Přečtěte si: Pozvánka na jubilejní 10. ročník konference Smart city v praxi

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Životnost trakčních baterií a dojezd elektrobusu prodlužuje správná volba chemického složení i bateriový servis

29.4.2025 Těžká bateriová elektrická vozidla, jako nákladní elektromobily a elektrobusy, mohou mít různé provozní režimy a požadavky. Jeden je ale společný: Dojet co nejdál a vydržet co nejdéle. Odpověď na tento požadavek v rozmanitých provozních podmínkách elektrobusů ukázal v dubnu 2025 Daimler Truck.

Různá „chemie“ baterií pro různý provoz

U elektrobusů spoléhá Daimler na lithium-nikl-mangan-kobalt-oxidové baterie (NMC). Řadí se mezi baterie typu high energy s větší hustotou energie a menší odolností proti nabíjecím výkonům. Svými parametry však nabízejí velmi univerzální využití. Daimler je používá pro všechny své elektrické autobusy řady Mercedes-Benz eCitaro, tedy především bateriové, ale jako vyrovnávací zdroj i u jejich palivočlánkových (vodíkových) verzí.

Daimler používá rovněž lithium-železo-fosfátové baterie (LFP), a to pro nové meziměstské autobusy Mercedes-Benz eIntouro. Tento typ baterií se vyznačuje velmi dobrými vlastnostmi z pohledu „kalendářního“ stárnutí. Proto má v některých případech až 15letou provozní životnost. LFP na rozdíl od baterií s jiným chemickým složením umožňují využít až 95 % instalované kapacity. To dále prodlužuje dojezd při stejné kapacitě baterií, což se hodí právě pro meziměstské elektrobusy. Z provozu elektrických nákladních tahačů s těmito bateriemi je ozkoušený Mercedes-Benz eActros 600.

Výměna starších baterií za novější, 12letá záruka

V provozu jsou nyní elektrobusy řady Mercedes-Benz eCitaro se staršími generacemi NMC baterií nazývanými NMC1, NMC2 a nejnověji NMC3. Od roku 2026 budou tyto baterie s jejich postupným dožíváním jako trakční baterie na vozidle vyměňovány za nejnovější generaci NMC4, u nichž Dainmler poskytne až dvanáctiletou záruku. Je přitom možné, že pro dosažení stejné kapacity předchozích generací bude při využití NMC4 potřeba méně baterií.

Nová generace NMC baterií bude instalována také do použitých elektrobusů Mercedes-Benz. Bude tak možné si na „BusStore“ Daimleru koupit starší elektrobusy s prodlouženým dojezdem díky nejnovější generaci baterií.

Digitální technologie pro delší dojezd

Prodloužení životnosti baterií a delšímu dojezdu vozidel napomáhají i podpůrné digitální technologie, které Daimler nabízí jako další službu. Jde o software, který sleduje baterie u parku elektrobusů, vyhodnocuje získaná data a v podobě informací a doporučení pro prodloužení životnosti baterií je zasílá dopravci. Může jít například o stav nabití baterií, okolní teploty nebo doby mimo provoz.

Život po životě

Po uplynutí doby, při níž se stává baterie jako zásobník energie pro vozidlo již neefektivní (zpravidla je to při poklesu využitelné kapacity pod 80 %), nabízí Daimler příležitosti k využití v tzv. druhém životě baterií jako stacionární aplikace, například pro vyrovnávání nestabilních obnovitelných zdrojů energie. Daimler je rovněž partnerem rozmanitých projektů zaměřených na co nejúčinnější a nejekologičtější recyklaci baterií.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Daimler Truck AG

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Vývoj technologií nabízí příležitosti, elektromobilitu je třeba rozvíjet a propagovat s rozmyslem: Zpráva z konference Chytrá elektrická doprava v praxi

20.3.2025 V úterý 18. 3. 2025 se jako součást doprovodného programu mezinárodního veletrhu AMPER 2025 uskutečnila konference Chytrá elektrická doprava v praxi, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Tato konference navazuje na tradiční konference Smart city v praxi a Efektivní elektromobilita v organizacích, pořádané na AMPERu v uplynulých letech.

