Přečtěte si: Pozvánka na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Zajímavé projekty

Elektrobusy Volvo s průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu

22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.

Celý článek zde


Obchodovatelné povolení k parkování: amsterodamský experiment pro řízení městské mobility

21.9.2017 Amsterodamská univerzita Vrije University začala v září 2017 v Amsterodamu zajímavý a neobvyklý experimentální projekt, směřující k řízení městské mobility. Jeho podstatou je vyzkoušet, jak by fungovaly v praxi proměnlivé poplatky parkování a tržně obchodovatelná parkovací povolení. Pět set automobilistů, kteří se účastní projektu, dostalo stanovený rozpočet na parkování a určený počet parkovacích povolení, o jejichž využití mohou rozhodovat.

Celý článek zde


Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení

20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 – Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde


Elektrické hybridy Volvo pro Göttingen: další projekt průběžného dobíjení OppCharge

19.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající evropský standard OppCharge. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Celý článek zde


Van Hool Exqui.City pro Pau: první palivočlánkový BRT na světě

11.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě (například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017 objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). Celý článek zde


V japonském městě Namie-cho vznikne demonstrační projekt vodíkové ekonomiky

7.9.2017 Namie-cho je zhruba dvacetitisícové město v japonské prefektuře Fukushima. Ve spolupráci japonských průmyslových a energetických společností Toshiba Corporation, Tohoku Electric Power Co., Inc. a Iwatani Corporation by se do roku 2020 mělo proměnit v testovací základnu pro tzv. vodíkovou ekonomiku, tedy využívání vodíku jako bezemisního nosiče energie pro stacionární i mobilní využití. Odborná veřejnost o tom byla informována v srpnu 2017. Ústředním bodem celého systému bude 10MW alkalický elektrolyzér pro výrobu vodíku, připojený jak k lokálním obnovitelným zdrojům energie, tak rozvodné síti napájené ze vzdálených obnovitelných i tradičních zdrojů. 

Celý článek zde


Metanolová palivočlánková vyhlídková loď brázdí vody Baldeneysee

6.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy, který je zkoušený například u prototypu užitkového elektromobilu. Jde o první metanolovou palivočlánkovou loď v Německu. Celý článek zde


Internetová hra od BuzzFeed přibližuje problémy vozíčkářů při cestování

30.8.2017 Člověk upoutaný na invalidní vozík se každodenně setkává s problémy, které si zdravý člověk nedokáže představit, a často proto ani neví, jak v kontaktu s vozíčkářem reagovat. Týká se to zejména cestování. Napomoci vzájemnému porozumění může elektronická hra, zveřejněná v srpnu na britském herním portále BuzzFeed. Hráč je zde postaven do role vozíčkáře, který má cestovat z předměstí skotského průmyslového města Glasgow do Londýna a použít přitom autobusy, vlaky a londýnské metro. Při této virtuální cestě je hráč konfrontován se sérií rozmanitých rozhodnutí a reakcí okolí, zjevně odpozorovaných z reálného života vozíčkářů.

Celý článek zde


Elektrobusy pro Kristiansand: další norský projekt výrobce Solaris

29.8.2017 Druhým norským městem, kde budou jezdit elektrobusy od polského výrobce Solaris, se po hlavním městě Oslo stane téměř devadesátitisícové přístavní město Kristiansand na jihu země. Společnost Boreal Norge AS, jeden z největších norských dopravců, zde začne pět 12m elektrobusů Solaris provozovat od července 2018 na základě smlouvy uzavřené v srpnu 2017.

Celý článek zde


Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017

28.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 

Celý článek zde


Elektrobusy SOR pro 3ČSAD

24.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské dopravní podniky, ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která je provozuje na linkách BB v Prazev Třinciv Jeseníkách, se k nim připojí sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice, a.s. Toto sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem 12 elektrobusů.

Celý článek zde


Nákladní tramvaje vozí součásti pro elektromobily, potraviny i tříděný odpad

23.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty (viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. V srpnu 2017 o tom informoval portál Eltis.org, zaměřený na rozvoj městské mobility. Tento projekt přitom není v Evropě ojedinělý.

Celý článek zde


Nizozemská Arriva pořizuje elektrické midibusy VDL pro historický Gorinchem

22.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než tisíciletou historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké části na vodních kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém centru se rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva Netherlands pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea LLE-99 Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. Citea LLE-99 Electric má délku 9,9 m a přepravní kapacitu 60 cestujících. K pohonu slouží centrální elektromotor Siemens o výkonu 153 kW. Jeho 180kWh trakční baterie umožňují dojezd na jedno nabití 125 – 150 km. 

Celý článek zde


Elektrobusy Solaris se čtyřpólovým dobíjením: 20 pro Krakov, expanze do Rumunska

21.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu 2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro historický Krakov, který již elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v úspěšném tažení elektrobusů Solaris. Sedmnáct standardních elektrobusů Solaris Urbino 12 electric a tři kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric v Krakově bude provozovat tamní dopravce MPK Kraków.

Celý článek zde


185 parciálních trolejbusů pro San Francisco

17.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě, Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro město), ale také v USA. Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů Xcelsior XT40 pro San Francisco, kterou městský dopravce San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA) zadal v červenci 2017.

Celý článek zde


Alstom APS a Alstom HESOP: tramvaje se spodním odběrem trakční energie a s inteligentní měnírnou zlepší dopravu v Sydney

15.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS od francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od téhož výrobce. Ty zde budou nasazeny v rámci dopravního projektu CBD and South East Light Rail, využívajícího v centru města systém APS.

Celý článek zde


Metanolový palivočlánkový užitkový elektromobil představen veřejnosti

14.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km, tedy plně srovnatelný s obdobným automobilem využívajícím konvenční spalovací motor.

Celý článek zde


Londýnské vozy taxi sníží emise díky městským dotacím

11.8.2017 „Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva EEA). Vedení města se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací regulace a dotačních nástrojů. Od počátku roku 2018 nebudou nové licence na provozování taxi udělovány vozům s dieselovým pohonem. Kromě toho mohou provozovatelé londýnských taxi zažádat o „šrotovné“ (zde nazývané delicensing) za vyřazení svého automobilu z provozu, pokud je starší než 10 let.

Celý článek zde

University of Bridgeport: mikrosíť s palivočlánkovým zdrojem úspěšně prošla zkušebním provozem

10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický zdroj. V červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti. 1,4MW palivočlánková elektrárna, resp. kogenerační jednotka, od amerického dodavatele FuelCell Energy, umístěná v areálu univerzity, představuje téměř bezemisní a (na rozdíl od většiny obnovitelných zdrojů energie) naprosto předvídatelný zdroj energie.

Celý článek zde

Obchodní řetězec Lidl v ČR instaluje rychlonabíjecí stanice ABB

9.8.2017 Nákupní centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf) lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017 informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice. První stanici mohou využít majitelé elektromobilů u právě otevřené prodejny nové generace v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku 2017 společnost instaluje dalších 5 rychlonabíjecích stanic, umožňujících nabít trakční baterie průměrného elektromobilu z nuly na 80 % za cca půlhodinu.

Celý článek zde

Ikonická místa v centru Bruselu propojí nová linka MHD s elektrobusy Solaris

2.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach zaznamenaly koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními elektrobusy v parku bruselského městského dopravce STIB. Podle uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018. Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která povede centrem města přes pěší zónu. Midibusy Solaris Urbino 8,9 electric mají standardně kapacitu 21 až 29 sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. V provedení pro Brusel je bude pohánět 160kW centrální elektromotor. Jako zdroj energie budou sloužit trakční baterie o kapacitě 160 kWh. 

Celý článek zde

Informační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare

31.7.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde – například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském Karlstadu. Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů.

Celý článek zde

Projekt GATEway: nejen cestující, ale také nákup v supermarketu bez řidiče

27.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme, zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii (a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku. Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně používá nákladní elektromobil bez řidiče.

Celý článek zde

Elektrobusy u King County Metro: levná údržba, problematické srovnání spotřeby

26.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé zajímavé poznatky z této zprávy. Dopravce King County Metro zajišťuje veřejnou dopravu v regionu King County v americkém státě Washington, včetně jeho metropole Seattle, kde žije kolem dvou miliónů obyvatel. Jeho 215 linek přepraví o pracovních dnech cca 395 tisíc cestujících. Jako dopravní prostředky zde slouží autobusy s nejrůznějšími pohony a rovněž trolejbusy – dohromady více než 1500 vozidel.

Celý článek zde


Automatické elektrické minibusy na La Défense: další pařížský projekt autonomních vozidel

24.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. Vozidlem je v tomto případě automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya, používaný u úspěšného projetu ve švýcarském Sionu. Elektrobus je 4,8 m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru slouží obě otočné nápravy. Elektrobus je plně klimatizovaný. Trakční baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz po dobu cca 5 – 8 hodin.

Celý článek zde


Zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů

21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. Iniciativa je založena na následujících třech pilířích:

Celý článek zde


Elektrobusy na linkách BB v Praze: úspěšných 60 000 km v alternativním obchodním modelu

18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o maximálním výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW). 

Celý článek zde


Elektrobusy Solaris úspěšné doma i ve světě

17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku 2017. Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem, pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10 elektrobusů). 

Celý článek zde


Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě

12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí vedenými po povrchu, pod povrchem i na vyvýšených konstrukcích a 27 stanicemi. Finanční příspěvek od kanadské vlády ve výši 1,28 mld. kanadských dolarů (cca 23 mld. Kč) z celkového rozpočtu 6,4 mld. kanadských dolarů (cca 114 mld. Kč) byl schválen v červnu 2017.

 Celý článek zde


Oslo a Stockholm: veřejné rychlonabíjecí stanice podporují elektrifikovanou městskou logistiku

4.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 % kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice.

 Celý článek zde


Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii

27.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Celý článek zde


Car sharing v Aarhusu: sdílené elektromobily musí být praktické a ekonomické

23.6.2017 Dánské město Aarhus provozuje od srpna 2016 systém car sharingu elektromobilů jako partnerství mezi městským bytovým sdružením Boligkontoret Aarhus a soukromou car sharingovou firmou Tadaa!. Celkem 2 300 uživatelům bytů Boligkontoret Aarhus je k dispozici 10 sdílených elektromobilů. Zkušenosti z tohoto systému prezentované mezinárodní odborné veřejnosti v červnu 2017 ukazují, že má-li být takovýto systém životaschopný, musí být nejen ekologický, ale také praktický pro uživatele a ekonomicky výhodný pro všechny zúčastněné – zejména pro jednotlivé uživatele i pro soukromou společnost, která car sharing provozuje.

Celý článek zde


DPMBinfo: nová aplikace Dopravního podniku města Brna usnadní používání hromadné dopravy

22.6.2017 O tom, jak „chytré“ informační systémy umí usnadňovat používání hromadné dopravy ve městech, a tím zvyšují její konkurenceschopnost, se dovídáme především ze zahraničních zpráv. Ani česká města však nezůstávají pozadu. Důkazem je nejnovější aplikace Dopravního podniku města Brna (DPMB) s názvem DPMBinfo, která je pro zařízení s OS Android verze 4.1 a vyšší na Google Play k dispozici uživatelům od 17. června 2017. Aplikace, která vznikla přímo v brněnském dopravním podniku, je ke stažení zdarma. Verze pro iPhone, se připravuje a hotová by měla být během července 2017.

Celý článek zde


Transdev a Delphi Automotive: dva zkušební provozy autonomních vozidel ve Francii

16.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva UITP k této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive, zabývající se řešeními pro řízení autonomních vozidel. Pilotní projekty budou realizovány v běžném provozu v Paříži, mezi areálem univerzity Paris-Saclay a stanicí městské rychlodráhy RER, a v Rouenu. V obou případech budou cestující moci pomocí internetového rozhraní nebo smartphonové aplikace koupit jízdenku ze zvolené zastávky. Celý článek zde


Město Differdange v Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu

16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího města Differdange. Dopravce Sales-Lentz zde začal provozovat čtyři elektrobusy Volvo 7900 Electric. Jde o vozidla odvozená od plug-in hybridní verze Volvo 7900. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.  

Celý článek zde


Letištní autobusy: příležitost pro elektrický pohon

7.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.Elektrobusy zde nejsou experimentálními vozidly, ale sériově dodávanými produkty. Jejich výrobcem je specializovaný australský výrobce letištní techniky Carbridge, který dodává své elektrobusy v partnerství s čínským výrobcem BYD. Celý článek zde


European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily

6.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku Celý článek zde


Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci

5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Celý článek zde


VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam

2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam.  Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric je po celé délce plně nízkopodlažní a pojme 48 sedících a 110 stojících cestujících. K jeho futuristickému designu, označovanému výrobcem jako BRT (bus rapid transit), patří aerodynamický tvar, velmi široké dveře a LED osvětlení umožňující viditelnost za všech světelných podmínek. Celý článek zde


Konference „Elektrické autobusy pre mesto“ na veletrhu BUS SHOW 2018 podpoří slovenská smart cities

30.5.2017 Parky městských autobusů ve světě se postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší městský autobus roku 2017“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl bateriový elektrobus. I na Slovensku se začínají uplatňovat elektrobusy – čtrnáct vozidel v barvách košického dopravního podniku je toho nejlepším důkazem. Elektrobusy jsou zároveň jednou z moderních technologií, které pomáhají vytvářet chytrá města – smart cities. Není proto divu, že se elektrobusům v kontextu chytrých měst bude věnovat také konference „Elektrické autobusy pre mesto“ jako doprovodný program připravovaného veletrhu BUS SHOW 2018 v Nitře.

Celý článek zde



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8










http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php










Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services