Přečtěte si: Chytré dobíjení elektrických vozidel: Jak si poradit s výzvami ohledně dostupnosti energie, které přináší rostoucí elektromobilita

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Chytré dobíjení elektrických vozidel: Jak si poradit s výzvami ohledně dostupnosti energie, které přináší rostoucí elektromobilita

Bertolazzi-Luca10.10.2025 Podíl elektrických vozidel na celkovém vozidlovém parku vzrostl v EU od roku 2020 více než třikrát u osobních automobilů a téměř čtyřikrát u autobusů. Fyzikální zákony jsou však stále stejné a možnosti elektrických sítí nejsou neomezené. To přináší výzvy nabíjecí infrastruktuře, ale také příležitosti pro související chytrá řešení. Ačkoli česká čísla jsou v tomto ohledu zatím o poznání nižší, týká se tento problém i nás – nebo brzy bude týkat. Proto jsem oslovil odborníka na slovo vzatého, pana Luca Bertolazzi z italské společnosti Carlo Gavazzi Spa, a zeptal se ho na takovéto chytré řešení a jeho přínosy pro každodenní praxi.

Pane Bertolazzi, co vidíte dnes jako největší problémy a výzvy pro nabíjení elektrických vozidel?

Elektrické vozidlo (rozuměno bateriové silniční, pozn. red.) je v dopravě několika mála uplynulých let zcela novým aspektem, v Evropě hnaným kupředu avizovanými závazky. Všichni jsme si vědomi „zeleného“ přístupu se snižováním emisí, zvláště pokud nabíjecí energie pochází z obnovitelných zdrojů. Kromě toho tento nový přístup vytváří tlak na technologie při vývoji nových konceptů efektivnějších elektromotorů s méně a jednoduššími komponenty. Pro některé země je to způsob, jak snížit svoji závislost na tradičních surovinách, většinou pocházejících z ropy.

Na druhé straně, jelikož hovoříme o nedávném vývoji, čelí nabíjecí infrastruktura některým výzvám.

Důležitým problémem je stálé rozšiřování dobíjecích stanic.  Rozšiřující se síť dobíjecích stanic pak klade nároky na potřebné změny u většiny elektrických sítí, kde je nutná větší dostupnost elektrické energie, obzvláště pro rychlé a ultrarychlé dobíjecí stanice.

Rozšiřující se síť veřejných dobíjecích stanic nebo takto vybavených parkovišť navíc vyžaduje přesné řízení jejich údržby, způsobů placení a informací pro uživatele, jako například: kde je nejbližší další dostupná dobíjecí stanice.

Už jsme ale na cestě: Standardizace nabíjecích konektorů a komunikačních protokolů v kombinaci s rozšiřující se výrobou elektřiny z obnovitelných zdrojů umožňuje rozvíjet to, co již máme nyní k dispozici.  

Pokud jde o dostupnost elektrické energie a výkonu, pak tento požadavek vede k rychlému vývoji v oblasti managementu energetických sítí.

Co přitom můžeme udělat nyní, je chytré sdílení té energie pro nabíjení, kterou nyní máme k dispozici.

Jak vaše řešení reaguje na tyto výzvy? A co si vlastně můžeme představit pod takovou interoperabilní platformou?

Jako firma Carlo Gavazzi se věnujeme energetickému managementu. To, co nabízíme na trhu, je jednoduchá, inteligentní a dynamická koordinace při sdílení dostupné nabíjecí energie. Tato koordinace zajistí co nejlépe nabíjení vozidel, aniž by se přitom překročil dostupný výkon při nepřerušené spotřebě. Tento úkol pomůže nejlépe optimalizovat také lokální výroba elektřiny, například z fotovoltaických zdrojů.  

Můžete, prosím, jednoduše vysvětlit našim čtenářům, jak vaše modulární platforma a její dynamická simulace fungují?