Celý článek včetně prezentací ke stažení zde

Elektromobilita v praxi: vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích  

7.3.2025 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod.

Celý článek zde

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) zavádějí technologii C-ITS

28.1.2025 Technologie zvaná kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS) zajistí v Plzni komunikaci mezi vozy MHD, záchranných složek, světelnou signalizací křižovatek a postupně i osobními automobily v reálném čase. Umožní tak například varování před nebezpečím, optimalizaci tras nebo koordinaci mezi vozidly a semafory. Veřejnost o tom byla informována koncem ledna 2025.

Celý článek zde
Naše reportáž: Aspern Seestadt, elektrobusy Rampini a vlakotramvaj ve Vídni

2.1.2025 Na reportáž v posledním týdnu roku 2024 jsme se tentokrát vypravili do Vídně, podívat se, jak téměř deset let po založení funguje chytrá městská čtvrť Aspern Seestadt, a dále pak na „pantografové“ elektrobusy Rampini i na vídeňskou vlakotramvaj Badner Bahn. Rozhodně bylo co sledovat.

Celý článek zde
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city

20.12.2024 Před Vánoci 2024 se naše Edice smart city, kterou v říjnu 2024 otevřela naše publikace Elektromobilita v praxi, dále rozrostla. Tentokrát je to knížka věnovaná smart city Brno, která vychází (zatím pouze elektronicky) pod názvem Brno – přátelské město plné inovací. Tuto publikaci zpracoval na objednávku Magistrátu města Brna náš osvědčený autorský tým ve složení: Jakub Slavík, Pavla Slavíková, Kateřina Totová. Jak název napovídá, podívali jsme se na Brno z pohledu inovativních řešení a inovativních přístupů, díky nimž je Brno městem příjemným k životu a prosperujícím. Čtenář se zde například doví, jak podpora moderních digitálních technologií pomohla Brnu zvládnout nesnáze hospodářské transformace v 90. letech. Brno je dnes městem elektronové mikroskopie a vesmírných technologií i městem chytré dopravy a energetiky.

Celý článek zde
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER, Smart city v praxi na veletrhu URBIS a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON

Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.

Bližší informace, pozvánky na tyto konference a zprávy z konferencí včetně prezentací naleznete v naší rubrice KONFERENCE zde


Střípky z Czechbusu 2024

21.11.2024 I když se naše tradiční konference Elektrické autobusy pro město na veletrhu Czechbus v důsledku proměn na trhu transformovala do neméně zajímavé konference Moderní technologie v elektrické dopravě na veletrhu e-Salon, zůstává tento veletrh i nadále v hledáčku našeho zájmu. Zde nabízíme našim čtenářům několik postřehů.

Celý článek zde
Kladno pojede elektricky

30.8.2024 Do městských ulic Kladna se v posledním srpnovém týdnu 2024 rozjelo 16 elektrobusů od společnosti SOR Libchavy. Spolu s tím byl uveden do provozu největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách, který zahrnuje 9 ultrarychlých dobíjecích stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí. Provozovatelem elektrobusů je ČSAD Kladno, člen skupiny Arriva.

Celý článek zde


Holon: Další autonomní e-minibus na evropském trhu, tentokrát z Německa

17.4.2024 Německo je jednou z evropských zemí, kde se autonomní mobilita výrazně rozvíjí v duchu filosofie „3. druhu dopravy“ (tj. vedle individuální dopravy a velkokapacitní hromadné dopravy), přičemž dopravním prostředkem jsou autonomní elektrické minibusy. Vedle dbou typů francouzského původu – EasyMile známého například z Bad Birnbachu a Navya, známého například z Hofu – vstupuje od roku 2024 na evropský trh nová značka s názvem Holon.

Celý článek zde


Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.

Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici ZDE:


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií). V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování studie elektromobility, strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy),  specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Provozujeme informační portály smartcityvpraxi.czproelektrotechniky.cz a organizujeme odborné akce. Celý článek zde

























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php
















Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services