Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Zajímavé projekty

Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA

3.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě (viz foto níže) již od roku 2013. Mohlo by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB.

Celý článek zde

Národní program Životní prostředí podruhé přispívá na čistou mobilitu

2.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové organizace šanci žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní pohony. Rozdělovat se bude rovných 100 milionů korun z prostředků Národního programu Životní prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017, která byly zveřejněna začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se mohou žadatelé těšit na vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou půjčkou.

Celý článek zde

Vídeň do roku 2020 postaví 1000 nových dobíjecích míst pro elektromobily

2.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke konceptu smart city. Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost, do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý projekt částečně zafinancovaly občanské investice. Prvních 230 dobíjecích míst vznikne po celé Vídni už do poloviny roku 2018. V každém z 23 městských obvodů nejprve vyroste pět rychlonabíjecích stanic s kapacitou pro dva elektromobily a výkonem 11 kW. Další stanice budou vznikat do roku 2020.

Celý článek zde
Elektrobusy v USA i pro meziměstské linky – první bude Van Hool

25.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů Proterra.

Celý článek zde

Praha zkouší parciální trolejbus s 90% nezávislým proběhem

18.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15. října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na linkách č. 109 a 239.

Celý článek zde


Stalowa Wola dostane park elektrických midibusů Solaris s čtyřpólovým průběžným dobíjením

17.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v jihovýchodním Polsku. Tyto elektrobusy budou vybaveny průběžným dobíjením střešní konzolí typu Schunk.

Celý článek zde


Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec ukazují trend v trolejbusové dopravě

16.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp. trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku 2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě – totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů.

 Celý článek zde


Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic

13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality a s nimi i související socioekonomické výdaje. Nicméně to, co nakonec rozhoduje o jejich pořízení, bývají konkrétní peněžní toky pro dopravce a zadavatele veřejné dopravy. Elektrické autobusy v městské dopravě se proto až na výjimky neobejdou bez nějaké formy finanční podpory z veřejných zdrojů. Jak konstatuje zpráva evropského projektu ZeEUS zveřejněná v září 2017, tyto zdroje jsou dnes velmi roztříštěné a nesourodé. Celý článek zde


Databáze TRIMIS pomáhá vyznat se ve spleti evropských inovačních projektů a programů v dopravě

12.11.2017 Od roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900 projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém Transport Research and Innovation Monitoring and Information System (TRIMIS).

Celý článek zde


Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií

11.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek.

Celý článek zde


Nové veřejné osvětlení v Balgheimu: teplá bílá pro město a parky, studená bílá na silnice

9.10.2017 Balgheim je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské přírody v německém Baden-Württembersku, představující se světu jako „klein aber fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při rekonstrukci svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na energetickou efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a přírodě. Tomu odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro regulaci intenzity osvětlení. V Balgheimu bylo v září 2017 v rámci rekonstrukce veřejného osvětlení instalováno přes 200 nových svítidel od Osram Lighting Solutions. Pro osvětlení městských ulic a parků bylo použito 176 Siteco LED svítidel typu DL30 s teple bílým odstínem (3000 Kelvin). Na hlavních silnicích bylo instalováno 36 Siteco LED svítidel typu Streetlight 10 s neutrálně bílým odstínem (4000 Kelvin).

Celý článek zde


Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce: užitečný pomocník při zavádění efektivního a šetrného veřejného osvětlení

6.10.2017 Veřejné osvětlení má sice nepatrný podíl na celkové spotřebě energie ve státě a na souvisejících emisích, nicméně jeho podíl na obecních výdajích není zanedbatelný. Ve snaze o zefektivnění se pak mnohé obce stávají snadným objektem rozmanitých prodejců svítidel o rozmanité kvalitě, zpravidla na bázi LED zdrojů. Kromě toho nevhodné použití klasických i moderních svítidel poškozuje přírodu i lidské zdraví (viz rozhovor s Dr. Janem Hollanem). V této situaci přichází na pomoc municipalitám Ministerstvo životního prostředí se Svazem měst a obcí České republiky, které vydaly dokument zvaný „Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce“. Zveřejněn byl mj. v září 2017 v newsletteru Priorita na stránkách Státního fondu životního prostředí.

Celý článek zde


ČEZ a ABB: společně pro rozvoj elektromobility v ČR, nová nabíjecí stanice s vysokým výkonem se představila světu

6.10.2017 Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta vzniká i díky evropskému grantu z  programu Connecting Europe Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými nabíjecími výkony až 350 kW.

Celý článek zde


Iniciativa CIVITAS pomáhá při sestavování plánů udržitelné městské mobility (SUMP)

29.9.2017 Plán udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech (blíže k této problematice viz prezentace ze semináře Čistá mobilita v chytrém městě). Na pomoc jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017 umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.

Celý článek zde



1 | 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018 | Archiv-2017 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015













http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services