Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Vlakotramvaj: Středočeši se budou inspirovat v Karlsruhe

5.3.2025 Rada Středočeského kraje schválila v posledním únorovém týdnu 2025 uzavření dohody mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) a německým dopravním svazem Karlsruher Verkehrsverbund, GmbH (KVV). Cílem je přenos zkušeností při rozvoji systémů tram-train neboli vlakotramvaje.

Systémy tram-train neboli vlakotramvaj

Systémy tram-train, tedy vlakotramvaje, jsou charakteristické tím, že vedle své vlastní tratě sdílejí při provozu tratě celostátní železnice a městské tramvaje. Technologie a ovládání vlakotramvají si tak musí poradit s rozdílnou infrastrukturou a pravidly provozu městské tramvaje a příměstské železnice.

Základní podmínkou je shodný rozchod kolejí. Ten sám však nestačí. Koleje celostátní železnice a městské tramvaje budou mít zpravidla odlišný tvar a další technické parametry. Tomu se musí mimo jiné přizpůsobit tvar kol (okolků) vlakotramvaje.

A nejen to. Celostátní tratě a městské tramvaje mají odlišný průjezdný profil s odlišnými rozměry a odlišnou výškou nástupišť a jejich vzdáleností od osy koleje. Tramvaje jsou například stavěny pro výšku nástupišť několik centimetrů. Naproti tomu nástupiště na celostátních tratích mají výšku 55 cm nad temenem kolejnic, u sypaných nástupišť nejméně 25 cm. Tramvajová vozidla jsou široká nejčastěji kolem 2,5 m, železniční vozidla kolem 3 m. I tyto rozdílnosti musí překonat konstrukce vlakotramvaje.

Vlakotramvaj si musí také poradit s odlišným systémem elektrifikace. Kupříkladu pražské nebo brněnské tramvaje používají napájení 600 V DC. Naproti tomu elektrické vlaky na v okolí Prahy mají napájení 3000 V DC.

V neposlední řadě je nutno pamatovat na bezpečnost. I „lehké“ tramvajové vozidlo pro systém tram-train musí být přiměřeně odolné proti nárazu v provozu na celostátních tratích. Vozidlo musí mít také potřebné označení a signalizační zařízení k provozu městské tramvaje i celostátní železnice. Zároveň musí být kompatibilní se zabezpečovacími a komunikačními zařízeními a způsoby organizace dopravy v obou těchto dopravních systémech.

Přes všechny uvedené výzvy, které tento systém klade, je o něj v zahraničí zájem. Představují totiž – kromě jiného – způsob, jak zvýšit efektivitu zpravidla málo využívaných příměstských tratí tím, že je bez přestupu napojí na městský tramvajový systém, čímž zvýší jejich atraktivitu pro cestující.

První takovýto systém vznikl již v 90. letech minulého století právě v okolí německého města Karlsruhe (viz foto).

Naši čtenáři se mohli v naší reportáži seznámit s vlakotramvajemi v Saské Kamenici. Této problematice se rovněž věnuje naše publikace Elektromobilita v praxi – volně ke stažení zde.

Středočeský kraj a spolupráce s Karlsruhe

Středočeský kraj jako první kraj v České republice projevil zájem o zavedení vlakotramvají neboli systému tram-train jako způsobu zefektivnění regionální železniční dopravy. Prvním krokem k tomu bylo zpracování úvodních studií.

Zároveň jako první kraj také navázal v úvodu zmíněnou oficiální spolupráci s Karlsruher Verkehrsverbund, GmbH (KVV), světovým průkopníkem tohoto druhu dopravy. Cílem dohody je přenos zkušeností a know-how, které by mohly pomoci zlepšit veřejnou dopravu ve středních Čechách.

KVV je třetím největším organizátorem veřejné dopravy ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Od svého založení v roce 1994 se stal významným průkopníkem konceptu vlakotramvají, které jsou dnes považovány za nejefektivnější model regionální železniční dopravy. KVV organizuje provoz na 275 linkách (včetně 23 železničních, 8 tramvajových, 15 vlakotramvajových a 229 autobusových), přičemž ročně přepraví více než 170 milionů cestujících.

