Přečtěte si: Pozvánka na konferenci „Elektrické autobusy pro město“ na veletrhu Czechbus 2018

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Doporučení UITP pro budování plně automatizovaných linek metra: nejen technika, ale také management dopravce

20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018.

Hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je podle UITP především systémová integrace (Poznámka redakce: plně automatizované metro zahrnuje cca 500 různých systémových rozhraní, na jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz). Zadavatel proto musí podchytit všechna rozhraní a potřebu integrace ve všech fázích životního cyklu projektu.

Provozní plán plně automatické rychlodráhy by měl jasně určit, jak bude metro fungovat za normálních, omezených a nouzových podmínek v souladu s organizační strukturou dopravce. Měl by zahrnovat všechny hlavní úkoly tradičního provozu se strojvedoucími, které jsou nyní nahrazeny automatizovanými systémovými funkcemi. To je větší problém pro dopravce, kteří již provozují metro se strojvedoucími, než pro dopravní systémy vznikající „na zelené louce“. Provoz bez strojvedoucích vyžaduje od zaměstnanců změnu organizační kultury, což klade nároky na vyjednávání a čas ze strany vrcholového managementu. Je přitom třeba předejít narušení provozu celého dopravního systému, včetně dopravy na ostatních linkách.

Změny a inovace v organizaci jsou zároveň strategickou příležitostí, jak připravit a zavést efektivnější organizaci se spokojenými a zaujatými zaměstnanci. Tento proces by proto měl být jednou z vrcholových priorit projektového řízení při budování plně automatických rychlodrah.

Další významnou oblastí, která by neměla být podceňována, je související komunikace s veřejností. Ta by měla být ujištěna, že provoz metra bez strojvedoucích je bezpečný a spolehlivý. Takováto komunikace by měla začít už v rané fázi přípravy projektu.

Mělo by být zřejmé, že hlavním cílem plné automatizace je zvýšit úroveň kvality služeb pro cestující prostřednictvím větší flexibility při nasazování jednotlivých vlakových spojů a optimalizaci dob jízdy vlaků. Kromě toho automatizované systémy jsou celkově bezpečnější, protože eliminují lidské chyby při rozhodování ve vypjatých situacích ohrožujících bezpečnost.

A další výhody automatického provozu? Jak uvádějí zahraniční odborná média, metro bez strojvedoucího může být celkově rychlejší a energeticky efektivnější.

Zatímco má totiž strojvedoucí například sklon začít před vjezdem do stanice brzdit předčasně, aby měl rezervu na bezpečné zastavení, automat brzdí vždy přesně na cíl. To umožní zkrátit jízdní dobu. Podobně také únava strojvedoucího, kromě možného ohrožení bezpečnosti, má vliv na styl jízdy s přímým dopadem na rychlost a spotřebu energie. Podle zahraničních výzkumů může únava ovlivnit rychlost až o 7 % a spotřebu energie až o 9 %.

Plně automatický provoz bývá kombinován s instalací nástupištních stěn s dveřmi, které, kromě zvýšení bezpečnosti, umožňují vlaku vjíždět do stanice vyšší rychlostí. To podle zahraničních zkušeností umožní ušetřit v každé stanici cca 20 vteřin.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

Opožděné městské autobusy v Lisabonu budou mít přednost na křižovatkách

15.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné autobusy MHD. V Lisabonu bylo v roce 2017 zaznamenáno celkem 1337 situací, kdy motoristé kvůli nesprávnému parkování zablokovali průjezd. 

Celý článek zde


Platforma HERE Mobility Marketplace podporuje koncept „mobilita jako služba“

5.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace.

Celý článek zde


Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí

2.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži zde, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018.

Celý článek zde


Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy

17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.

 Celý článek zde


Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop

15.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využíván trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru (po metru po Londýně) a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy, po instalaci na tramvajové lince. Stejně jako v případě tramvají je i u metra jejím provozovatelem v Miláně městský dopravce ATM.

 Celý článek zde


Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží

9.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station.

 Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

2.1.2018  O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči.

Celý článek zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde





http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services