|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Zpráva ARA konstatuje přínosy městských drah, doporučuje jejich rozvoj a varuje před „tramvajemi bez kolejí“24.6.2021 Australská železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu 2021 zajímavou zprávu zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance lehkých železnic). Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v červnu 2021. Na základě zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva přínos rozvíjejících se lehkých železnic tramvajového typu a zároveň varuje před medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými jako „tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé informace. Pro praktické použití zaujme zejména jednoduchá rozhodovací tabulka (viz výše) pro různé osvědčené systémy hromadné městské dopravy, od autobusu přes vyhrazenou autobusovou dráhu na silnici (BRT) a lehkou dráhu tramvajového typu až po „těžkou“ železnici. Trolejbusy a elektrobusy jsou zde zahrnuty pod autobusy a BRT. Jejich vhodnost hodnotí podle devíti různých kritérií, viz obrázek. Jak patrno, neexistuje zde „nejlepší“ ani „nejhorší“ systém, pouze vhodný či méně vhodný systém z pohledu dané preference města nebo jiného zadavatele dopravy. Tato základní rozhodovací tabulka se dále rozpadá do hodnocení dalších parametrů jednotlivých systémů, viz odkaz pod článkem na zprávu ke stažení. Autoři zprávy rovněž dávají pro rozvoj těchto městských systémů. Mezi nejdůležitější z nich patří: • hodnotit budování drah v širším kontextu městotvorby a územního plánování, nejen na základě čistě dopravních ukazatelů, • zapojit všechny zainteresované osoby (stakeholdery) do rozvoje těchto sítí, • zapojit majitele pozemků, kteří budou z nových drah profitovat, do jejich financování, • dbát na časovou koordinaci financování a realizace projektů, • důkladně připravovat projekty z hlediska identifikace možných rizik a jejich sdílení mezi zadavatelem projektu a jeho dodavatelem (dodavateli), • optimalizovat provoz městských drah pomocí dopravní telematiky. Jestliže zpráva hodnotí velmi pozitivně přínosy již rozvinutých technologií včetně tramvají, elektrobusů, trolejbusů a městských rychlodrah, varuje před tzv. „tramvajemi bez kolejí“, o nichž se v české odborné literatuře hovoří též jako o „tramvajích na pneumatikách“. Jako příklad uvádí inovativní městské dráhy v čínských městech Zhuzhou a Yibin (viz fota níže). Tato vozidla mají podvozky podobné kolejovým vozidlům s koly na pneumatikách a jsou automaticky vedena po přednastavené dráze pomocí technologií známých z autonomních elektrických minibusů, kombinujících optické a radarové senzory s GPS navigací. Dále zpráva zmiňuje obdobné projekty z Velké Británie (York), USA (Las Vegas), Nizozemí (Eindhoven) a Francie (Nancy a Caen).
Klasická tramvajNa základě shrnutí těchto zkušeností upozorňuje zpráva na závažné problémy uvedených systémů, zejména: • neodzkoušené technologie a s nimi spojené problémy provozu při nepříznivých povětrnostních podmínkách, • specifické nároky na pneumatiky a vozovku a nepříznivé zkušenosti s jejich opotřebením, • legislativní problémy, např. omezení délky vozidel při provozu na silničních komunikacích, • monopolizovaný trh, vedoucí k uzamčení zákazníka. Zpráva výslovně netvrdí, že podobné systémy jsou špatné, ale varuje před všemi jejich riziky. Tramvaj bez kolejíÚhrnem lze konstatovat, že jakkoli jsou australské podmínky v mnoha ohledech odlišné od českých, uvedená zpráva, v ní uváděné poznatky a rozhodovací postupy mohou být přínosné i pro rozvoj systémů městské dopravy v ČR. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a obrázek © ARA a dílčí zdroje uvedené ve zprávě; překlad tabulky: redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte
si také: Bezobslužné metro v Praze má zelenou: výstavba prvního úseku trasy D schválena10.6.2021 Rada hl. m. Prahy (RHMP) schválila v prvním červnovém týdnu 2021 důležitý milník v projektu metra D, a to výstavbu úseku Pankrác – Nové Dvory. Současně pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) realizací stavby. Na stejný úsek, tj. Pankrác – Nové Dvory, DPP loni v lednu podal žádost o stavební povolení. Materiál, který k metru D schválila RHMP, poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z Evropské investiční banky. O materiálu bude ještě rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy. Brožura Příběhy chytrých pomocníků24.5.2021 Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio18.5.2021 Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních institucí. Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |