|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Podíly nízkoemisních autobusů a automobilů ve veřejných službách budou zakotveny v zákoně založeném na evropských směrnicích4.1.2021 Krátce před Vánoci 2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v tomto směru soukromému příkladem. Obsah zákona Zákon o podpoře bezemisních a nízkoemisních silničních vozidel, jak zní jeho název, stanovuje minimální podíly nízkoemisních vozidel a vozidel s nulovými emisemi při zadávání veřejných zakázek a při pořizování veřejných služeb v přepravě cestujících. Zákon byl připraven Ministerstvem pro místní rozvoj ve spolupráci s Ministerstvem dopravy. Návrh zákona byl konzultován se zástupci ostatních resortů, úřadů a samospráv v rámci Pracovní skupiny pro revizi směrnice o čistých vozidlech Ministerstva pro místní rozvoj a následně v rámci meziresortního připomínkového řízení. Zákon se vztahuje na smlouvy uzavřené na nadlimitní veřejné zakázky a veřejné služby v přepravě cestujících při překročení stanovené prahové hodnoty, a to ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do 31. prosince 2030. Výše minimálních podílů ekologických (tzv. „čistých“) vozidel v prvním sledovaném období (do konce roku 2025) je • pro osobní automobily a lehká užitková vozidla 29,7 %, • pro autobusy 41 %, • pro nákladní automobily 9 %. V následujícím sledovaném období (do konce roku 2030) budou tyto podíly dále navýšeny. Poloviny podílu stanoveného pro autobusy bude muset být dosaženo bezemisními vozidly. V praxi to znamená vozidla s elektrickým pohonem používajícím jako zdroj energie trakční vedení, baterie (či superkapacitory) nebo palivové články. Podle Plánu legislativních prací vlády na rok 2020 je předpokládaným termínem nabytí účinnosti tohoto zákona srpen 2021. Související evropská legislativa Uvedené hodnoty odpovídají hodnotám zakotveným ve Směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019, kterou se mění směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel. Podle této směrnice je dále výše minimálních podílů čistých vozidel v období let 2026 – 2030 následující: • pro osobní automobily a lehká užitková vozidla 29,7 %, • pro autobusy 60 %, • pro nákladní automobily 11 %. Čistá vozidla jsou podle této směrnice definována jako vozidla používající alternativní paliva ve smyslu evropské legislativy nebo jako vozidla s emisními limity definovanými touto směrnicí. Alternativní paliva definuje k tomu určená Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva takto: „paliva nebo zdroje energie, které slouží alespoň zčásti jako náhrada zdrojů fosilní ropy v dodávkách energie pro dopravu a které mají potenciál přispět k její dekarbonizaci a zvýšit environmentální výkonnost odvětví dopravy. Patří mezi ně mimo jiné: • elektřina, • vodík, • biopaliva ve smyslu čl. 2 bodu i) směrnice 2009/28/ES, • syntetická a parafinická paliva, • zemní plyn, včetně biometanu, v plynné formě (stlačený zemní plyn (CNG)) a ve zkapalněné formě (zkapalněný zemní plyn (LNG)), • zkapalněný ropný plyn (LPG).“ Vymezení čistých vozidel pomocí emisních limitů platí pouze do konce roku 2025 pro lehká užitková vozidla, pro něž je v tomto případě stanoven maximální limit 50 g CO2/km jízdy a nejvýše 80 % emisí ostatních znečišťujících látek u emisních kategorií Euro 5 a Euro 6. Od roku 2026 už toto vymezení čistých vozidel nebude platit. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů MMR ČR Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: O řízení rizik, krizovém řízení a dnešní neklidné době16.11.2020 Nazrál čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení. Nemáme ani ambice vtělit do našeho komentáře kompletní manažerské školení. Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich nejlepších znalostech a zkušenostech. Chytrá města a inovativní technologie se rozvíjejí i v obtížných podmínkáchZpráva z konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH26.9.2020 Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v mnohém odlišné od těch českých. Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydáníV březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city. Je to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující tento portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich portálech. Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeConsulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |