|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Články říjen – prosinec 2021Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Tato studie si vytkla za cíl srozumitelnou formou shrnout a zobecnit tehdejší poznatky ze světa elektrických autobusů a dokreslit je případovými studiemi z praxe. Výsledky studie spolu s dalšími zajímavými technickými řešeními pro elektrické autobusy i možnostmi jejich financování byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. Elektrobusy Rampini a projekt LIFE3H: první italský palivočlánkový autobus bude provozován ve vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia 6.12.2021 Společnost Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní partner tohoto desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X, je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener Linien; jeden zde byl testovaný v letech 2013-14. Od té doby se portfolio elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia. Pokračování podpory nákupu elektrických autobusů z Integrovaného regionálního operačního programu 3.12.2021 V současné době prakticky dobíhá programové období evropských dotací 2014–2020 a začíná následující období 2021–2027. Tento článek shrnuje, co to znamenalo a znamená pro spolufinancování investičních projektů nízkoemisních a bezemisních vozidel z prostředků Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Netkaná textilie a městská zeleň – komplexní pohled na zdánlivě „efektivní“ řešení2.12.2021 Zhutnělá půda, černá textilie, oblázky a pár rostlin. Takto vypadá stále ještě mnoho záhonů nejen na zahradách, ale bohužel i ve městech a obcích. V tomto článku si ukážeme, proč je tento způsob pěstování veřejné zeleně velmi problematický a jak to jde lépe. Slavkov u Brna je významným historickým městem, kterému bylo v roce 2020 uděleno třetí místo v Indexu kvality života. Je, bohužel, paradoxně také téměř učebnicovým příkladem toho, jak při zakládání vegetačních prvků nepostupovat. Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“29.11.2021 U
příležitosti
jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro
město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace
ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností
jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden
rok
se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy
desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce
2013. Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město24.11.2021 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. Roste zájem po firemním dobíjení elektromobilů a do budoucna se dívají i autobusoví dopravci 22.11.2021 Zvyšuje se zájem o firemní dobíjení a paralelně s tím se rozrůstá i veřejná dobíjecí infrastruktura pro elektromobily. Vedle toho už uživatelé elektrických aut vyžadují roamingové služby v oblasti dobíjení nebo zařazení vlastních dobíjecích stanic do veřejné sítě a do budoucna se dívají i autobusoví dopravci. I oni řeší, jak přizpůsobit své podnikání elektrické budoucnosti. SmogAlarm: statutární město Ostrava finančně podpořilo užitečnou mobilní aplikaci16.11.2021 Zimní počasí s sebou přináší nepříznivé rozptylové podmínky, výskyt inverze a s tím související zhoršení kvality ovzduší. Jak byla v listopadu 2021 informována veřejnost, město Ostrava podpořilo rozšíření mobilní aplikace SmogAlarm, díky níž si její uživatelé mohou nastavit vlastní limity koncentrací znečišťujících látek a při jejich překročení pak mohou přizpůsobit své celodenní aktivity stavu ovzduší. Projekt HyFleet: Flixbus plánuje nasadit palivové články do meziměstské autobusové dopravy 16.11.2021 Společnost FlixMobility, mateřská společnost dopravce Flixbus a přední technologická společnost pro udržitelnou a intermodální mobilitu, se spolu se svými partnery Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG podílí na nedávno zahájeném výzkumném projektu HyFleet. Jak byla odborná veřejnost informována v listopadu 2021, projektové konsorcium pro tento účel nedávno obdrželo oficiální potvrzení "UIA" (nezávazný dopis o záměru) od německého Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury. Tramvaje a zelená infrastruktura města: Vědci ze tří výzkumných organizací a Dopravní podnik hl. m. Prahy otestují experimentální travní koberce15.11.2021 Tramvajová trať v Bělohorské ulici na pražském Břevnově se během následujících dvou let stane součástí vědeckého experimentu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a vědci ze tří výzkumných organizací na ní budou testovat speciální nové nízkoúdržbové travní koberce, které byly položeny na dvou místech tratě v úseku mezi zastávkami Drinopol a U Kaštanu. Odborná veřejnost o tom byla informována v listopadu 2021. Kroky k interoperabilitě elektromobilů v ČR: Kartou E.ON Drive dobíjejí řidiči elektrických vozidel už i na stanicích sítě ČEZ12.11.2021 Zákazníci registrovaní v systému E.ON Drive mohou od prvního listopadového týdne 2021 dobít jednou kartou u více než 600 dobíjecích stanic v celé České republice. Společnost E.ON už v polovině roku 2021 dala možnost svým zákazníkům, aby dobíjeli s jednou kartou u sítě PREpoint. Nyní mohou použít svou kartu nebo čip E.ON Drive také u sítě ČEZ. Plynárny cílí na „zelený“ vodík: ÚJV Řež uzavřela strategické partnerství s Pražskou plynárenskou9.11.2021 Odvětví plynárenství se stále více zabývá také výrobou a dopravou čistého vodíku pro rozmanité aplikace, mimo jiné pro palivočlánková elektrická vozidla. V zahraničí je tento trend už řadu let běžný, v ČR dosud nikoli. Proto je důležitým milníkem memorandum mezi společnostmi ÚJV Řež a Pražská plynárenská podepsané na konci září 2021. ÚJV Řež se vodíkovým technologiím intenzivně věnuje už přes deset let. Na svůj první český vodíkový autobus TriHyBus a neveřejnou plnicí stanici v Neratovicích aktuálně navázala záměrem vyvinout palivočlánkový nákladní vůz. Na projektu spolupracuje s Tatra Trucks a dalšími partnery. Experimentální zařízení pro výrobu vodíku z fotovoltaických panelů a jeho zpětné využití v energetické lokální sítí provozuje už od roku 2012. V loňském roce v Řeži otevřela společnost ÚJV Řež i plnicí vodíkovou stanici pro malá vozidla. Zdejší tým vodíkových technologií je autorem celé řady funkčních prototypových zařízení na bázi vodíkových článků. Chytrý svoz odpadu v Praze: pilotní projekt se rozšíří na více než 6 000 kontejnerů na tříděný odpad s optimalizovaným svozem8.11.2021 Pražští radní schválili na začátku listopadu 2021 novou smlouvu s pražskou organizací Operátor ICT (OICT), která na jejím základě bude ve spolupráci s magistrátním odborem ochrany prostředí poskytovat pro Prahu správu senzorické sítě, zpracovávat a vizualizovat nasbíraná data a poskytovat její základní servisní podporu. Jedná se tak o další krok k vybudování a provozování komplexního nástroje pro monitoring a optimalizaci svozu tříděného odpadu, který bude hlavnímu městu ušit na míru. Ani Modernizační fond není bezedný: výzva pro velké teplárny byla předčasně ukončena 5.11.2021 K Modernizačnímu fondu se upínají velké naděje, jakožto k významnému zdroji dotací pro přechod na nízkouhlíkové technologie. Ani tento zdroj však není bezedný. Jak informoval na začátku listopadu 2021 Státní fond životního prostředí, velké teplárny dosáhly v dotacích na strop, a tudíž peníze z Modernizačního fondu jsou pro rok 2021 vyčerpány. Stuttgartský „Zub“ dostane nové tramvaje s vozy pro bicykly, při schvalování pomáhají švýcarské instituce3.11.2021 Zacke neboli Zub (např. hřebene) – to je přezdívka ozubnicové tramvaje, která už od roku 1882 slouží obyvatelům a návštěvníkům více než šestisettisícového německého Stuttgartu nejen jako atrakce, ale jako plně integrovaná součást systému městské dopravy. V polovině října 2021 pro ni švýcarský výrobce Stadler dodal první ze tří nových souprav, skládajících se z motorového vozu pro cestující a vlečného vozu pro bicykly. Portál občana pro řidiče: nově informace o vlastnictví nebo provozování vozidla2.11.2021 Proces digitalizace agend Ministerstva dopravy pokračuje. V Portálu občana mohou od posledního říjnového týdne 2021 majitelé a provozovatelé automobilů v ČR najít údaje, které by jinak hledali na zadních stranách jednotlivých velkých technických průkazů a které jsou dostupné v registru vozidel. Hlavní přidanou hodnotou pro občany je, že okamžitě získají informaci o době vlastnictví nebo provozování daného vozidla. Projekt EfficienCE: nový partner naší konference Elektrické autobusy pro město X 1.11.2021 Dalším partnerem naší připravované konference Elektrické autobusy pro město X se stal na konci října 2021 evropský projekt EfficienCE, s podtitulem „Energetická účinnost pro veřejnou dopravu ve střední Evropě“. Blíže o tomto projektu bude na konferenci hovořit docent Mikołaj Bartlomiejczyk z Politechniky Gdańske a Dopravního podniku Gdyně (PKT). O investičním projektu, podniku a perpetuitě29.10.2021 Nedávno jsem si u připomínek k finanční části jedné studie proveditelnosti marně lámal hlavu: Kde se v hodnocení efektivnosti projektu vzala perpetuita? Klíčilo ve mně podezření, že její zpracovatelé si pletou investiční projekt a podnik a v důsledku toho vnášejí zmatky do hodnocení finanční efektivnosti. Po důkladném prostudování oficiální evropské metodiky pro analýzu nákladů a přínosů investičních projektů, neboli cost-benefit analýzu (CBA), jsem nicméně musel připustit, že ty zmatky tam tak trochu vnášejí také evropští úředníci. Projekt Zdravá třída: pražské gymnázium dostane do tříd senzory oxidu uhličitého27.10.2021 Pražská městská společnost Operátor ICT a technologická společnost Sigfox Česká republika (dále „Sigfox“) zahájily v říjnu 2021 projekt Zdravá třída. Jeho cílem je zlepšení kvality ovzduší ve školách. V jeho první fázi byl do každé třídy gymnázia Na Vítězné pláni instalován inteligentní senzor propojený sítí Sigfox internetu věcí (IoT), který hlídá hladinu CO2 a s předstihem rozpozná moment, kdy v učebně dochází k překročení hraničních limitů a je třeba ji vyvětrat. O studii proveditelnosti, organizační kultuře a týmové práci26.10.2021 Od letošního jara jsem zapojený jako poradce zadavatele u studie proveditelnosti pro projekt autonomní mobility a její infrastruktury, který by měl být realizován ve městě onoho zadavatele. Není zde důležité, kdo je zadavatelem, které je to město ani kdo je zpracovatelem té studie. Dosavadní příběh té studie je nicméně zdrojem poučení o multidisciplinárních úkolech a o organizační kultuře. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog24.10.2021 Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Archiv-2022 | Archiv-2021 | Archiv-2020 | Archiv-2019 | Archiv-2018/2 | Archiv-2018/1 | Archiv-2017/2 | Archiv-2017/1 | Archiv-2016 | Archiv-2014/2015 |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |