Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Zajímavé projekty

Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus

30.5.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu.

Celý článek zde


Vozy singapurské rychlodráhy předem hlásí cestujícím svoji obsazenost

28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské rychlodráze Downtown Line jako součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího vlaku.

Celý článek zde


Projekt PACTE zve města k účasti na průzkumu pohybové aktivity obyvatel

12.5.2018 Málo pohybu, zejména u lidí ve městech, se stále více stává civilizačním problémem s vážnými potenciálními i reálnými zdravotními dopady na populaci. Podpora aktivního pohybu – včetně například vytváření podmínek pro cyklodopravu a pěší chůzi – je proto stále důležitější součástí smart cities. Na pomoc této podpoře přichází evropský projekt PACTE – Promoting Active Cities Throughout Europe (propagování aktivních měst v Evropě), který v dubnu 2018 zveřejnil elektronický nástroj pro sběr dat o aktivitě obyvatel ve městech pro svůj průzkum a vyzývá evropská města k zapojení do tohoto průzkumu.

Celý článek zde


200 elektrobusů GAZ a KAMAZ pro Moskvu

12.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži na začátku května 2018.

Celý článek zde


Projekt krytého plaveckého bazénu v Årnes: sestava projektor-reflektor pro účinné osvětlení

9.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu 2018.

Celý článek zde


Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá

4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED.Ten již nesleduje otázky „zda“, „kde“ a „proč“ elektrické autobusy, nýbrž se zaměřuje na konkrétní aspekty jejich provozu a na možnosti využití inovativních technologií. Kromě elektrických autobusů zahrnuje tento projekt také elektrická nákladní a užitková vozidla.

Celý článek zde


Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele

3.5.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník: Dodavatel, který palivočlánkovou kogenerační jednotku vyrobil a instaloval, uzavřel dohodu o jeho prodeji energetické společnosti NRG Yield. Po splnění všech podmínek v průběhu tohoto měsíce bude zahájen jeho rutinní, komerční provoz. Celý článek zde


CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru

18.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018.

Celý článek zde


Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením

13.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje.

Celý článek zde


MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce

12.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce  Empresa Municipal de Transportes, EMT.

Celý článek zde


Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall

10.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický elektrický minibus od francouzského výrobce Navya. 

Celý článek zde


Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu  

9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. Jako vozový park pro testovací provoz sloužily celkem čtyři elektrobusy, z toho dva 12m elektrobusy Irizar pro celodenní provoz na jedno nabití (tzv. „noční“ elektrobusy) a dva 18m průběžně dobíjené elektrobusy Solaris. Demonstrační provozy těchto dvou typů elektrobusů probíhaly v odlišném časovém období. Celý článek zde


Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií

5.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. Elektrobusy pro Varšavu jsou postupně dodávány od prosince 2014. Demonstrační provoz v rámci projektu ZeEUS, který byl předmětem hodnocení, zahrnoval 10 elektrobusů Solaris Urbino 12 electric o přepravní kapacitě 70 cestujících. Celý článek zde


Barevné osvětlení rekonstruovaného mostu v holandském Zutphenu svěřili Tecomatu Foxtrot

4.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III, pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot, tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení mostu v Nizozemí.

Celý článek zde


Uber dal svá anonymizovaná data k dispozici Londýnu pro řízení městské mobility

29.3.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement určeného pro město.

Celý článek zde


Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík

28.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný synchronním elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa.

Celý článek zde


Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka

27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo.

Celý článek zde



1 | 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018 | Archiv-2017 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015













http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services