|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Nejvíce ovlivňují spotřebu energie zimní pneu a aerodynamika: výsledky zimního testu elektrického kamionu Mercedes-Benz eActros 60011.3.2025 Těžký elektrický tahač návěsů Mercedes-Benz eActros 600 je známý našim čtenářům z článků i z prezentace na naší loňské konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě. Koncem února 2025 prezentoval výrobce výsledky jeho testovací jízdy severskými zeměmi. Výsledky jsou rozhodně zajímavé. Mercedes-Benz eActros 600 Tento elektrický tahač (viz fotogalerie) umožňuje jízdu soupravy se standardním návěsem s celkovou hmotností až 44 tun a užitečnou hmotností 22 tun. Na první pohled zaujme kabina v novém designovém stylu s účinnou aerodynamikou. Ta, jak dále uvidíme, zdaleka není samoúčelná, ani nemá pouze estetický cíl. Mercedes-Benz Trucks vyvinul speciálně pro použití v těžké dálkové dopravě novou hnací nápravu se dvěma elektromotory napájenými pod napětím 800 V a s navazující čtyřstupňovou převodovkou. Elektromotory poskytují trvalý nejvyšší výkon 400 kW, který lze krátkodobě zvýšit až na 600 kW, a zajišťují intenzivní zrychlení a vysokou úroveň jízdního komfortu i jízdní dynamiky. Maximální výkon elektromotorů je navíc většinou k dispozici téměř bez přerušování přenosu točivého momentu. Vysoká kapacita akumulátorových sad přesahující 600 kWh – proto typové označení 600 – a nová náprava s mimořádně hospodárným elektrickým pohonem z vlastního vývoje umožňují dojezd elektrického nákladního vozidla 500 kilometrů na jedno nabití, což ve výsledku znamená výrazně více než 1000 km denně. Umožní to nabíjení během legislativou požadovaných přestávek pro odpočinek řidičů – a dokonce k tomu nebude nutné ani megawattové nabíjení. Model eActros 600 umožní kromě nabíjení CCS s výkonem až 400 kW později také megawattové nabíjení (MCS). V rámci celého životního cyklu je při provozu tohoto vozidla možné snížit emise CO2 o více než 80 % oproti nákladním vozidlům se vznětovým motorem. European Testing Tour Winter 2025 Testovací jízda dvou těchto kamionů prezentovaná pod názvem „European Testing Tour Winter 2025“ začala v polovině ledna 2025 a trvala 16 dní. Vedla z Wörthu nad Rýnem přes Německo, Dánsko, Švédsko a Finsko až do finského města Rovaniemi, ležícího na Severním polárním kruhu. Poté se vrátil do Stuttgartu a Wörthu přes Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Polsko, Českou republiku a Rakousko. V reprezentativním zimním provozu v severní Evropě na různých sklonových a směrových poměrech a v různých klimatických pásmech byly získávány důležité poznatky o vlivu zimních teplot a silničních podmínek na spotřebu energie. Z cca 6 500 kilometrů ujetých severní Evropou se více než polovina cesty uskutečnila po stejných trasách jako severní část téměř sedmitýdenního evropského testovacího turné, které se konalo v létě 2024. Na silnici byly opět dva kamiony s celkovou hmotností soupravy 40 tun. Denní průměrné rychlosti se pohybovaly od 64 do 77 km/h. Okolní teploty někdy dosahovaly až –18 °C. Faktory ovlivňující spotřebu energie Během testu se prokázalo, že značný vliv na spotřebu energie má valivý odpor pneumatik a aerodynamika, bez ohledu na typ pohonu. Po studeném startu při průměrné teplotě –2 °C na pneumatikách třídy energetické účinnosti B na povrchu vozovky bez sněhu vzrostla spotřeba o 25 % ve srovnání se stejnou vzdáleností na pneumatikách třídy účinnosti A. Tento nárůst byl výsledkem souhrnu faktorů: Zhruba 15 % bylo důsledkem zvýšeného valivého odporu pneumatik a aerodynamického odporu. Valivý odpor roste s vyšší přilnavostí pneumatiky v zimě. Vyšší hustota vzduchu při nižších teplotách v zimě zároveň vede ke zvýšenému odporu vzduchu, a tím ke zvýšené spotřebě. Tyto dva činitele ve výsledku snižují i míru rekuperace energie do baterií při brzdění, na jejíž vrub jdou další 4 % nárůstu spotřeby oproti letnímu období. Naproti tomu topení v kabině řidičů na teplotu 21 °C ve dne a 19 °C v noci způsobilo pouhých 5 % nárůstu spotřeby, a to i při okolních teplotách mezi –7 a +4 °C. Ve výsledku to znamená snížení dojezdu na jedno nabití o 2–5 %, tedy nijak rozhodující. Další nárůst způsobil ohřev baterie, a to o méně než 1 %. Výrazně méně než 1 % dodatečné spotřeby představovaly ostatní pomocné spotřebiče. Na zvláště náročných trasách s převážně zasněženými a částečně namrzlými vozovkami bylo nutno použít skandinávské pneumatiky třídy energetické účinnosti D. S nimi vzrostla spotřeba energie téměř o 50 % ve srovnání s jízdou v létě na pneumatikách třídy účinnosti A. Tento významný nárůst byl způsoben především vyšším valivým odporem uvedených pneumatik a na samotném pohonu je nezávislý. Poznámka: Energetické třídy pneumatik uvedené na EU štítku pneumatiky jsou odstupňovány podle přibližné úspory paliva v litrech na 100 km. Nejhorší je třída E s hodnotou 0, nejlepší je třída A s průměrnou úsporou 0,65 l/100 km. Problém najít vhodnou dobíjecí stanici, snadný proces nabíjení Elektrická nákladní vozidla se, stejně jako v létě, nabíjela i v zimě výhradně na veřejných dobíjecích stanicích. Ve Skandinávii bylo možné narazit na některé moderní nabíjecí parky, kde nebylo nutné odpojovat návěsy a kde byla dostatečná nabíjecí kapacita a dobrá infrastruktura pro přestávky v řízení. Nicméně takovéto stanice byly po celou testovací jízdu spíše výjimkou a úhrnem je nutno konstatovat, že evropská nabíjecí infrastruktura prozatím není na tento typ vozidel připravená. Nabíjení usnadňovala řidičům mobilní aplikace „Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0“ jakožto digitální rozhraní mezi řidičem a nákladním vozidlem. Řidiči tak nemuseli být po celou dobu nabíjení přítomni u vozidla, a přitom ho měli neustále pod kontrolou, viděli stav nabití a mohli okamžitě reagovat například v případě přerušení nabíjení. Pozvání na konferenci Další zajímavosti nejen o testování tohoto elektrického kamionu se lze od zástupce Daimler Truck dovědět 18. 3. 2025 na naší konferenci Chytrá elektrická doprava v praxi, která je součástí brněnského veletrhu AMPER 2025. Další podrobnosti včetně bezplatné registrace na konferenci jsou uvedeny ZDE. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Daimler Truck AG.
Konference Chytrá elektrická doprava v praxi 2025
Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem
Cyklus odborných konferencí „Chytrá elektrická doprava v praxi“ na veletrhu AMPER a „Moderní technologie pro elektrickou dopravu“ na veletrhu eSALON
Elektromobilita v praxi: vychází vlajková loď naší Edice smart city o moderní elektrické dopravě, jejích trendech, příležitostech i úskalích
K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog
Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství
Consulting
Services:
Naše odborné služby
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde |
||||
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |