Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Nejvíce ovlivňují spotřebu energie zimní pneu a aerodynamika: výsledky zimního testu elektrického kamionu Mercedes-Benz eActros 600

11.3.2025 Těžký elektrický tahač návěsů Mercedes-Benz eActros 600 je známý našim čtenářům z článků i z prezentace na naší loňské konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě. Koncem února 2025 prezentoval výrobce výsledky jeho testovací jízdy severskými zeměmi. Výsledky jsou rozhodně zajímavé.

Mercedes-Benz eActros 600  

Tento elektrický tahač (viz fotogalerie) umožňuje jízdu soupravy se standardním návěsem s celkovou hmotností až 44 tun a užitečnou hmotností 22 tun. Na první pohled zaujme kabina v novém designovém stylu s účinnou aerodynamikou. Ta, jak dále uvidíme, zdaleka není samoúčelná, ani nemá pouze estetický cíl.

Mercedes-Benz Trucks vyvinul speciálně pro použití v těžké dálkové dopravě novou hnací nápravu se dvěma elektromotory napájenými pod napětím 800 V a s navazující čtyřstupňovou převodovkou. Elektromotory poskytují trvalý nejvyšší výkon 400 kW, který lze krátkodobě zvýšit až na 600 kW, a zajišťují intenzivní zrychlení a vysokou úroveň jízdního komfortu i jízdní dynamiky. Maximální výkon elektromotorů je navíc většinou k dispozici téměř bez přerušování přenosu točivého momentu.

Vysoká kapacita akumulátorových sad přesahující 600 kWh – proto typové označení 600 – a nová náprava s mimořádně hospodárným elektrickým pohonem z vlastního vývoje umožňují dojezd elektrického nákladního vozidla 500 kilometrů na jedno nabití, což ve výsledku znamená výrazně více než 1000 km denně. Umožní to nabíjení během legislativou požadovaných přestávek pro odpočinek řidičů – a dokonce k tomu nebude nutné ani megawattové nabíjení.

Model eActros 600 umožní kromě nabíjení CCS s výkonem až 400 kW později také megawattové nabíjení (MCS).

V rámci celého životního cyklu je při provozu tohoto vozidla možné snížit emise CO2 o více než 80 % oproti nákladním vozidlům se vznětovým motorem.

European Testing Tour Winter 2025

Testovací jízda dvou těchto kamionů prezentovaná pod názvem „European Testing Tour Winter 2025“ začala v polovině ledna 2025 a trvala 16 dní. Vedla z Wörthu nad Rýnem přes Německo, Dánsko, Švédsko a Finsko až do finského města Rovaniemi, ležícího na Severním polárním kruhu. Poté se vrátil do Stuttgartu a Wörthu přes Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Polsko, Českou republiku a Rakousko. V reprezentativním zimním provozu v severní Evropě na různých sklonových a směrových poměrech a v různých klimatických pásmech byly získávány důležité poznatky o vlivu zimních teplot a silničních podmínek na spotřebu energie.

Z cca 6 500 kilometrů ujetých severní Evropou se více než polovina cesty uskutečnila po stejných trasách jako severní část téměř sedmitýdenního evropského testovacího turné, které se konalo v létě 2024. Na silnici byly opět dva kamiony s celkovou hmotností soupravy 40 tun.

Denní průměrné rychlosti se pohybovaly od 64 do 77 km/h. Okolní teploty někdy dosahovaly až –18 °C.

Faktory ovlivňující spotřebu energie

Během testu se prokázalo, že značný vliv na spotřebu energie má valivý odpor pneumatik a aerodynamika, bez ohledu na typ pohonu.

Po studeném startu při průměrné teplotě –2 °C na pneumatikách třídy energetické účinnosti B na povrchu vozovky bez sněhu vzrostla spotřeba o 25 % ve srovnání se stejnou vzdáleností na pneumatikách třídy účinnosti A. Tento nárůst byl výsledkem souhrnu faktorů:

Zhruba 15 % bylo důsledkem zvýšeného valivého odporu pneumatik a aerodynamického odporu. Valivý odpor roste s vyšší přilnavostí pneumatiky v zimě. Vyšší hustota vzduchu při nižších teplotách v zimě zároveň vede ke zvýšenému odporu vzduchu, a tím ke zvýšené spotřebě.

Tyto dva činitele ve výsledku snižují i míru rekuperace energie do baterií při brzdění, na jejíž vrub jdou další 4 % nárůstu spotřeby oproti letnímu období.

Naproti tomu topení v kabině řidičů na teplotu 21 °C ve dne a 19 °C v noci způsobilo pouhých 5 % nárůstu spotřeby, a to i při okolních teplotách mezi –7 a +4 °C. Ve výsledku to znamená snížení dojezdu na jedno nabití o 2–5 %, tedy nijak rozhodující.

Další nárůst způsobil ohřev baterie, a to o méně než 1 %. Výrazně méně než 1 % dodatečné spotřeby představovaly ostatní pomocné spotřebiče.

