Lehčí karoserie –
menší spotřeba – menší baterie: Maďarský Credobus představil recept na
efektivní elektrobus
12.2.2025 Electronell 18, tak se jmenuje první maďarský kloubový
elektrobus od výrobce Credobus ze skupiny Kravtex-Kühne Group.
Představen mezinárodní veřejnosti byl v lednu 2024. Po půl roce tak
následoval svého 12metrového sourozence. Se svými technickými parametry
má Credobus ambice důstojně vstoupit na konkurenční trh těchto vozidel.

Základní parametry elektrobusu
Electronell 18 je čtyřdveřový 18m elektrobus s vnitřním
uspořádáním pro městský nebo meziměstský provoz. Pohání jej centrální
elektromotor VOITH VEDS HD o špičkovém výkonu 410 kW, u nějž výrobce
udává energetickou účinnost 97,3 %. O topení a klimatizaci se stará
tepelné čerpadlo Eberspächer.
Jako zásobník energie slouží NMC baterie od BorgWarner
(Akasol) o kapacitě 392 kWh. Plně nabít je lze výkonem 150 kW během jen
o málo více než 3 hodin.
Jeho první nasazení se předpokládá během roku 2025 ve
službách Maďarských státních,5 drah (MÁV).
Úsporné řešení a jeho přínosy
Electronell 18 se prezentuje jako nejlehčí kloubový
elektrobus na světě s ocelovým rámem. Podle výrobce je základem úspěchu
ocelová konstrukce karoserie, téměř beze zbytku recyklovatelná, dále
optimalizované řešení podvozku a 19,5palcová kola. Na rozdíl od na trhu
obvyklých 20–21 tun zde pohotovostní hmotnost nepřesáhne 16 tun.
(Poznámka pro srovnání: Elektrobusy SOR EBN mají
19,5palcová kola, elektrobusy SOR NS electric mají 22,5palcová kola.
Kloubový trolejbus Škoda 27TR má pohotovostní hmotnost cca 16,8 tun.)
Elektrobus je konstruován jako vozidlo se sníženými
nástupními prostory. To umožní umístit dvě ze čtyř bateriových jednotek
pod podlahu, a tím snížit těžiště a následně zvýšit stabilitu vozidla.
Menší průměr kol zároveň zmenší blatníky ukrajující drahocenný prostor
z interiéru.
Díky tomuto řešení lze (podle výrobce) zmenšit o
čtvrtinu baterie pro předpokládaný 300km dojezd. Konstrukce vozidla
zároveň umožňuje zvětšit vnitřní prostor, a tím zvýšit přepravní
kapacitu nebo komfort pro cestující. Výsledkem má být nejen nižší
spotřeba elektrické energie, ale také celkově nižší náklady celého
výrobního cyklu, od výroby po recyklaci. V neposlední řadě se tak uleví
životnímu prostředí.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto © Credobus
Další informace zde
Přečtěte
si také:
7.1.2025 Od
února 2027 bude pro bateriová elektrická vozidla
prodávaná na území EU povinné zveřejňovat tzv. pasy baterií. Prvními
elektrobusy opatřené tímto certifikátem se v druhé polovině prosince
2024 staly kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric pro
berlínského městského dopravce BVG Berlin.
Celý
článek zde
2.1.2025 Na
reportáž v posledním týdnu roku 2024 jsme se
tentokrát vypravili do Vídně, podívat se, jak téměř deset let po
založení funguje chytrá městská čtvrť Aspern Seestadt, a dále pak na
„pantografové“ elektrobusy Rampini i na vídeňskou vlakotramvaj Badner
Bahn. Rozhodně bylo co sledovat.
Celý
článek zde
Brno –
přátelské
město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city
20.12.2024 Před
Vánoci 2024 se naše Edice smart city, kterou v
říjnu 2024 otevřela naše publikace Elektromobilita v praxi,
dále
rozrostla. Tentokrát je to knížka věnovaná smart city Brno, která
vychází (zatím pouze elektronicky) pod názvem Brno – přátelské město
plné inovací. Tuto publikaci zpracoval na objednávku
Magistrátu města
Brna náš osvědčený autorský tým ve složení: Jakub Slavík, Pavla
Slavíková, Kateřina Totová. Jak název napovídá, podívali jsme se na
Brno z pohledu inovativních řešení a inovativních přístupů, díky nimž
je Brno městem příjemným k životu a prosperujícím. Čtenář se zde
například doví, jak podpora moderních
digitálních technologií pomohla Brnu zvládnout nesnáze hospodářské
transformace v 90. letech. Brno je dnes městem elektronové mikroskopie
a vesmírných technologií i městem chytré dopravy a energetiky.
Celý
článek zde
Cyklus odborných
konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a
„Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON
Naše
konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu
chytrých
technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst,
organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a
chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné
veřejnosti
z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům
dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či
dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít
stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.
Bližší informace,
pozvánky na tyto
konference a zprávy z konferencí včetně
prezentací naleznete v
naší rubrice KONFERENCE zde
18.10.2024
V mediálním a politickém prostoru je dnes
elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou,
anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě
mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a
kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že
byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání
výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie
populárně naučné publikace Elektromobilita
v praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to
vlajková loď naší Edice smart city. Jak
se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá
odpověď právě tato publikace.
Více informací
a článek s odkazem na stažení publikace v elektronické verzi zde
Střípky
z Czechbusu 2024
21.11.2024 I
když se naše tradiční konference Elektrické autobusy pro město na
veletrhu Czechbus v důsledku proměn na trhu transformovala do neméně zajímavé
konference Moderní technologie v elektrické dopravě na veletrhu e-Salon,
zůstává tento veletrh i nadále v hledáčku našeho zájmu. Zde nabízíme
našim čtenářům několik postřehů.
Celý
článek zde
Kladno pojede
elektricky
30.8.2024
Do městských ulic Kladna se v posledním srpnovém
týdnu 2024 rozjelo 16 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy. Spolu s
tím byl uveden do provozu největší areál pro dobíjení elektrobusů v
Čechách, který zahrnuje 9 ultrarychlých dobíjecích stojanů a počítá s
dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.
Provozovatelem elektrobusů je ČSAD Kladno, člen skupiny Arriva.
Celý
článek zde
Holon: Další
autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa
17.4.2024 Německo
je jednou z evropských zemí, kde se autonomní
mobilita výrazně rozvíjí v duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj.
vedle individuální dopravy a velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž
dopravním prostředkem jsou autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou
typů francouzského původu – EasyMile známého například z Bad
Birnbachu a
Navya, známého například z Hofu –
vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon.
Celý
článek zde
Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.
Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k
dispozici ZDE:

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií). V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování studie elektromobility, strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Provozujeme informační portály smartcityvpraxi.cz
a proelektrotechniky.cz
a organizujeme odborné akce. Celý
článek zde