, cca desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti předchozímu standardu 4G. Začátkem února 2020 zaznamenal rozvoj sítí 5G v České republice významný milník: Právní moci nabyla všechna rozhodnutí o přídělech kmitočtů pro tyto sítě, která byla Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) vydána v polovině ledna 2021.

Celý článek zde


Bude budoucnost baterií solidní? Solid-state baterie a jejich premiéra u elektrobusů ve Wiesbadenu

18.2.2021 Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající. Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit. Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné solid-state baterie.

Celý článek zde


Největší evropský park palivočlánkových autobusů se dále rozrůstá: Kolín nad Rýnem převzal první Solaris Urbino 12 hydrogen

15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní největší v Evropě.

Celý článek zde


Indukční dobíjení elektrických vozidel pro průmysl i elektromobilitu: IPT Technology a Bombardier spojily síly

5.2.2021 Dva světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier, propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru: Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology, převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE.

Celý článek zde


Informace, stanoviska a povolení ohledně vysokonapěťového vedení: pomůže Vyjadřovací portál ČEPS

2.2.2021 Provozovatel přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku 2021 na svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu. Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil.

Celý článek zde


Druhý život baterie

26.1.2021 Druhý život baterií, pro který se často používá anglický pojem „second life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté, co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po životě.

Celý článek zde


Jak by mělo vypadat moderní LED svítidlo pro veřejné osvětlení (a jak nebude vypadat, dokud budeme vybírat podle nejnižší ceny)

21.1.2021 Každý návrh technického zařízení je vždy výsledkem kompromisů mezi řadou technických, ekonomických a marketingových požadavků. Pokud bude jeden z parametrů uměle upřednostněn, povede to k zúžení nabídky možných řešení a výsledné parametry budou obvykle horší. To je i případ veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek veřejného osvětlení je vybírána na základě výběrových řízení, kde je hlavním kritériem nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou druhotné. Dosavadní veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30 let a nelze předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně častější. Proto by mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem větším důrazem na technické parametry svítidel a jejich schopnost zajistit funkčnost po dobu desítek let.

Celý článek zde


Keolis zahajuje zkušební provoz autonomního minibusu v Göteborgu

20.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.

Celý článek zde


Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel

19.1.2021 Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace.

Celý článek zde


Baterie pro elektrobusy

12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu.

Celý článek zde


95 % materiálu z lithium-iontových baterií pro elektrobusy úspěšně recyklováno v americkém pilotním projektu

12.1.2021 Co v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021.

Celý článek zde


Displeje a e-paper budou na všech označnících vídeňské městské dopravy, pomáhají také handicapovaným cestujícím

8.1.2021 V současné době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy celkem třicet elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie používají jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv. e-paper. Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016, mají v dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky ve Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku 2021.

Celý článek zde


Baterie pro parciální trolejbusy

5.1.2021  První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus.

Celý článek zde


Pohled ze zámoří: Proterra prodala svůj tisící elektrobus, 500 km na jedno nabití

21.12.2020 Nedávný článek naší redakce k dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře Elektrické autobusy pro město IX představuje situaci a trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící prodaný elektrobus.

Celý článek zde


Systém NatureConnect: „přírodní“ vnitřní osvětlení přispívající pohodě zaměstnanců poprvé instalováno v Nizozemí

15.12.2020 Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify (dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro & Installatietechniek.

Celý článek zde


Palivočlánkový autobus také v Irsku: Dublin testuje Caetano na „zelený“ vodík

10.12.2020 Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté vyrazil do ulic na testovací provoz. Zkušebním vozidlem je portugalský 12m Caetano H2.City Gold, který měl letos svoji evropskou premiéru. Tento autobus o kapacitě až 87 cestujících je dodáván ve dvou- a třídveřové verzi. Pohání jej 180kW synchronní motor s permanentními magnety od firmy Siemens.

Celý článek zde


Areál Svatopetrská v Brně: moderní technologie pomáhají změnit brownfield v inovační centrum

10.12.2020 První ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16 nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný podíl technologie společnosti Schneider Electric.

Celý článek zde


Světloemitující diody (LED) ve veřejném osvětlení – ano či ne?

9.12.2020 Nástup technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci svítidel a na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s dostatečnou pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových firem, které se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě. Problém je, že technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše, bohužel na druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci těchto svítidel je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů. Naneštěstí prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“, kteří zde tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to lépe dovedou prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš trh zaplaven LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční vady a rozhodně nemohou splnit očekávání (mnohdy hodně nadsazená) uživatelů. Chci se pokusit být v této džungli na chvíli vaším průvodcem a pomoci vám alespoň trochu v orientaci, především při výběru svítidel a pro veřejné osvětlení (VO).

Celý článek zde




1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20


















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php














Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services