Na zvláště náročných trasách s převážně zasněženými a částečně namrzlými vozovkami bylo nutno použít skandinávské pneumatiky třídy energetické účinnosti D. S nimi vzrostla spotřeba energie téměř o 50 % ve srovnání s jízdou v létě na pneumatikách třídy účinnosti A. Tento významný nárůst byl způsoben především vyšším valivým odporem uvedených pneumatik a na samotném pohonu je nezávislý.

Poznámka: Energetické třídy pneumatik uvedené na EU štítku pneumatiky jsou odstupňovány podle přibližné úspory paliva v litrech na 100 km. Nejhorší je třída E s hodnotou 0, nejlepší je třída A s průměrnou úsporou 0,65 l/100 km.

Problém najít vhodnou dobíjecí stanici, snadný proces nabíjení

Elektrická nákladní vozidla se, stejně jako v létě, nabíjela i v zimě výhradně na veřejných dobíjecích stanicích.

Ve Skandinávii bylo možné narazit na některé moderní nabíjecí parky, kde nebylo nutné odpojovat návěsy a kde byla dostatečná nabíjecí kapacita a dobrá infrastruktura pro přestávky v řízení. Nicméně takovéto stanice byly po celou testovací jízdu spíše výjimkou a úhrnem je nutno konstatovat, že evropská nabíjecí infrastruktura prozatím není na tento typ vozidel připravená.

Nabíjení usnadňovala řidičům mobilní aplikace „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0“ jakožto  digitální rozhraní mezi řidičem a nákladním vozidlem. Řidiči tak nemuseli být po celou dobu nabíjení přítomni u vozidla, a přitom ho měli neustále pod kontrolou, viděli stav nabití a mohli okamžitě reagovat například v případě přerušení nabíjení.

Pozvání na konferenci

Další zajímavosti nejen o testování tohoto elektrického kamionu se lze od zástupce Daimler Truck dovědět 18. 3. 2025 na naší konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi, která je součástí brněnského veletrhu AMPER 2025. Další podrobnosti včetně bezplatné registrace na konferenci jsou uvedeny ZDE.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Daimler Truck AG.

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Konference Chytrá elektrická doprava v praxi 2025

12.2.2025 Chytrá elektrická doprava jako součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu využívání elektrických dopravních prostředků pro přepravu osob i zboží a pro městské služby. Součástí čisté městské mobility jsou i moderní digitální technologie, které činí čistou mobilitu v chytrém městě efektivnější i bezpečnější. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Srdečně Vás zveme na konferenci „Chytrá elektrická doprava v praxi“, která se koná 18. března 2025 na výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2025. Na konferenci obdržíte zdarma publikaci „Elektromobilita v praxi“, aneb jak se zorientovat na poli elektromobility.

Více informací zde


Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem

15.3.2024 Mercedes-Benz Trucks odhalil sériovou verzi prvního nákladního vozidla s hvězdou pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem. Tímto těžkým elektrickým nákladním vozidlem chce výrobce definovat nový standard v nákladní silniční dopravě – a to z hlediska techniky, udržitelnosti, designu i ziskovosti pro provozovatele vozových parků. Vysoká kapacita akumulátorových sad přesahující 600 kWh – proto typové označení 600 – a nová náprava s mimořádně hospodárným elektrickým pohonem z vlastního vývoje umožňují dojezd elektrického nákladního vozidla 500 kilometrů na jedno nabití. Model eActros 600 bude díky tomu schopen ujet za den výrazně více než 1000 kilometrů.

Celý článek zde



Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON

Naše konzultační firma, která je zaměřena na odbornou podporu chytrých technologií v dopravě a energetice a inteligentních měst, organizuje již jedenáctým rokem konference o chytré elektromobilitě a chytrých řešeních pro města. Konference jsou určeny odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních relevantních organizací, zástupcům dopravních podniků i soukromých dopravců, zástupcům municipalit či dalším zájemcům o tuto problematiku či školám. Pokud se budete chtít stát partnerem konference, neváhejte nás kontaktovat.

Bližší informace, pozvánky na tyto konference a zprávy z konferencí včetně prezentací naleznete v naší rubrice KONFERENCE zde


Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích

18.10.2024 V mediálním a politickém prostoru je dnes elektromobilita často podávána jako strašidlo obcházející Evropou, anebo jako dobro nařízené občanům z moci úřední. Obojí je samozřejmě mimo terč. Elektromobilita je tu s námi více než sto třicet let a kdekoli si našla své trvalé místo pod sluncem, bylo to vždy proto, že byla lepší, než konkurence. Je proto s ní třeba začínat od využívání výhod, ne od překonávání nevýhod. To je základní filosofie populárně naučné publikace Elektromobilita v praxi, v níž jsme autoři a také vydavatelé – je to vlajková loď naší Edice smart city. Jak se tedy zorientovat na poli elektromobility? Na tuto otázku Vám dá odpověď právě tato publikace.

Více informací a článek s odkazem na stažení publikace v elektronické verzi zde
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog

Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci.

Přečtěte si zde:


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde





























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php
















Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services