Přečtěte si: Zpráva z konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“: Slovensko rozvíjí koncept smart city, zájem municipalit i průmyslu

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Rozhovory-komentáře

Stále je čas na projekty energetických úspor ve veřejných budovách k financování z OPŽP

14.6.2019 Spotřeba energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na to upozornil Státní fond životního prostředí.

Celý článek zde


Norské fondy mohou napomoci osvětě a opatřením v oblasti ekologického vytápění

13.6.2019 Jedna vesnice o několika desítkách obytných domů s tradičními lokálními topeništi vyprodukuje ročně tolik sazí, jako desetitisíce osobních automobilů, a tolik ostatních škodlivin, jako až stovky osobních automobilů. To je neradostné srovnání, k němuž provozovatelé tohoto portálu dospěli v rámci své konzultační činnosti. Přitom právě toto je oblast, kde má vedení obce či města jen minimální vliv na výsledek – může vzdělávat, doporučovat, a to je asi tak vše. Na pomoc zlepšení ovzduší přicházejí i Norské fondy, podporující mimo jiné právě osvětu v této oblasti. Souhrnné informace o tomto zajímavém zdroji financování přináší červnové vydání informačního zpravodaje Státního fondu životního prostředí Priorita.

Celý článek zde


Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC

4.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace.  

Celý článek zde


Nová výzva OP PIK pro podporu vysokorychlostního internetu

17.5.2019 Jak uvádí vládní dokument Digitální Česko v. 2.0, „Vysokorychlostní přístup k internetu je součástí základní infrastruktury společnosti, stejně jako dálnice, železniční koridory nebo energetická rozvodná síť. Bez této základní infrastruktury je nemožná efektivní realizace podnikatelských záměrů, což dokládá i skutečnost, že kvalitní, rychlé a robustní připojení k internetu je podmínkou, bez které si nedokáží zahraniční investoři představit svůj vstup do České republiky.“ Důležitým krokem k realizaci této infrastruktury se stala v květnu 2019 dotační Výzva II programu Vysokorychlostní internet z programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK).

Celý článek zde


Byli jsme při tom: ve Studiu ČT24 o elektromobilitě, a to nejen v Norsku

17.4.2019 V pořadu České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host, odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v Norsku a v ČR.

Celý článek zde


O chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství a marketingovém řízení

Rozhovor s Ing. Jakubem Slavíkem, MBA

11.4.2019 Brožura Příběhy chytrých pomocníků je plná rozmanitých příběhů o tom, jak moderní technologie chytře pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé jako samy příběhy je ale i pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k jejímu vydání vybídla naše práce v odborném poradenství a osvětě při rozvoji konceptu smart city a uplatnění inovativních technologií. O tom všem si tu budu povídat s hlavním konzultantem naší firmy Jakubem Slavíkem, který je odborný redaktor a spoluautor brožury a také – v neposlední řadě –  můj manžel. Přijměte tedy pozvání k našemu redakčnímu a zároveň domácímu posezení u odpolední kávy.  

Celý rozhovor zde


Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy

9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení.

Celý článek zde


Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.

Celý článek zde


Kniha našeho spolupracovníka „Dynamic charging of electric buses“ souhrnně řeší problematiku parciálních trolejbusů a jejich nabíjení za jízdy

13.3.2019 Jedním z významných odborníků na problematiku „in motion charging“ (IMC), tedy parciálních trolejbusů a jejich dobíjení za jízdy, je Dr. Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk, vědecký pracovník polské Politechniky Gdaňské a zároveň hlavní energetik Dopravního podniku Gdyně (PKT). Účastníci našich konferencí Elektrické autobusy pro město dobře znají jeho poutavé přednášky na toto téma. Ti, kdo se o tuto problematiku zajímají blíže, nyní mají možnost se dočíst podrobnosti.

Celý článek zde


„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna

8.3.2019 Také v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město pořádaných provozovateli tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.

Celý článek zde


Aktualizovaná „oficiální“ česká metodika smart cities zveřejněna

27.2.2019 Pod názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku 2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services.

Celý článek zde


Technologie a trh versus mezinárodní legislativa: Bude pro elektrokolo nutné povinné ručení?

12.2.2019 Je elektrokolo bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky. Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má základ v dopravní legislativě OSN.

