Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Projekt I-CVUE DSM: internetový model umožní porovnat elektromobil s klasickým automobilem

28.11.2016 Elektromobil je oproti srovnatelnému automobilu dražší a má kratší dojezd, má však nižší provozní náklady, je ekologičtější, jeho užívání má i některé další výhody, třeba v oblasti parkování. O jednoduché a rychlé srovnání těchto zdánlivě nesrovnatelných veličin na bázi jednoduché internetové platformy se snaží evropský projekt I-CVUE DSM (Decision Support Model), tedy „Pobídky pro čistší vozidla v městské Evropě – nástroj pro rozhodování“, který byl odborné veřejnosti představen v listopadu 2016.

Tento model je určen především správcům vozového parku, kterým umožňuje porovnat zavedení elektromobilů se srovnatelným konvenčním vozidlem se spalovacím motorem. Na základě zadaných vstupních hodnot spočítá celoživotní náklady (TCO – total cost of ownership). K tomu vyhodnocuje i další, nepeněžní aspekty, jako je akcelerace, dojezd, ceny parkovného apod.

Kromě uživatelů a správců vozového parku může model sloužit i rozhodujícím subjektům na úrovni municipalit nebo regionů. Pomůže jim totiž při úvahách typu: Jaké pobídky by bylo užitečné zavést, aby užívání elektromobilů bylo atraktivní?

Programový nástroj I-CVUE DSM je volně k dispozici zde. Po příslušné registraci jej lze používat pro vlastní potřebu s tím, že data zadávaná do simulací budou anonymně využívána projektovým týmem při vytváření statistické databáze.

Partnery projektu jsou průmyslové firmy, výzkumné instituce a veřejné orgány z Rakouska, Německa, Španělska, V. Británie a Nizozemí, včetně například Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), firmy Bosch, dopravní agentury Transport for London nebo německého výzkumného institutu DLR.

Rozhraní I-CVUE DSM funguje v angličtině. Pro případného uživatele z ČR nebo některých dalších evropských zemí může být poněkud mrzuté, že pro simulaci má na výběr pouze z výše uvedeného okruhu států zapojených do projektu, pro něž jsou v modelu zadány výchozí podmínky – tedy Rakousko, Německo, Španělsko, V. Británie nebo Nizozemí. Je pak na uživateli, aby si zvolil zemí svými podmínkami nejbližší a provedl potřebné korekce při vlastním rozhodování. I s touto výhradou však může I-CVUE DSM představovat zajímavý nástroj pro rozhodování a stojí zato mu věnovat pozornost a čas.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

Monitoring parkovacích míst v Liberci – první komerční projekt internetu věcí v ČR postavený na technologii SIGFOX

21.11.2016 Pro potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. Síť SIGFOX tak definitivně přechází z fáze pilotních a zkušebních projektů ke komerčnímu využití. Dodavatelem koncového řešení a integrátorem technologie je společnost ČD – Telematika. Celý článek zde


Projekt MAVEN: pomůže automatizace silničních vozidel v chytrých městech?

7.11.2016 Jak ukazují dosavadní zkušební projekty, pro automatické řízení automobilů dnes již existují vhodné technologie (nabízí je například firma Bosch), ať již jde o radary nebo kamerová zařízení a související software, který dokáže data z těchto senzorů vyhodnocovat a interpretovat pro potřebu ovládání vozidla. Hlavní doménou jejich zkušebního využití však prozatím zůstávají dálnice, resp. víceproudé silnice, s jednoznačně určenými a vzájemně se nepřekrývajícími jízdními pruhy. Výzvou, a to stále naléhavější, zůstává bezpečnost a efektivnost individuální dopravy v městském provozu.  Odpověď na tuto výzvu by měl do tří let přinést evropský projekt MAVEN (Managing Automated Vehicles Enhances Network – doslova „řízení automatických vozidel zdokonaluje síť“), který byl zahájen v září 2016 v Bruselu. Celý článek zde


BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov

26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city.  Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100 kW. Zdrojem energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Celý článek zde


Projekt Smart region Vrchlabí zblízka: úspěchy, otazníky a další plány

19.2.2016 O evropském projektu Grid4EU jsme na našich stránkách Proelektrotechniky.cz psali již vícekrát. Tento projekt zaměřený na systémy smart grid, jehož demonstrační fáze byla nedávno oficiálně ukončena, přinesl zajímavé poznatky pro rozvoj chytrých sítí do budoucna. Významnou měrou k tomu přispěl i demonstrační projekt Demo 5 – Smart region Vrchlabí. Zástupci naší redakce měli v únoru 2016 příležitost prohlédnout si tento projekt přímo v terénu a pohovořit s jeho účastníky o jeho výsledcích, přínosech, sporných otázkách i dalších perspektivách. Celý článek zde


Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz

30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. Celý článek zde










http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php












Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services