Produkt, který nabízíme, je řídicí jednotka se schopností komunikovat se zásuvkami dobíjecích stanic při nastavení maximálního výkonu pro nabíjení vozidel. Je určena pro lokální regulaci dostupného nabíjecího výkonu. Umožňuje sdílení výkonu mezi rozdílnými druhy nabíjecích zásuvek. To je možné díky použití komunikačního protokolu otevřeného standardu OCPP. Řídicí jednotka dynamicky nastavuje výkon, který je pro každou zásuvku k dispozici. Ten pojem „dynamicky“ je důležitý, protože v případě, že je k dispozici více elektrické energie (například díky její výrobě z fotovoltaik nebo snížení místní nepřerušené spotřeby) okamžitě se zvýší množství energie dostupné pro připojené zásuvky. Je-li k dispozici méně elektrické energie, sníží se obdobně i množství energie pro nabíjení.

Kromě toho lze zvolit různé algoritmy: od lineární rovnice dostupné energie po mnoho různých určení priorit při nabíjení vozidel.

Jaké jsou praktické přínosy vašeho řešení pro nabíjení v obytných domech a pro veřejné a komerční nabíjení?

Základním úkolem řídicí jednotky je řízení a sdílení nabíjecí energie mezi různými zásuvkami.

Když půjdeme více do hloubky: Omezení maximálního výkonu pro nabíječky u domácích aplikací brání přebytku poptávky po energii z veřejné sítě v místě jejího odběru, čímž je zabezpečen stálý odběr domu z veřejné sítě.

Všechny komerční aplikace mohou mít přínos z dynamického balancování. Naše jednotka byla vyvinuta pro řízení 20 až 250 zásuvek, od wallboxů o výkonu v jednotkách kW přes běžné dobíjecí stanice o výkonech v desítkách kW až po rychlé dobíjení s výkony ve stovkách kW.

Pochopitelně to ve výsledku může znamenat trochu delší dobu dobíjení, v závislosti na dostupném množství energie pro nabíjení. Je to ale ta nejlepší rovnováha mezi mnoha připojenými nabíjecími zásuvkami a prioritami pro jejich zátěž.

Čím je vaše řešení jedinečné v porovnání s jinými chytrými systémy nabíjení na trhu?

Zde musím podtrhnout více bodů. V prvé řadě je to ona interoperabilita mezi různými výrobci dobíjecích stanic díky použití standardu OCPP. Díky OCPP mohou být například na parkovišti již vybaveném dobíjecími stanicemi přidána další dobíjecí zařízení od jiného výrobce a jednoduše řízena skrze odpovídající nastavení.  Dalšími přínosy jsou dynamická regulace zátěže na zásuvkách elektromobilů, řízení při poruše vozidlové zásuvky a různé algoritmy pro prioritní zásuvky.

Představíme-li si veřejné parkoviště s dobíjecími stanicemi, pak jsou zde důležité informace o placení a třeba také o stavu nabíjecích zásuvek. Tyto informace jsou důležité pro systém řízení dobíjecích stanic (označovaný jako CSMS), který obvykle používají vlastníci nebo provozovatelé stanic (CPO). Protože tento systém musí být instalován na samém vrcholu komunikačního systému, je naprosto transparentní. To činí řídicí jednotku neinvazivní ve vztahu k již zabudované informační struktuře.

Je vaše řešení aplikovatelné na jakoukoli dobíjecí stanici? Jaké jsou nutné předpoklady na straně zákazníka?

Skutečně jedinou požadovanou vlastností nabíjecí stanice je podpora ethernetu s komunikačním protokolem OCPP. To je opravdu nezbytné, ale je to zcela běžné u systémů, které nejsou izolované a potřebují být řízeny.

Je vaše řešení určeno pouze pro elektrická osobní auta nebo je lze využít také pro nabíjení těžkých elektrických vozidel, jako jsou elektrobusy nebo elektrické nákladní automobily?

To není problém. Vyvinuto bylo pro celou škálu nabíjecích stanic. Pro měření elektřiny může fungovat s měřicí technikou Carlo Gavazzi. Nejsou tu doslova žádná omezení pro řízený výkon.

A v neposlední řadě: Jaká je návratnost vašeho produktu? Proč má jeho pořízení smysl?

Tento produkt nabízí chytrý přístup k řízení nabíjení elektrických vozidel. Při domácím nebo podobném nabíjení s ním lze dobíjet vozidla bez překročení smluvně stanoveného limitu. Pro komerční nabíjení nabízí nejlepší dynamické sdílení nabíjecí energie. To vše při optimalizaci, která zaručuje nejlepší úroveň služeb a uživatelské zkušenosti tím, jak zabraňuje nedostatku energie v místě odběru. V případě rozvoje parkovacích ploch s nabíjením zůstává tento systém operativní při aktualizaci potřebného nastavení.

Kromě toho nejsou třeba žádné pravidelné poplatky za užívání – je to lokální hardwarové zařízení. K dispozici je zároveň v případě potřeby předplacená kyberneticky zabezpečená dálková podpora Carlo Gavazzi MAIA CLOUD VPN.

Mnohokrát děkuji za rozhovor.

Jakub Slavík

Foto: Luca Bertolazzi

Obrázek: Carlo Gavazzi

Oficiální distributor pro ČR a SK: ENIKA.CZ

Více informací naleznete na https://www.enika.cz/carlo-gavazzi_v4/

Chcete se pana Luca Bertolazzi zeptat sami na další podrobnosti? Bude k tomu příležitost 14. 11. 2025 na naší konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě.

Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě 2025

Srdečně Vás zveme do Letňan na konferenci o nejnovějších technologigích v elektrické dopravě. Nenechte si ujít zajímavý program, který zahrnuje jak přednášky a diskuze zástupců ministerstev životního prostředí, průmyslu a obchodu a dopravy a Elektromobilní platformy s průmyslovými partnery o podpoře elektromobility v ČR, tak technologické novinky v elektrické dopravě. Konference se koná 14. listopadu 2025 na výstavišti v Praze-Letňanech jako doprovodný program veletrhu e-SALON 2025. Vstup na konferenci je pro zaregistrované zdarma.

Více informací zde

 Přečtěte si také:
Umělá inteligence, účelná mediální prezentace, chytré Brno i chytrá Vídeň: Zpráva z 10. ročníku konference Smart city v praxi

12.6.2025 Jako součást veletrhu URBIS The Smart Cities Meetup proběhl v jeho první den, 10. 6. 2025, jubilejní 10. ročník odborné konference Smart city v praxi, již tradičně pořádané provozovateli tohoto portálu. Konference se konala pod záštitou ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka a města Brna. To bylo rovněž jedním z hlavních partnerů konference, spolu se Středočeským krajem a veletrhem Urbis. 

Celý článek zde

Elektromobilita v praxi: vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích  

7.3.2025 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod.

Celý článek zde
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city

20.12.2024 Před Vánoci 2024 se naše Edice smart city, kterou v říjnu 2024 otevřela naše publikace Elektromobilita v praxi, dále rozrostla. Tentokrát je to knížka věnovaná smart city Brno, která vychází (zatím pouze elektronicky) pod názvem Brno – přátelské město plné inovací. Tuto publikaci zpracoval na objednávku Magistrátu města Brna náš osvědčený autorský tým ve složení: Jakub Slavík, Pavla Slavíková, Kateřina Totová. Jak název napovídá, podívali jsme se na Brno z pohledu inovativních řešení a inovativních přístupů, díky nimž je Brno městem příjemným k životu a prosperujícím. Čtenář se zde například doví, jak podpora moderních digitálních technologií pomohla Brnu zvládnout nesnáze hospodářské transformace v 90. letech. Brno je dnes městem elektronové mikroskopie a vesmírných technologií i městem chytré dopravy a energetiky.

Celý článek zde
Naše služby pro Váš marketing

Marketing je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.

Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k dispozici ZDE:


Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER, „Smart city“ v praxi na veletrhu URBIS a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON

Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.

Bližší informace, pozvánky na tyto konference a zprávy z konferencí včetně prezentací naleznete v naší rubrice KONFERENCE zde


K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.

Přečtěte si zde:


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde



























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php

















Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services