Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Zajímavé projekty

Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.

Celý článek zde


„Chytrý přechod“ pomáhá zvýšit bezpečnost chodců

12.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru 2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích

7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.

Celý článek zde


První elektrobus v Irsku bude mít značku Volvo a bude patřit hotelu

1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první elektrobus, a to značky Volvo. Jestliže však průkopníky těchto elektrických dopravních prostředků jsou většinou dopravci provozující veřejnou dopravu, pak první irský elektrobus bude sloužit jako tichý a bezemisní hotelový transfer mezi dublinským letištěm a dublinským hotelem Crowne Plaza.

Celý článek zde


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil

21.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města. Čtyři z nich slouží na lince X40 dopravní společnosti First ze stanice Bridge of Don do stanice Kingswells Park and Ride a šest na lince X17 dopravní společnosti Stagecoach ze stanice Guild Street do Westhill Park and Ride.

Celý článek zde


TOC Ability: digitální platforma pomáhá handicapovaným cestujícím v britských vlacích

20.2.2019 Cestování veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit. Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2019.

Celý článek zde


Parciální trolejbus EKOVA Electron 12T obstál ve zkušebním provozu

18.2.2019 Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu. Vedle již provozovaného elektrobusu s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh trolejbusů.

Celý článek zde


Mobilní rozhlas – aby byl občan stále součástí své komunity

11.2.2019 Jedním z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.

Celý článek zde


Uber nabídne v Denveru také přepravu městskou hromadnou dopravou

7.2.2019 Nevíš-li si rady s konkurencí, zkus se s ní spojit – dřív než to udělá někdo jiný. Toto známé podnikatelské pravidlo platí i v městské mobilitě. Důkazem toho je partnerství mezinárodní společnosti pro nájemní dopravu Uber v sedmisettisícovém městě Denver, hlavním městě amerického státu Colorado, s tamním provozovatelem veřejné dopravy Regional Transportation District  (RTD). Veřejnost o něm byla informována na konci ledna 2019.

 Celý článek zde


Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických multikárách v Brně představujeme čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.  

Celý článek zde


Místo modrých zón sdílené zóny: Soul řeší problém s neoprávněným parkováním k spokojenosti rezidentů i návštěvníků

4.2.2019 Desetimiliónové jihokorejské hlavní město Soul se – úplně stejně, jako třeba Praha – potýká s úskalími oblastí na ulici vyhrazených k parkování pouze pro rezidenty, tedy vychvalovaných i zatracovaných modrých zón. Také zde zoufalí návštěvníci, například zákazníci místních obchodů, z nedostatku jiné příležitosti neoprávněně parkují. V lednu 2019 představil Soul světové odborné veřejnosti své inovativní a úspěšné řešení tohoto problému.

Celý článek zde


Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)

1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie.

Celý článek zde


Mobility hubs: město Leuven podporuje multimodalitu

1.2.2019 Čistá městská mobilita, to zdaleka nejsou jen „alternativní“ pohony automobilů ve městě. Znamená to celkovou koncepci městské mobility podporující používání více druhů dopravy na cestě od východiska k cíli, včetně významného podílu hromadné dopravy. Města se snaží takto vyváženou mobilitu podporovat různým způsobem. O zajímavém počinu zvaném „mobility hubs“, tedy centra, či uzly mobility, ve stotisícovém belgickém městě Leuven byla odborná veřejnost informována v lednu 2019.

Celý článek zde


E-komerce: hrozba i výzva městské mobilitě a přístup města Bruselu

25.1.2019 Jak konstatují mj. poznatky z evropského projektu ASSURED, mnohem větší hrozbou pro městskou mobilitu, než je individuální osobní doprava, se stále více stává městská nákladní doprava. Může za to zejména fenomén e-komerce, tedy prudký rozvoj internetového obchodu. Jeho důsledkem jsou rostoucí počty dodávkových automobilů zaplavujících městské ulice při navzájem nekoordinovaných rozvážkách zboží. Tento fenomén již nějaký čas zaznamenává také město Brusel a v lednu 2019 seznámilo odbornou veřejnost se svým přístupem k jeho řešení.

