Zajímavé projekty
18.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především
jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného
metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018.
Celý článek zde
13.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje.
Celý článek zde
12.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme
multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby
zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a
plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná
veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet
i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského
dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT.
Celý článek zde
10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová
studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický
minibus od francouzského výrobce Navya.
Celý článek zde
9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního
provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem čtyři
elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na
jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené
elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů
probíhaly v odlišném časovém období. Celý článek zde
5.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. Elektrobusy pro Varšavu jsou postupně dodávány od prosince 2014.
Demonstrační provoz v rámci projektu ZeEUS, který byl předmětem
hodnocení, zahrnoval 10 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric o
přepravní kapacitě 70 cestujících. Celý článek zde
4.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III,
pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde
opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot,
tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k
jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou
případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující
uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení
mostu v Nizozemí.
Celý článek zde
29.3.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR pověst spíše
kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale ukazuje příklad z
Londýna, tato společnost má zájem na efektivním řešení městské mobility
a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o svých přepravách, která
mohou mít pro řízení inteligentní mobility velký význam. Prvním krokem
bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat v polovině března 2018 v
podobě datového nástroje Uber Movement určeného pro město.
Celý článek zde
28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu
má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním
elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o
výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa.
Celý článek zde
27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů
nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge
se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo.
Celý článek zde
15.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław
ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících
ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného
dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo,
podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických
hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto
výrobce.
Celý článek zde
13.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v
metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017.
Celý článek zde
12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v
souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění:
Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi
jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v
linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility
ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu,
který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v
rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018.
Celý článek zde
6.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního
kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách
zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m
autobusů od švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových
18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla
za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským
výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající
8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Je to zároveň
jeden z prvních případů, kde otevřený standard OppCharge uplatní své
přednosti: Nabíjecí stanice od jednoho dodavatele mohou využívat
vozidla od dvou různých výrobců.
Celý článek zde
2.3.2018 O konceptu chytrého sloupu veřejného
osvětlení sloužícího také jako infrastruktura pro informační
technologie jsme čtenáře našich portálů informovali v září 2017. Od
února 2018 začal mít tento sloup s obchodním označením Smart Fusion
Pole, tedy „Sloup s chytrým propojením“, své první praktické využití:
Na základě smlouvy uzavřené mezi municipalitou a dodavatelským
konsorciem společností Philips Lighting (osvětlovací technologie) a
American Tower Corporation (infrastruktura bezdrátových komunikací)
bude dvě stě takovýchto sloupů instalováno v kalifornském městě
Huntington Beach.
Celý článek zde
1.3.2018 Jedním z hlavních komunikačních kanálů mezi Evropskou unií a jejími
občany jsou informační střediska Europe Direct (viz logo). Jejich
hlavním, nejobecnějším cílem je poskytovat občanům snadný přístup k
informacím o Evropské unii a jejích aktivitách. Tato střediska, která
nejsou sama součástí nebo organizací Evropském komise, mají za úkol
poskytovat objektivní informace o veškerém dění v rámci Evropské unie.
Od začátku roku 2018 funguje nová generace těchto informačních center,
která bude v provozu po následující tři roky.
Celý článek zde
27.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS
se zvolna
chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v
rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o
přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v
Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce
Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené
synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící
individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží
trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Celý článek zde
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors.
Celý článek zde
20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna
uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí
odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of
Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto
odlišností a publikovala je v únoru 2018. Hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je podle
UITP především systémová integrace (Poznámka redakce: plně
automatizované metro zahrnuje cca 500 různých systémových rozhraní, na
jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz).
Celý článek zde
15.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech
problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání
povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město
Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na
tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné
autobusy MHD. V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337 situací, kdy
motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd.
Celý článek zde
14.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby
patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací,
které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní
železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné
ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů
cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je
promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB
soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“.
Celý článek zde
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové
články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů.
Celý článek zde
9.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou
pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší
čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná
uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách,
zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt
autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca
tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost
seznámena v únoru 2018.
Celý článek zde
5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným
pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a
celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů
dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu
2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE
Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s
platformou HERE Mobility Marketplace.
Celý článek zde
2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u
Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho
následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018.
Celý článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13