| O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
V Paříži vyjede v září na linku MHD 8metrový autonomní elektrobus využívající technologie z průmyslové automatizace9.7.2025 Autonomní elektrobusy na pravidelných linkách nejsou v principu novinkou. Až dosud se však většinou jednalo o elektrické minibusy provozované v rámci zkušebních projektů (viz například již ukončený provoz v Hofu). V Paříži se nyní připravuje linkový provoz 8metrového elektrického midibusu e-ATAK.
Vozidlo a jeho autonomní technologie e-ATAK od tureckého výrobce Karsan (viz foto) je 8,3 m dlouhý nízkopodlažní elektrobus. Jeho přepravní kapacita je podle zvolené konfigurace cca 50 sedících a stojících cestujících. Pohání jej elektromotor od kanadského výrobce TM4 o maximálním výkonu 230 kW. Jako zásobník energie slouží 220kWh Li-ion trakční baterie umožňující (podle výrobce) vozidlu dojezd na jedno nabití až 300 km. Maximální nabíjecí výkon je 80 kW s využitím zásuvky standardu CCS, při němž plné nabití trvá 3 hodiny. Baterie lze nabíjet i střídavým napětím pomocí zásuvky typu 2 (blíže k nabíjení bateriových vozidel v naší publikaci Elektromobilita v praxi – ke stažení zde).
Midibus je vybaven autonomním řízením pro úroveň automatizace 4 dle normy SAE J3016. Jde o vysokou úroveň automatizace („mind off“), kdy s výjimkou vysoce nebezpečného prostředí (nebezpečné počasí) vozidlo řídí automat a řidič nezasahuje. Autonomní provoz midibusu zajišťuje kombinace technologií, využívající některé poznatky z průmyslové automatizace (viz obrázky): • Lidar průběžně detekuje okolí a porovnává výsledky s mapovými podklady. • GMSL kamery (Gigabit Multimedia Serial Link) detekují a klasifikují předměty včetně jejich barev a rozpoznávají jízdní pruhy. • Inerciální měřicí jednotky (IMU), známé z robotiky pro odhadování okamžité orientace robotu v prostoru, se zde využívají pro výpočet zrychlení, otáček a polohy vozidla. • Globální družicový navigační systém GNSS slouží ke sledování souřadnic vozidla během autonomní navigace. • Radary slouží k dynamickému ovládání rychlosti, k měření vzdálenosti okolních předmětů na základě rychlosti a k aktivování nouzové brzdy. Autonomní provoz midibusu je průběžně hlídán z řídicího centra. Odtud lze midibusu v případě potřeby pomoci se zvládáním složitých nebo nezvyklých dopravních situací (například při omezení provozu nebo mimořádných událostech), nebo třeba změnit jeho trasu, to vše při zachování autonomního řízení. Midibus zároveň soustavně sbírá data a posílá je do řídicího střediska.
Plánovaný provoz v Paříži Pařížský městský dopravce RATP plánuje provoz tohoto autonomního midibusu na 4,5 km dlouhé lince 393 mezi stanicemi Sucy-Bonneuil RER a Thiais-Carrefour de la Résistance. Autonomní midibus zde bude jezdit od září 2025 po dobu 6 měsíců v podmínkách běžného smíšeného silničního provozu. V současné době probíhají statické a dynamické testy midibusu nezávislým francouzským zkušebním a certifikačním orgánem UTAC (Union Technique de l'Automobile du Motocycle et du Cycle) v jeho areálu. Testy potrvají do konce srpna 2025. Budou-li úspěšné, může midibus vyjet na linku s cestujícími. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Karsan Další informace zde a také zde
Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě 2025
Umělá inteligence, účelná mediální prezentace, chytré Brno i chytrá Vídeň: Zpráva z 10. ročníku konference Smart city v praxi
Elektromobilita v praxi: vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER, Smart city v praxi na veletrhu URBIS a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON
Naše služby pro Váš marketing
Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií). V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování studie elektromobility, strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Provozujeme informační portály smartcityvpraxi.cz a proelektrotechniky.cz a organizujeme odborné akce. Celý článek zde |
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |