|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Partneři připravované konference Smart city FOR ARCH prezentují své zkušenosti a inovativní řešeníNabíjecí stanice ČEZ hlásí: Elektromobilita v ČR se setrvale rozvíjí23.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem výše uvedené konference Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1. čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci vládních protiepidemických opatření. Nabíjecí stanice ČEZ ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 200 veřejných dobíjecích stanic, z toho je přes 140 rychlodobíjecích. ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS umožňující nabíjet s výkonem až 50 kW. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku. Nabíjecí infrastruktura ČEZ vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF). Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Část sítě vzniká také s využitím prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava a zhruba polovinu rychlodobíjecích stanic dosud postavil ČEZ z vlastních zdrojů. Aktuální statistika nabíjení v síti ČEZ a její trendy Tato síť dodala za první tři měsíce roku 2020 do baterií elektromobilů celkem 593 909 kWh elektřiny, což je ekvivalent 16 497 plných dobití vozu VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh. Objem elektřiny odebrané v této síti tak v průběhu 1. čtvrtletí roku 2020 meziročně vzrostl o více než 54 %. Za celý rok 2019 se statistika vyšplhala na téměř 2 miliony odebraných kWh. V březnu 2020, kdy po většinu měsíce platila omezení v rámci vládních protiepidemických opatření, odebraly elektromobily na dobíjecích stanicích ČEZ více než 158 tisíc kWh. To bylo o necelých 30 % méně než v lednu 2020 a o zhruba 25 % pod objemem načerpané elektřiny v únoru 2020. Přesto byl meziročně březen 2020 růstový – oproti stejnému měsíci roku 2019 vzrostly odběry o téměř 13 %. Celkový růst elektromobility v ČR asi nejlépe ilustruje fakt, že březen 2020 je silnější než celé 1. čtvrtletí roku 2018, kdy bylo v síti ČEZ načerpáno 150 715 kWh. Motorem meziročního růstu je nejen o 30 % vyšší počet stanic v síti ČEZ, ale i dynamický vývoj vozového parku v České republice a také častější nabíjení. Jasně se také ukazuje, že lidé vyhledávají služby rychlého dobíjení – na rychlodobíjecích stanicích bylo odebráno 93 % veškeré energie v rámci sítě ČEZ. Početně přitom stojany rychlého dobíjení tvoří 72 % všech stanic. Celkově by elektromobily letos mohly v síti ČEZ načerpat přes 3 mil. kWh. Trendem zůstávají častější odběry o menších objemech. Řidiči využili letos dosud dobíjecí stanice ve 43 965 případech, a průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 13,5 kWh elektřiny. Ještě v roce 2017 činil průměr na jedno dobití 17,8 kWh. Odběrovou křivku směrem táhly vzhůru i v 1. čtvrtletí 2020 především rychlodobíjecí stanice schopné díky svému výkonu 50 kW doplnit většinu kapacity baterií za cca 20 – 25 minut. Zatímco v 1. čtvrtletí 2019 načerpaly elektromobily u stanic ČEZ prostřednictvím rychlého dobíjení 335 017 kWh, ve stejném období roku 2020 to bylo 553 373 kWh. Během pouhého roku se tak objem rychlého nabíjení zvýšil o 65 %. Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů ve trojici pražských lokalit (McDonald’s Černý Most, Skanska Visionary a Burger King Praha 4) a v Olomouci (Nemilany 2). Elektromobily v ČR V České republice je nyní (v polovině dubna 2020) registrováno více než 3500 elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, loni 789 elektromobilů a jen za první tři měsíce 2020 celkem 866 e-mobilů. Březen 2020 byl s 266 novými registracemi historicky naprosto rekordní. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. ČEZ, redakčně upraveno Foto © ČEZ Přečtěte si také: „Pod pokličkou“ vývojářů společnosti DEVINN: Čím se liší konstrukce elektromobilů od klasických automobilů?22.4.2020 Česká společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z partnerů konference Smart city FOR ARCH, pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu, jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. Rychlodobíjení alias Fast-charging 17.4.2020 V tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. Elektromobilita a nákupní centra: síť dobíjecích stanic skupiny ČEZ v Kauflandu se rozšiřuje16.4.2020 Skupina ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes 130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v Rakovníku a pražských Horních Měcholupech. Příběh ze života o Rozumném Městě, Smart Kocourkově a strategii smart city20.3.2020 Využívání rozmanitých chytrých pomocníků začíná strategií smart city. Budeme Vám zde vyprávět příběh o dvou městech a jejich strategiích smart city, s nimiž jsme se setkali během naší konzultační práce. Příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Nechceme tu chválit jedno město a pranýřovat druhé, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip. Městům jsme proto dali fiktivní názvy Rozumné Město a Smart Kocourkov. Jejich příběhy ale fiktivní nejsou – jsou ze života. Nanejvýš jsme je tu a tam trochu zjednodušili, abychom pro samé stromy nepřestali vidět les. Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydáníV březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city. Je to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující tento portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich portálech. Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeConsulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |