| O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
Chytré dobíjení elektrických vozidel: Jak si poradit s výzvami ohledně dostupnosti energie, které přináší rostoucí elektromobilita
Pane Bertolazzi, co vidíte dnes jako největší problémy a výzvy pro nabíjení elektrických vozidel? Elektrické vozidlo (rozuměno bateriové silniční, pozn. red.) je v dopravě několika mála uplynulých let zcela novým aspektem, v Evropě hnaným kupředu avizovanými závazky. Všichni jsme si vědomi „zeleného“ přístupu se snižováním emisí, zvláště pokud nabíjecí energie pochází z obnovitelných zdrojů. Kromě toho tento nový přístup vytváří tlak na technologie při vývoji nových konceptů efektivnějších elektromotorů s méně a jednoduššími komponenty. Pro některé země je to způsob, jak snížit svoji závislost na tradičních surovinách, většinou pocházejících z ropy. Na druhé straně, jelikož hovoříme o nedávném vývoji, čelí nabíjecí infrastruktura některým výzvám. Důležitým problémem je stálé rozšiřování dobíjecích stanic. Rozšiřující se síť dobíjecích stanic pak klade nároky na potřebné změny u většiny elektrických sítí, kde je nutná větší dostupnost elektrické energie, obzvláště pro rychlé a ultrarychlé dobíjecí stanice. Rozšiřující se síť veřejných dobíjecích stanic nebo takto vybavených parkovišť navíc vyžaduje přesné řízení jejich údržby, způsobů placení a informací pro uživatele, jako například: kde je nejbližší další dostupná dobíjecí stanice. Už jsme ale na cestě: Standardizace nabíjecích konektorů a komunikačních protokolů v kombinaci s rozšiřující se výrobou elektřiny z obnovitelných zdrojů umožňuje rozvíjet to, co již máme nyní k dispozici. Pokud jde o dostupnost elektrické energie a výkonu, pak tento požadavek vede k rychlému vývoji v oblasti managementu energetických sítí. Co přitom můžeme udělat nyní, je chytré sdílení té energie pro nabíjení, kterou nyní máme k dispozici. Jak vaše řešení reaguje na tyto výzvy? A co si vlastně můžeme představit pod takovou interoperabilní platformou? Jako firma Carlo Gavazzi se věnujeme energetickému managementu. To, co nabízíme na trhu, je jednoduchá, inteligentní a dynamická koordinace při sdílení dostupné nabíjecí energie. Tato koordinace zajistí co nejlépe nabíjení vozidel, aniž by se přitom překročil dostupný výkon při nepřerušené spotřebě. Tento úkol pomůže nejlépe optimalizovat také lokální výroba elektřiny, například z fotovoltaických zdrojů. Můžete, prosím, jednoduše vysvětlit našim čtenářům, jak vaše modulární platforma a její dynamická simulace fungují? Produkt, který nabízíme, je řídicí jednotka se schopností komunikovat se zásuvkami dobíjecích stanic při nastavení maximálního výkonu pro nabíjení vozidel. Je určena pro lokální regulaci dostupného nabíjecího výkonu. Umožňuje sdílení výkonu mezi rozdílnými druhy nabíjecích zásuvek. To je možné díky použití komunikačního protokolu otevřeného standardu OCPP. Řídicí jednotka dynamicky nastavuje výkon, který je pro každou zásuvku k dispozici. Ten pojem „dynamicky“ je důležitý, protože v případě, že je k dispozici více elektrické energie (například díky její výrobě z fotovoltaik nebo snížení místní nepřerušené spotřeby) okamžitě se zvýší množství energie dostupné pro připojené zásuvky. Je-li k dispozici méně elektrické energie, sníží se obdobně i množství energie pro nabíjení. Kromě toho lze zvolit různé algoritmy: od lineární rovnice dostupné energie po mnoho různých určení priorit při nabíjení vozidel. Jaké jsou praktické přínosy vašeho řešení pro nabíjení v obytných domech a pro veřejné a komerční nabíjení? Základním úkolem řídicí jednotky je řízení a sdílení nabíjecí energie mezi různými zásuvkami. Když půjdeme více do hloubky: Omezení maximálního výkonu pro nabíječky u domácích aplikací brání přebytku poptávky po energii z veřejné sítě v místě jejího odběru, čímž je zabezpečen stálý odběr domu z veřejné sítě. Všechny komerční aplikace mohou mít přínos z dynamického balancování. Naše jednotka byla vyvinuta pro řízení 20 až 250 zásuvek, od wallboxů o výkonu v jednotkách kW přes běžné dobíjecí stanice o výkonech v desítkách kW až po rychlé dobíjení s výkony ve stovkách kW. Pochopitelně to ve výsledku může znamenat trochu delší dobu dobíjení, v závislosti na dostupném množství energie pro nabíjení. Je to ale ta nejlepší rovnováha mezi mnoha připojenými nabíjecími zásuvkami a prioritami pro jejich zátěž. Čím je vaše řešení jedinečné v porovnání s jinými chytrými systémy nabíjení na trhu? Zde musím podtrhnout více bodů. V prvé řadě je to ona interoperabilita mezi různými výrobci dobíjecích stanic díky použití standardu OCPP. Díky OCPP mohou být například na parkovišti již vybaveném dobíjecími stanicemi přidána další dobíjecí zařízení od jiného výrobce a jednoduše řízena skrze odpovídající nastavení. Dalšími přínosy jsou dynamická regulace zátěže na zásuvkách elektromobilů, řízení při poruše vozidlové zásuvky a různé algoritmy pro prioritní zásuvky. Představíme-li si veřejné parkoviště s dobíjecími stanicemi, pak jsou zde důležité informace o placení a třeba také o stavu nabíjecích zásuvek. Tyto informace jsou důležité pro systém řízení dobíjecích stanic (označovaný jako CSMS), který obvykle používají vlastníci nebo provozovatelé stanic (CPO). Protože tento systém musí být instalován na samém vrcholu komunikačního systému, je naprosto transparentní. To činí řídicí jednotku neinvazivní ve vztahu k již zabudované informační struktuře. Je vaše řešení aplikovatelné na jakoukoli dobíjecí stanici? Jaké jsou nutné předpoklady na straně zákazníka? Skutečně jedinou požadovanou vlastností nabíjecí stanice je podpora ethernetu s komunikačním protokolem OCPP. To je opravdu nezbytné, ale je to zcela běžné u systémů, které nejsou izolované a potřebují být řízeny. Je vaše řešení určeno pouze pro elektrická osobní auta nebo je lze využít také pro nabíjení těžkých elektrických vozidel, jako jsou elektrobusy nebo elektrické nákladní automobily? To není problém. Vyvinuto bylo pro celou škálu nabíjecích stanic. Pro měření elektřiny může fungovat s měřicí technikou Carlo Gavazzi. Nejsou tu doslova žádná omezení pro řízený výkon. A v neposlední řadě: Jaká je návratnost vašeho produktu? Proč má jeho pořízení smysl? Tento produkt nabízí chytrý přístup k řízení nabíjení elektrických vozidel. Při domácím nebo podobném nabíjení s ním lze dobíjet vozidla bez překročení smluvně stanoveného limitu. Pro komerční nabíjení nabízí nejlepší dynamické sdílení nabíjecí energie. To vše při optimalizaci, která zaručuje nejlepší úroveň služeb a uživatelské zkušenosti tím, jak zabraňuje nedostatku energie v místě odběru. V případě rozvoje parkovacích ploch s nabíjením zůstává tento systém operativní při aktualizaci potřebného nastavení. Kromě toho nejsou třeba žádné pravidelné poplatky za užívání – je to lokální hardwarové zařízení. K dispozici je zároveň v případě potřeby předplacená kyberneticky zabezpečená dálková podpora Carlo Gavazzi MAIA CLOUD VPN. Mnohokrát děkuji za rozhovor. Jakub Slavík Foto: Luca Bertolazzi Obrázek: Carlo Gavazzi Oficiální distributor pro ČR a SK: ENIKA.CZ Více informací naleznete na https://www.enika.cz/carlo-gavazzi_v4/ Chcete se pana Luca Bertolazzi zeptat sami na další podrobnosti? Bude k tomu příležitost 14. 11. 2025 na naší konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě. Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě 2025
Přečtěte
si také:Umělá inteligence, účelná mediální prezentace, chytré Brno i chytrá Vídeň: Zpráva z 10. ročníku konference Smart city v praxi
Elektromobilita v praxi: vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
Brno – přátelské město plné inovací: nový přírůstek naší Edice smart city
Naše služby pro Váš marketing
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER, „Smart city“ v praxi na veletrhu URBIS a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
|
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |