Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město VI

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií

11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km.

Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek (viz foto níže). Testovací jízda trvala celkem 71 hodin a 34 minut. Elektrobus tedy jel průměrnou rychlostí 25 km/h.

Testovacím vozidlem byl elektrobus Proterra Catalyst E2 max, nabízený výrobcem jako součást produktového portfolia těchto elektrobusů. Jde o 12m dvoudveřový elektrobus. Stejně jako všechny modely řady Proterra Catalyst nabízí 40 míst k sezení (viz foto níže vpravo).

K jeho pohonu slouží 220kW trakční elektromotor s permanentními magnety s dvoustupňovou automatickou převodovkou Proterra. Lithium-titanátové trakční baterie mají celkovou kapacitu 660 kWh a zajišťují výrobcem garantovaný dojezd na jedno nabití 350 mil, tj. 560 km. Baterie se nabíjejí v depu ze zásuvky standardu CCS výkonem 120 kW po dobu cca 5 hodin.

Elektrobusy Proterra Catalyst jsou nabízeny ve více variantách podle kapacity baterií a způsobu dobíjení. Například verze s průběžným dobíjením FC+, nasazená v běžném provozu například u dopravce King County Metro, má kapacitu trakčních baterií 105 kWh (existuje i verze s menší kapacitou baterií a kratším dojezdem). Průběžné dobíjení probíhá u FC+ systémem Proterra Fast Charging s výsuvným ramenem spouštěným do střechy vozidla výkonem 350 kW po dobu 13 minut a výrobcem udávaný dojezd na jedno nabití činí cca 100 km.

Od verze E2 max se verze s průběžným dobíjením pochopitelně liší průměrnou spotřebou energie: Zatímco průběžně dobíjená verze FC+ spotřebuje o málo víc než 1 kWh/km, u verze s maximálním dojezdem udává výrobce spotřebu o téměř 20 % vyšší – tedy cca 1,18 kWh/km.

U rekordní jízdy v ideálních podmínkách činila spotřeba cca 0,37 kWh/km, čili méně než třetinová, což koresponduje s ideálními podmínkami testu. Kromě ideálních okolních podmínek má přitom v praxi na průměrnou spotřebu elektrobusu nezanedbatelný vliv také technika jízdy. Jak potvrzují například zkušenosti Dopravního podniku města Košice s parkem 14 elektrobusů, technika jízdy může ovlivnit spotřebu až o řádově desítky procent.

Jak řečeno na úvod, rekordy v ideálních podmínkách nelze přeceňovat. Dosažený rekord nicméně říká právě tolik, že elektrobusy mají perspektivu a jejich technologie ještě neřekly poslední slovo.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Proterra

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Systém ABB TOSA: průběžné dobíjení elektrobusů v Ženevě dostane inteligentní řízení

27.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017 zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel, společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní řízení tohoto systému městské dopravy.

Celý článek zde


Elektrobusy Volvo s průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu

22.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně dobíjených elektrobusů. Vozidlem bude v tomto případě elektrobus Volvo 7900 Electric. Tyto elektrobusy jsou odvozeny od plug-in hybridní verze. Elektrobus je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících.

Celý článek zde


Hradec Králové bude mít průběžně dobíjené elektrobusy, sází na nestandardní řešení

20.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. Vozidlem pro Hradec Králové bude nový 12m elektrobus typu SOR NS 12 – Electric. Elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Pro pohon vozidla slouží centrální vodou chlazený elektromotor o výkonu 160 kW. Celý článek zde


Van Hool Exqui.City pro Pau: první palivočlánkový BRT na světě

11.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v Evropě (například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017 objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). Celý článek zde


Publikace Smart city v praxi: 1100 výtisků od slavnostního křtu v březnu 2017

28.8.2017 Odborná publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 

Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde










http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php










Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services