Celý článek zde


Rozhovor s Jakubem Slavíkem o smart city

Smart city nejsou „velké hračky pro velké kluky“

6.2.2019  Pojem „smart city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů města.  V tom je velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních a komunikačních technologií. Tyto moderní technologie zde tedy nejsou cílem samy pro sebe, nejsou to pouhé velké hračky pro velké kluky. Jsou prostředkem k tomu, aby město bylo místem příjemným k životu, protože jen takovéto město může ekonomicky prosperovat. Stejným dílem přispívá městu jako příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura.  Aby byla zároveň takováto prosperita dlouhodobě udržitelná, musí být udržitelná i ekologicky. Chytré město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a cíl. Celý článek zde


Operační program Životní prostředí podpoří volnou přírodu i městskou zeleň

4.2.2019 Městská zeleň a vodní prvky tvoří nezastupitelnou složku smart cities – jejich zelenou infrastrukturu, která je přirozeným doplňkem „šedé“, tedy technické infrastruktury. Lze tedy než uvítat, že jedna ze čtyř nových průběžných výzev z Operačního programu Životní prostředí (OP ŽP), vyhlášených na začátku února 2019, je směrována právě do této oblasti.

Celý článek zde


E-komerce: hrozba i výzva městské mobilitě a přístup města Bruselu

25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.

Celý článek zde


Smart Cities: nový (a jiný) trh pro inovativní technologie

17.1.2019 Pojem „smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách. Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat blíže.

Celý článek zde


Analýza implementace smart city a smart regionu na vládní úrovni ČR: doporučení pro podporu i odkaz na naši publikaci Smart city v praxi

17.1.2019 Ve spolupráci Úřadu vlády ČR, Ministerstva pro místní rozvoj, Technologické agentury ČR a Mendelovy univerzity v Brně byla vypracován dokument „Analýza aktuální úrovně zapojení ČR do konceptu smart city a smart region v souvislosti s novými trendy, včetně návrhů opatření“.  Tato analýza, obsahující také příklady osvědčené praxe, byla zveřejněna v polovině ledna 2019. Za zmínku stojí, že se tato analýza odvolává mj. na publikaci Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, konzultanta v oboru smart city a provozovatele našeho portálu.

 Celý článek zde


Poslední vlna kotlíkových dotací na pomoc smart cities a smart vilages: nástroj k ozdravění (nejen) venkovského ovzduší

10.1.2019 V souvislosti se znečištěním ovzduší ve městech se hovoří především o dopravě. Zcela jiná situace je ale na venkově nebo v menších městech. Podle zkušeností z konzultační praxe provozovatelů tohoto portálu například česká vesnice o několika stech obyvatelích a několika desítkách domů vypustí ze svých lokálních topenišť do ovzduší ročně přibližně tolik pevných částic, jako desítky tisíc osobních automobilů. Vedení měst a obcí přitom může na své spoluobčany apelovat – a to je asi tak vše. Na pomoc (nejen) této situaci přichází na začátku ledna 2019 poslední vlna tzv. kotlíkových dotací z Operačního programu Životní prostředí.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova

2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému.

Celý článek zde


Nová výzva z NP ŽP: města a obce mají možnost dalších dotací na ekologické automobily, žádat lze od ledna do září 2019

20.12.2018 Města a obce mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony. Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100 milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí.

Celý článek zde


Novoroční bajka o pejskovi, kočičce, dortu a připomínkovém řízení

17.12.2018 Všichni známe tu Čapkovu pohádku, jak pejsek s kočičkou pekli dort a jak to nakonec dopadlo. Všimněme si teď okamžiku, kdy dort byl skoro hotový a kočička ho jen jen strčit do trouby.

                       

Zde pokračuje naše bajka pro dospělé.


Elektrokoloběžky ve Vídni: stejná práva a povinnosti jako cyklisté

11.12.2018 Podobně jako například Madrid jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.

Celý článek zde


Zpráva EEA o kvalitě ovzduší v Evropě 2018: nejvíce škodí silniční doprava, nejpomaleji se zlepšuje zemědělství a obytné či kancelářské budovy

5.12.2018 Pevné částice způsobí ročně předčasnou smrt více než 420 tisícům Evropanů, oxidy dusíku 79 tisícům Evropanů a přízemní ozón téměř 18 tisícům Evropanů. Největším znečišťovatelem je silniční doprava, následovaná obytnými a kancelářskými budovami s emisemi zhruba třetinovými a až poté (!) průmyslem. Nejohroženější jsou obyvatelé měst. Tak lze ve stručnosti shrnout nejvýznamnější a nejvíce alarmující fakta ve zprávě „Air Quality in Europe 2018“, publikované Evropskou agenturou pro životní prostředí (EEA) v listopadu 2018.

Celý článek zde


Česko-německé kooperační fórum technologie Smart City: naše rychlá „simultánní partie“ pro německé inovační firmy stojící o český trh

3.12.2018 Koncem listopadu 2018 proběhlo v Praze třídenní „Česko-německé kooperační fórum technologie Smart City“, financované německým Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky a organizované německou firmou Dreberis ve spolupráci s českou inženýrskou společností sunebono. České odborné veřejnosti se zde představily mladé německé inovační firmy, nabízející svá řešení pro chytrá města, ale i pro logistiku včetně dálkové dopravy. Provozovatelům našeho portálu, konzultační firmě Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, připadla speciální úloha v části věnované B2B rozhovorům: během poměrně krátké doby dát firmám rychlou, avšak vydatnou zpětnou vazbu a úvodní praktické rady k pronikání na český trh inovačních technologií pro smart city.

Celý článek zde


Zpráva o životním prostředí České republiky za rok 2017: životní prostředí se lepší i při rostoucí ekonomice, přesto zůstává neuspokojivé

27.11.2018 Díky technologickému rozvoji a implementaci environmentálních opatření zátěž životního prostředí ČR v roce 2017 klesla, a to i přesto, že česká ekonomika rostla. Kvalita ovzduší zůstává přesto neuspokojivá, a to zejména kvůli silniční dopravě ve městech a vytápění domácností, situace je nadále neuspokojivá i v místech koncentrace průmyslových podniků. Tak lze v kostce shrnout obsah Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2017, kterou každoročně připravuje rezortní organizace MŽP – CENIA, česká informační agentura životního prostředí, a s níž byla koncem listopadu 2018 seznámena vláda ČR.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu

8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 

Celý článek zde

Program Podpora bydlení podpoří seniory a hendikepované i potřebnou infrastrukturu bydlení, vyhlášení výzvy se blíží

1.11.2018 Ministerstvo pro místní rozvoj plánuje i letos vyhlásit výzvu k předkládání žádostí o dotace z programu Podpora bydlení pro rok 2019. Vrací se podpora technické infrastruktury. Příjem žádostí započne v týdnu od 5. listopadu 2018 a skončí počátkem února 2019. V roce 2019 bude možné získat dotaci na výstavbu pečovatelských bytů, komunitních domů seniorů, výtahů a bezbariérových vstupů do bytových domů. Budou přijímány také žádosti na zasíťování pozemků obcí z podprogramu Technická infrastruktura, který v posledních letech nebyl vyhlašován. Jedná se o dotace na místní komunikace, vodovod a kanalizaci.

Celý článek zde

Pokušení jménem e-carsharing: příležitosti, úskalí a řešení

31.10.2018 Služba sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s elektromobily je v současné době velmi frekventovaným pojmem při rozvoji čisté městské mobility, a to jak v zahraničí, tak v České republice. Výjimkou není ani jedno významné české město, kde se před rokem začal připravovat projekt městského e-carsharingu, tedy carsharingu elektromobilů. V roli poradce zadavatele, čili takříkajíc na opačné straně stolu než zpracovatelská konzultační firma zvučného jména, zasedli jako přizvaní experti manželé Pavla a Jakub Slavíkovi, zkušení odborníci a publicisté v oboru čisté mobility a chytrých měst. 

Celý článek zde

Do smart city rovnou za nosem: podnikům a obcím pomůže 30milionová dotace ze SFŽP na odstranění zápachu

15.10.2018 Chytré město je nejen zdravé město, ale také voňavé město. Co je například platné ekologické využívání bioplynu jako obnovitelného zdroje energie, když obyvatele v blízkosti bioplynové stanice bude pronásledovat její všudypřítomný zápach. I jiné průmyslové areály a provozy mohou, ač splňují zákonem stanovené emisní limity, obtěžovat obyvatele zápachem. K nápravě a zlepšení životních podmínek těchto lidí nabízí finanční pomoc Ministerstvo životního prostředí. Na odstranění zápachu a snížení emisí těžkých kovů vyhradilo 30 milionů Kč ze zdrojů Státního fondu životního prostředí ČR v nové dotační výzvě č. 7/2018. O podporu se mohou firmy a také kraje, obce a další zúčastněné osoby a organizace ucházet od 15. října 2018.

Celý článek zde

Inzerce v technických médiích: tradice, realita a řešení

8.10.2018 „Připrav se, začínáme sledování…teď!“ „Tenhle pán si bere časopis, aktuální číslo, poznamenej.“ „Co tenhle pán? Ten si bere několik čísel.“ „Podívej, jak je ten pán starý. To bude aktivní důchodce. Ti si berou i starší čísla a pak si v nich doma listují. Osobně jim moc fandím, ale o volbě inzerentovy nabízené technologie nerozhodují.“ „Podívej, skupina studentů…vezme si někdo z nich odborný časopis?“ „Ani jeden…pro ně už je to asi pravěk.“ „Tahle paní si odnáší časopisy v tašce.“ „Tu jí vnutila hosteska. Jenže ta paní o ně evidentně nemá zájem, ještě tak o tu igelitku. Znamenám jako vynucený odběr.“  Takové a podobné tiché hovory zaznívaly na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu mezi pozorovateli z naší konzultační firmy.

Celý článek zde

1 | 2 | 3 | 4









http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php





















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services