|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Palivočlánkový vlak Alstom se představuje české veřejnosti24.5.2022 Ve dnech 17. – 25. května 2022 probíhá v ČR unikátní prezentační railshow palivočlánkového vlaku Alstom Coradia iLint, který již slouží cestujícím v Německu a jejich další rozšíření na německých tratích se připravuje. Palivočlánkové elektrické jednotky se tak ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Palivočlánkový vlak Alstom Coradia iLint Elektrické jednotky Coradia iLint od Alstomu o přepravní kapacitě 160 sedících cestujících (viz fotogalerie) jsou založeny na sériových dieselových vlacích Lint 54, jejichž pohonná jednotka byla nahrazena palivočlánkovou. Celkové technické řešení vlaku je zřejmé ze schématu na obrázku níže. Na střeše každého ze dvou vozů tohoto vlaku se nachází nádrž, která pojme 94 kg vodíku, a palivový článek od kanadské firmy Hydrogenics. Na fotografii střechy jsou patrné nádrže na vodík i klimatizační jednotky, které slouží jak klimatizaci interiéru, tak klimatizaci palivových článků. Umístění nádrže a palivočlánkových jednotek na střeše (viz foto níže) má mimo jiné bezpečnostní aspekt: Zabrání se tak vytváření „vodíkových kapes“ při drobných únicích vodíku, které by mohly představovat riziko exploze. Vodík sám je extrémně lehký a při případném úniku do volného prostoru se rychle rozptýlí. Pohon každého vozu dále tvoří trakční elektromotor, nacházející se u podvozků blíže čelům vlaku, a trakční invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý. Pohon doplňují lithium iontové trakční baterie Akasol, rovněž umístěné na podvozku vlaku (viz foto). I zde je pamatováno na bezpečnost. Umístění elektrické části s baterií, měničem a elektromotory mimo vodíkové hospodářství vlaku brání případnému vznícení vodíku. Vodík je – stejně jako kterékoli jiné palivo – vznětlivý, s teplotou samovznícení blízkou zemnímu plynu. Jeho plamen je však lidským okem neviditelný, a tím více je třeba dbát na bezpečnost při samotné konstrukci vozidla. Vlak Coradia iLint prošel náročným procesem homologace s přísnými podmínkami pokrývajícími všechny bezpečnostní aspekty.
Podvozek s bateriíPalivový článek slouží jako hlavní zdroj energie. Stejně jako v případě palivočlánkových autobusů (blíže k těmto vozidlům viz v našem Průvodci přípravou projektů elektrických autobusů) pokrývá stálou spotřebu energie vlaku nebo dobíjí trakční baterie. Trakční baterie pokrývají výkyvy ve spotřebě během jízdy a dobíjejí se z palivového článku nebo při brzdění rekuperací, kdy elektromotor funguje jako generátor. Na jedno naplnění nádrží vodíkem ujede vlak cca 1000 km rychlostí až 140 km/h, což je srovnatelné s dojezdem obdobné jednotky poháněné dieselovými motory. Railshow a české perspektivy palivočlánkového vlaku Osmidenní railshow tohoto palivočlánkového vlaku v České republice a na Slovensku začala v úterý, 17. května na pražském hlavním nádraží a v okolí Prahy. Pokračovala v následujících dnech přes Českou Třebovou, Olomouc, Krnov do Ostravy. V pátek a sobotu 20. a 21. května 2022 se prezentovala na Slovensku v Prievidze, Nitře, Nových zámcích, Komárně a Bratislavě. Od neděle 22. května pokračovala railshow už opět na českém území v Jihlavě, Táboře a Českých Budějovicích s prezentační jízdou po pošumavských lokálkách, odkud je i naše fotogalerie. Další cesta palivočlánkového vlaku vede v pondělí 23. května na železniční zkušební okruh ve Velimi a v následujících dnech přes Hradec Králové a dále severozápadním směrem – nejprve Českým rájem přes Turnov do Liberce a poté přes Českou Lípu a Děčín do Ústí nad Labem. Načasování české a slovenské railshow palivočlánkového vlaku přichází podle domácích zdrojů v době, kdy není k dispozici náhrada za přestárlé dvounápravové „motoráčky“ řady 810, v podobě malého vozu pro zhruba 70 cestujících. Vedení české pobočky Alstomu by proto chtělo přesvědčit své kolegy z centrály o konstrukci jednovozové verze pro 60 – 70 cestujících, která by se uplatnila v ČR, na Slovensku a v Maďarsku. Výhodou palivočlánkového elektrického motorového vozu na regionálních tratích by v porovnání s obdobným bateriovým elektrickým vozem bylo mimo jiné i to, že má menší tlak na nápravu (17 tun) ve srovnání s vozem na baterie (22 tun) a větší dojezd. O zvýšení kultury cestování na českých lokálkách o velký skok jistě netřeba mluvit. Problém by neměla být ani novost koncepce palivočlánkového vlaku pro samotné železničáře. Alstom nabízí jako ucelený produkt balíček zahrnující samotný vlak, jeho údržbu a veškerou vodíkovou infrastrukturu. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © Alstom Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Fotogalerie: Ergonomické pracoviště strojvedoucíhoVlak nabízí pohodlný interiér. Pamatuje se i na kočárky, vozíčkáře a cyklisty.Hladký průchod mezi vozyPrvní třída pro business cestujícíŠiroký snížený nástupní prostorÚspěšné zavádění „chytré“ elektromobility: efektivní využití elektrických vozidel, nabíjecí infrastruktury a moderních digitálních technologií18.5.2022 Dne 17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi VII a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v přenosu online. Celý článek zdeElektrické autobusy efektivně: právě vydávaná volně přístupná publikace nabízí bázi znalostí a návod k přípravě kvalitního projektu elektrifikace městských autobusů 12.5.2022 Elektrifikace městských autobusových parků pomocí bateriových, superkapacitorových nebo palivočlánkových (vodíkových) zdrojů energie se stává stále aktuálnějším tématem, a to z řady důvodů. Jako důležitý příspěvek ke zmírnění klimatických dopadů je zakotvena v evropské a domácí legislativě. Významné jsou i ekologické a zdravotní přínosy elektrických autobusů (na obyvatele měst doráží skrytý záškodník v podobě nízkofrekvenčního hluku konvenčních autobusů). V neposlední řadě znamená elektrifikace používání zdroje energie, který není jednoznačně podmíněn dovozem fosilních paliv ze zahraničí. Celý článek a publikace ke stažení zdeBrožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání 24.3.2022
V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart
city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit. Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeModerní technická a organizační řešení pomáhají ekonomice měst a obcí, životnímu prostředí i energetické soběstačnosti 22.3.2022 Dne 22. března 2022 proběhl v pražském hotelu Olympik další, již sedmý, ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Již tradičně se konala v hybridním formátu, tj. prezenčně a zároveň v přenosu online. Konference se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního města Brna. Celý článek zdeK jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog 24.10.2021 Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Brožura Příběhy chytrých pomocníků Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeŽivá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |