Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Czechbus 2016 je za námi, ať žije Czechbus 2017 – samozřejmě elektricky

24.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně od polského výrobce Solaris. A elektrické autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli našeho portálu. 

Proč najednou takový zájem o elektrický pohon autobusů?

Celkové ekologické přínosy elektrického pohonu jsou dány především jeho energetickou efektivností – elektrobus spotřebuje cca 40 % energie oproti dieselu – a elektroenergetickým mixem ČR. Ten v současné době tvoří z cca 43 % jaderné a obnovitelné zdroje, na zbylých procentech se kromě uhlí podílí i další, například plynové zdroje. Podobný elektroenergetický mix, s větším podílem obnovitelných zdrojů a menším podílem jádra, má i EU jako průměr.

Ještě významnější jsou ekologické přínosy v místě provozu, kde elektrická doprava (na rozdíl od dieselů nebo CNG) nepůsobí žádné emise. Jde zejména o pevné částice a oxidy dusíku, které mohou za většinu souvisejících úmrtí a obzvláště škodí ve městech, kde se nesnadno rozptýlí.

Dalším významným místním efektem elektrifikace je odstranění hluku produkovaného motorem autobusu. Motor není jediným zdrojem hluku vozidla, významně se však projevuje právě při nízkých rychlostech a rozjíždění v městském provozu.

Výsledkem je, že po celém světě jezdilo v roce 2015 cca 173 000 elektrických autobusů, z toho zhruba tisícovka v Evropě a nejvíce z nich v Číně – 170 000 autobusů, tj. 98,3.

O autobus či elektrobus roku se na Czechbusu nesoutěžilo. Nicméně symbolicky zde byly předány klíčky od prvního z deseti elektrobusů Škoda Perun pro MHD v Třinci. I další značky známé svými elektrickými autobusy byly na veletrhu přítomny a své produkty předvedly buďto naživo nebo ve svých prezentacích na naší výše zmíněné konferenci i na svých vlastních tiskových konferencích. Máme na mysli především výrobce Ekova Electric, Solaris, SOR a Volvo se standardními elektrobusy (případně parciálními trolejbusy nebo plug-in hybridními autobusy), a také EVC Group s elektrickými mini- a midibusy.

Otázkou zůstává, proč se k prezentaci elektrifikovaných vozidel nepřipojili i další evropští leadeři, na Czechbusu přítomní – máme tím na mysli především nizozemský VDL, který má rozhodně co nabídnout v segmentech standardních elektrobusů i „komunitních“ elektrických minibusů.

Do pestré palety zahraničních elektrobusů, brázdících evropské silnice, jejichž výrobci na Czechbus nezavítali, lze zařadit zejména čínský BYD – nejprodávanější elektrobus na světě, zkoušený i v Ostravě, ale také třeba španělský Irizar nebo britský Optare. Třeba se nechají zlákat příště, kdo ví…

Nabíjecí infrastrukturu pro průběžně dobíjené elektrobusy tentokrát reprezentovala společnost ABB i zajímavé řešení švýcarské skupiny Staubli – viz prezentace z výše uvedené konference „Elektrické autobusy pro město V“. Do portfolia evropských leaderů by se jistě hodil například Siemens a Heliox, oba zapojení do evropského standardizačního procesu.  

Datum příštího, tedy letošního, Czechbusu je již známo. Jeho 7. ročník se uskuteční na Výstavišti v Praze – Holešovicích od 21. do 23. 11. 2017. Věříme, že elektrifikovaných exponátů i prezentací zde přibude, tak jak to odpovídá zmíněnému evropskému trendu.

Zda také plánovaný další ročník naší konference „Elektrické autobusy pro město“ najde své místo bezprostředně v prostorách tohoto veletrhu či zda se přesune jinam, je prozatím tak trochu otazník. Navzdory nespornému geniu loci, který veletrh Czechbus má, nelze pominout poněkud polní podmínky, v nichž se zde naše konference rok od roku konají. Polní co do prostředí i co do organizace ze strany veletrhu, pro niž je charakteristické známé úsloví: Voják se stará – voják má. O konferenci s jejími novinkami v oblasti technologií a financování elektrických autobusů nicméně zájemci z řad partnerů a účastníků rozhodně ani letos nepřijdou – stačí sledovat informace na našich portálech.    

Těšíme se na Vás!

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

 Přečtěte si také:

Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Ohlédnutí za rokem 2016: chytrá města, elektromobilita a průmyslová automatizace pro životní prostředí i ekonomiku

Milí čtenáři,

právě uplynulý rok 2016 byl pro všechny, kdo usilují o lepší životní prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21. konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21), jejímž výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše konzultační a osvětová činnost. Celý článek zde















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services