KVV má bohaté zkušenosti s provozem vlakotramvají v souladu s nejnovějšími požadavky evropské legislativy, včetně technických specifikací pro interoperabilitu. Součástí spolupráce bude také odborné poradenství týkající se zavedení tohoto systému do českého prostředí. Na základě této dohody budou postupně připraveny konkrétní smlouvy a projekty. Spolupráce s KVV je dalším krokem ke zkvalitnění regionální dopravy a modernizaci železniční infrastruktury v kraji.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © Karlsruher Verkehrsverbund, GmbH

Další informace zde

 Přečtěte si také:

„Poslední míle“ na baterie u lokomotivy Vectron šetří životní prostředí i zdraví obyvatel

10.2.2025 Tichá a bezemisní městské doprava, bezemisní elektrické vlaky projíždějící městem po hlavní trati… a do toho hluk a kouř z dieselové posunovací lokomotivy, sunoucí nákladní vlak po koleji bez trolejí nebo stojící s motorem na volnoběh. Aby těchto nesympatických situací bylo co nejméně, přichází Siemens s lokomotivami Vectron vybavenými bateriemi pro tzv. poslední míli.

Celý článek zde

Berlínské elektrobusy mají jako první svůj pas baterie

7.1.2025 Od února 2027 bude pro bateriová elektrická vozidla prodávaná na území EU povinné zveřejňovat tzv. pasy baterií. Prvními elektrobusy opatřené tímto certifikátem se v druhé polovině prosince 2024 staly kloubové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric pro berlínského městského dopravce BVG Berlin.

Celý článek zde

Naše reportáž: Aspern Seestadt, elektrobusy Rampini a vlakotramvaj ve Vídni

2.1.2025 Na reportáž v posledním týdnu roku 2024 jsme se tentokrát vypravili do Vídně, podívat se, jak téměř deset let po založení funguje chytrá městská čtvrť Aspern Seestadt, a dále pak na „pantografové“ elektrobusy Rampini i na vídeňskou vlakotramvaj Badner Bahn. Rozhodně bylo co sledovat.

Celý článek zde
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city

20.12.2024 Před Vánoci 2024 se naše Edice smart city, kterou v říjnu 2024 otevřela naše publikace Elektromobilita v praxi, dále rozrostla. Tentokrát je to knížka věnovaná smart city Brno, která vychází (zatím pouze elektronicky) pod názvem Brno – přátelské město plné inovací. Tuto publikaci zpracoval na objednávku Magistrátu města Brna náš osvědčený autorský tým ve složení: Jakub Slavík, Pavla Slavíková, Kateřina Totová. Jak název napovídá, podívali jsme se na Brno z pohledu inovativních řešení a inovativních přístupů, díky nimž je Brno městem příjemným k životu a prosperujícím. Čtenář se zde například doví, jak podpora moderních digitálních technologií pomohla Brnu zvládnout nesnáze hospodářské transformace v 90. letech. Brno je dnes městem elektronové mikroskopie a vesmírných technologií i městem chytré dopravy a energetiky.

Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON

Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.

Bližší informace, pozvánky na tyto konference a zprávy z konferencí včetně prezentací naleznete v naší rubrice KONFERENCE zde


Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích

18.10.2024 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie populárně naučné publikace Elektromobilita v praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to vlajková loď naší Edice smart city. Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá odpověď právě tato publikace.

Více informací a článek s odkazem na stažení publikace v elektronické verzi zde
Střípky z Czechbusu 2024

21.11.2024 I když se naše tradiční konference Elektrické autobusy pro město na veletrhu Czechbus v důsledku proměn na trhu transformovala do neméně zajímavé konference Moderní technologie v elektrické dopravě na veletrhu e-Salon, zůstává tento veletrh i nadále v hledáčku našeho zájmu. Zde nabízíme našim čtenářům několik postřehů.

Celý článek zde
Kladno pojede elektricky

30.8.2024 Do městských ulic Kladna se v posledním srpnovém týdnu 2024 rozjelo 16 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy. Spolu s tím byl uveden do provozu největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách, který zahrnuje 9 ultrarychlých dobíjecích stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí. Provozovatelem elektrobusů je ČSAD Kladno, člen skupiny Arriva.

Celý článek zde


Holon: Další autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa

17.4.2024 Německo je jednou z evropských zemí, kde se autonomní mobilita výrazně rozvíjí v duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj. vedle individuální dopravy a velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž dopravním prostředkem jsou autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou typů francouzského původu – EasyMile známého například z Bad Birnbachu a Navya, známého například z Hofu – vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon.

Celý článek zde


Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.

Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici ZDE:


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií). V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování studie elektromobility, strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy),  specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Provozujeme informační portály smartcityvpraxi.czproelektrotechniky.cz a organizujeme odborné akce. Celý článek zde





























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php
















Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services