Celý článek zde


Grand Paris Express dostane 125 kilometrů CBTC

23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.

Celý článek zde


Nová vozidla údržby zeleně pro nový životní styl

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

18.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v Brně. 

Celý článek zde


JR East začala s realizací svých plánů na zavedení bezobslužného provozu na celostátní železnici

17.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími jízdami. JR East, jedna ze sedmi železničních společností v Japonsku, přepraví ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i dálkových vlacích včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen. 

Celý článek zde


„Standard přímého rozhledu“ sníží fatální kolize nákladních aut s cyklisty a pěšími v Londýně

16.1.2019 V roce 2017 zahynulo nebo bylo těžce zraněno na ulicích osmimiliónového Londýna kolem čtyř tisíc lidí. Ačkoli zde těžké nákladní automobily představují pouhá čtyři procenta vozokilometrů, podílela se na 65 procentech fatálních kolizí s cyklisty a na 25 procentech fatálních kolizí s chodci. Hlavní příčinou je „slepý úhel“ řidičů těchto vozidel. Tento alarmující stav se rozhodlo vedení města řešit zavedením tzv. Standardu přímého rozhledu (Direct Vision Standard) pro těžká nákladní vozidla. Začátkem ledna 2019 začala veřejná konzultace k jeho konečnému návrhu.

 Celý článek zde


Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu

15.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. Celý článek zde


Skládkový plyn jako zdroj elektřiny i vodíku pro palivočlánková vozidla

10.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku 2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova

2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému.

Celý článek zde


První německý soukromý dopravce zakoupil elektrobusy – Solaris Urbino 12 electric

18.12.2018 Elektrobusy pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino 12 electric.

Celý článek zde


Positive Footprint Housing: použité baterie z elektrobusů v Göteborgu pomohou akumulovat energii z fotovoltaických článků

17.12.2018 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70 % a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci elektřiny z fotovoltaických zdrojů. Celý článek zde


Elektrokoloběžky ve Vídni: stejná práva a povinnosti jako cyklisté

11.12.2018 Podobně jako například Madrid jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje) konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25 km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky.

Celý článek zde


Dolní Břežany zkoušejí multifunkční „chytré“ lampy veřejného osvětlení

11.12.2018 „Chytré“ veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové řízení intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz například projekt v Cardiffu) i využití sloupů veřejného osvětlení jako multifunkční infrastruktury (viz například americký koncept chytrého sloupu) se stává fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento koncept přichází ke slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“ lampy od firmy BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu ČVUT – instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o tomto projektu informována začátkem prosince 2018.

Celý článek zde


Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö

4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.

Celý článek zde


Elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro v Hamburku: další evropský výrobce autobusů elektrifikuje

30.11.2018 Mezi významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru.

Celý článek zde


Dvě palivočlánkové elektrárny v Connecticutu uzavřely dohodu o nákupu elektřiny

28.11.2018 Začátek listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut důležitým milníkem v oblasti ekologicky vyráběné elektřiny: Ve dvou městech, Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly uzavřeny dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s lokální distribuční společností.

Celý článek zde


Červená pro „mama taxi“ u vídeňské základní školy podruhé: pilotní projekt slaví úspěch, přidávají se další školy

20.11.2018 Jak byli čtenáři našeho portálu již dříve informováni, ve vídeňské čtvrti Leopoldstadt v okolí základní školy Vereinsgase proběhl pilotní projekt omezující „mama taxi“ – fenomén nezdravý, nebezpečný a neekologický zároveň. Od 10. října do 2. listopadu 2018 zde mezi 7:45 a 8:15 ráno platil zákaz vjezdu automobilům. Cyklisté mohli vjet do této oblasti bez omezení, jako dosud. Výsledky pilotního projektu byly během listopadu 2018 vyhodnoceny a ukázalo se, že byl velmi úspěšný a inspirující i pro další vídeňské školy.

Celý článek zde


ParkDots: Smart city Nitra má inteligentní parkovací systém

16.11.2018 Inteligentní parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech. Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem: Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto). Od listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots.

Celý článek zde


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu

8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 

Celý článek zde



1 | 2 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018 | Archiv-2017 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015













http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services