12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde
Projekt GATEway:
automatická vozidla z letiště pro smart city
5.8.2016 Populace ve
městech stárne – věková skupina osob starších 65
let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech
zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za
90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým
občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí
například Londýn,
je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající
hromadné dopravě. To jsou hlavní východiska britského projektu
automatických vozidel GATEway, představeného široké odborné veřejnosti
v červenci 2016. Celý
článek zde
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji strategii
nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána nejen jako
preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu řešení
zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně jejího
řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a odbavovacích
systémů. Hlavní elementy této strategie zahrnují: Celý článek zde
30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně dobíjených
elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých dopravních
systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí infrastrukturou,
učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh standardizace byl postoupen
evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC, který je v této věci
kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové evropské technické
normy, upravující podrobně tuto problematiku. O průběžně dobíjené
elektrobusy je velký zájem i v ČR. Celý článek zde
14.6.2016
Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS, do něhož je zapojena i naše
Plzeň, byl na konci května 2016
slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v
Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus
od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry
srovnatelného dieselového autobusu. Jako zásobníkem energie je vybaven
240kWh lithium-metal-polymerovou trakční baterií, která vystačí na
denní 180km proběh vozidla. Jde tedy o „noční elektrobus“ s dobíjením
pomocí zásuvky. Celý
článek zde
3.6.2016
Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a
využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých
internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu,
manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city.
Komentář se zamýšlí nad tím, zda smart city je revoluce nebo jen
„smart“ slogan. Na jednoduchých příkladech moderních
technologií komentář ukazuje, že
k žádné převratné revoluci v technologiích zřejmě nedochází. Co se však
významně mění, je způsob jejich využívání: Celý článek zde
24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi
dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku,
ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány
mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v
květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní
zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich
zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. Celý
článek zde
19.5.2016
Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart
city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony
pro
prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této
souvislosti bude
provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického
výrobce Van Hool. Sám výrobce používá pro tento typ elektrobusu výraz
„trambus“, pro českého čtenáře známý spíše jako způsob řešení kabiny u
nákladního automobilu. Celý
článek zde
5.5.2016 Dopravní
prostředky v
městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními
systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom
značná. Podle odhadů norské společnosti FourC, specializované na
inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny
městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních
prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma
otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city. Podle
odhadů FourC lze ceny dílčích informačních systémů
v průměrně „informatizovaném“ evropském městském autobuse odhadnout
včetně nákladů instalace na téměř 23 tisíc €, tedy přes 0,6 mil.
Kč. Celý
článek zde
BeeZero: První car
sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov
26.4.2016 Schéma car
sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro
bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné
světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá
plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj
projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu
na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho
strategie smart
city.
Park BeeZero budou tvořit osvědčené palivočlánkové elektrické
automobily Hyundai ix-35. Je to pětimístný SUV s předním
náhonem, poháněný indukčním elektromotorem o výkonu 100
kW. Zdrojem
energie je palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická
energie je ukládána do 0,95kWh lithium-polymerové baterie. Celý článek zde
Rozhovor v MF Dnes s
Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu
18.4.2016
Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF
Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17.
4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma
pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu
inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní
praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý
větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. Celý
článek zde
Philips a
Vodafone
společně pro chytré osvětlení ve smart cities
23.3.2016
Internet věcí, tedy
identifikace věcí a jejich sledování po internetu, nachází stále více
uplatnění i v rámci konceptu smart city . Jeho hlavní využití
je především v efektivním řízení městské mobility a dalších městských
služeb, včetně veřejného osvětlení. K tomuto účelu se v polovině března
2016 spojili dva světoví lídři – dodavatel osvětlovacích technologií
Philips a globální společnost v oblasti konektivity Vodafone – při
společné nabídce systémů veřejného osvětlení pro smart
cities. Nabízené řešení pro inteligentní veřejné osvětlení je
stavěno na produktu Philips CityTouch. Jeho základem je softwarová
platforma, umožňující pomocí webových aplikací efektivně a jednoduše
řídit veřejné osvětlení podle okamžitých podmínek a požadavků. Celý článek zde
21.3.2016 Inteligentní
město – smart city je v současné době aktuální
téma, pro většinu ze zájemců o jeho realizaci je však stále poněkud
nekonkrétní. Nebývalému zájmu více než 220 účastníků se proto těšila
konference „Smart city v praxi“, pořádaná na veletrhu AMPER 2016 naší
provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services
pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR, ministra průmyslu a
obchodu ČR, ministra dopravy ČR, primátora města Brna a Sdružení
dopravních podniků ČR (SDP ČR). Celý
článek zde
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6
| 7
| 8
| 9
| 10
| 11
| 12
| 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21 | 22
| 23
| 24
| 25
| 26
| 27
| 28
| 29
| 30 | 31
| 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41