Přečtěte si: Pozvánka na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

OppCharge: Volvo a Heliox rozvíjejí evropský standard průběžného dobíjení elektrobusů

21.4.2017 Systém standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce autobusů Volvo.

Nabíjecí stanice je instalována ve výzkumné a vývojové základně společnosti Volvo v Göteborgu. Nabíjecí stanice Heliox (viz foto) je zde schopná dodat nabíjecí výkon do 450 kW, v blízké budoucnosti až 600 kW. Tento společný projekt je prezentován jako začátek spolupráce uvedených dvou firem, aniž by se tím některá z nich jakkoli uzavírala vůči spolupráci s jinými výrobci.

Technologie OppCharge umožňuje průběžné dobíjení zvoleným výkonem z pantografové konzole spouštěné do ližin na střeše. Dobíjení obvykle trvá cca 3 – 4 minuty. Automatická komunikace mezi vozidlem a nabíjecí stanicí během celého nabíjecího procesu probíhá po wi-fi síti. Nabíjecí stanice se standardem OppCharge jsou nyní instalovány nebo připravovány k instalaci ve více než 12 zemích, mimo jiné například ve městech Stockholm, Namur a Charleroi (Belgie),  Oslo, v Hamburku nebo ve švédském Värnamo. Tato technologie má ambice expandovat i na americký kontinent.

Cílem projektu Volvo a Heliox je rozvíjet a komercializovat elektrobusy a elektrické hybridní (plug-in hybridní) autobusy s průběžným dobíjením OppCharge. V této souvislosti má projekt ukázat, že při využití standardu OppCharge lze skutečně kombinovat nabíjecí stanice a vozidla od různých výrobců. To je důležitým předpokladem k tomu, aby nedošlo k tzv. „uzamčení zákazníka“ (z anglického „vendor lock-in“) – tedy k stavu, kdy je zákazník závislý na produktech a řešeních konkrétního dodavatele, s nepříznivým dopadem na provoz a ekonomiku u zákazníka. V neposlední řadě se touto standardizací snižuje riziko právních obstrukcí neúspěšných uchazečů ve veřejných soutěžích na dodávku systému průběžně dobíjených elektrobusů s poukazem na vytváření zadávací dokumentace na míru konkrétnímu dodavateli.

Pro české dopravce rozhodující se o volbě technologie pro průběžně dobíjené elektrobusy pak z toho plyne vcelku logický závěr: Jistě na světě existují dokonalejší řešení, ale toto je standard.

redakce Smartcityvpraxi.cz 

Foto © AB Volvo

Další informace zde a také zde a také zde

 Přečtěte si také:

Norsko plánuje rozvoj elektrobusů, sází na standard OppCharge

6.4.2017 Norsko je jednou z evropských zemí, které aktivně rozvíjejí koncept smart city a čistou městskou mobilitu. Zároveň je to země s velmi proměnlivými klimatickými podmínkami, náročnými na spolehlivost používaných technologií. Smart city Oslo již provozuje park pěti palivočlánkových autobusů v rámci projektu CHIC. Nyní se k nim, jako první počin v oblasti bateriových elektrobusů, připojí také dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s průběžným dobíjením Siemens podle evropského standardu OppCharge. Dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, na něž byla na konci března 2017 podepsána dodavatelská smlouva, budou dodány na podzim 2017. Provozovány budou na frekventované lince 74 městské dopravy v Oslo mezi čtvrtěmi Vika a Mortensrud. Celý článek zde


Indukční dobíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE: 500 tisíc km, 98% disponibilita infrastruktury

28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů. 

Celý článek zde
Projekt ZeEUS ve Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu do rutinního provozu

24.2.2017 Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i Plzeň, má oficiálně skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in hybridních) autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových elektrických hybridních autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71 cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v rutinním provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších zemích a městech.

Celý článek zde


Nova Bus a ABB: evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá americký kontinent

21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč. To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017 ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu, spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy, prvního na americkém kontinentě. Celý článek zde


Elektrické hybridy Volvo v Belgii: letos v provozu 101 vozidel a 15 nabíjecích stanic

15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017 v Namuru, více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde


Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce

10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva.

Celý článek zde


Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 %

27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. Celý článek zde


Město Värnamo: chytrá mobilita s elektrickými autobusy nejen do velkoměst

26.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu 2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes centrum města jezdit tyto autobusy elektricky.

 Celý článek zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde











http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php










Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services