|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Vlakotramvaj: Středočeši se budou inspirovat v Karlsruhe5.3.2025 Rada Středočeského kraje schválila v posledním únorovém týdnu 2025 uzavření dohody mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) a německým dopravním svazem Karlsruher Verkehrsverbund, GmbH (KVV). Cílem je přenos zkušeností při rozvoji systémů tram-train neboli vlakotramvaje.
Systémy tram-train neboli vlakotramvaj Systémy tram-train, tedy vlakotramvaje, jsou charakteristické tím, že vedle své vlastní tratě sdílejí při provozu tratě celostátní železnice a městské tramvaje. Technologie a ovládání vlakotramvají si tak musí poradit s rozdílnou infrastrukturou a pravidly provozu městské tramvaje a příměstské železnice. Základní podmínkou je shodný rozchod kolejí. Ten sám však nestačí. Koleje celostátní železnice a městské tramvaje budou mít zpravidla odlišný tvar a další technické parametry. Tomu se musí mimo jiné přizpůsobit tvar kol (okolků) vlakotramvaje. A nejen to. Celostátní tratě a městské tramvaje mají odlišný průjezdný profil s odlišnými rozměry a odlišnou výškou nástupišť a jejich vzdáleností od osy koleje. Tramvaje jsou například stavěny pro výšku nástupišť několik centimetrů. Naproti tomu nástupiště na celostátních tratích mají výšku 55 cm nad temenem kolejnic, u sypaných nástupišť nejméně 25 cm. Tramvajová vozidla jsou široká nejčastěji kolem 2,5 m, železniční vozidla kolem 3 m. I tyto rozdílnosti musí překonat konstrukce vlakotramvaje. Vlakotramvaj si musí také poradit s odlišným systémem elektrifikace. Kupříkladu pražské nebo brněnské tramvaje používají napájení 600 V DC. Naproti tomu elektrické vlaky na v okolí Prahy mají napájení 3000 V DC. V neposlední řadě je nutno pamatovat na bezpečnost. I „lehké“ tramvajové vozidlo pro systém tram-train musí být přiměřeně odolné proti nárazu v provozu na celostátních tratích. Vozidlo musí mít také potřebné označení a signalizační zařízení k provozu městské tramvaje i celostátní železnice. Zároveň musí být kompatibilní se zabezpečovacími a komunikačními zařízeními a způsoby organizace dopravy v obou těchto dopravních systémech. Přes všechny uvedené výzvy, které tento systém klade, je o něj v zahraničí zájem. Představují totiž – kromě jiného – způsob, jak zvýšit efektivitu zpravidla málo využívaných příměstských tratí tím, že je bez přestupu napojí na městský tramvajový systém, čímž zvýší jejich atraktivitu pro cestující. První takovýto systém vznikl již v 90. letech minulého století právě v okolí německého města Karlsruhe (viz foto). Naši čtenáři se mohli v naší reportáži seznámit s vlakotramvajemi v Saské Kamenici. Této problematice se rovněž věnuje naše publikace Elektromobilita v praxi – volně ke stažení zde. Středočeský kraj a spolupráce s Karlsruhe Středočeský kraj jako první kraj v České republice projevil zájem o zavedení vlakotramvají neboli systému tram-train jako způsobu zefektivnění regionální železniční dopravy. Prvním krokem k tomu bylo zpracování úvodních studií. Zároveň jako první kraj také navázal v úvodu zmíněnou oficiální spolupráci s Karlsruher Verkehrsverbund, GmbH (KVV), světovým průkopníkem tohoto druhu dopravy. Cílem dohody je přenos zkušeností a know-how, které by mohly pomoci zlepšit veřejnou dopravu ve středních Čechách. KVV je třetím největším organizátorem veřejné dopravy ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Od svého založení v roce 1994 se stal významným průkopníkem konceptu vlakotramvají, které jsou dnes považovány za nejefektivnější model regionální železniční dopravy. KVV organizuje provoz na 275 linkách (včetně 23 železničních, 8 tramvajových, 15 vlakotramvajových a 229 autobusových), přičemž ročně přepraví více než 170 milionů cestujících. KVV má bohaté zkušenosti s provozem vlakotramvají v souladu s nejnovějšími požadavky evropské legislativy, včetně technických specifikací pro interoperabilitu. Součástí spolupráce bude také odborné poradenství týkající se zavedení tohoto systému do českého prostředí. Na základě této dohody budou postupně připraveny konkrétní smlouvy a projekty. Spolupráce s KVV je dalším krokem ke zkvalitnění regionální dopravy a modernizaci železniční infrastruktury v kraji. redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © Karlsruher Verkehrsverbund, GmbH
„Poslední míle“ na baterie u lokomotivy Vectron šetří životní prostředí i zdraví obyvatel
Berlínské elektrobusy mají jako první svůj pas baterie
Naše reportáž: Aspern Seestadt, elektrobusy Rampini a vlakotramvaj ve Vídni
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON
Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
Střípky z Czechbusu 2024
Kladno pojede elektricky
Holon: Další autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa
Naše služby pro Váš marketing
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií). V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování studie elektromobility, strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Provozujeme informační portály smartcityvpraxi.cz a proelektrotechniky.cz a organizujeme odborné akce. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |