|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Hluková a vibrační laboratoř Volvo vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy jej pomáhají snižovat18.9.2019 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé skutečnosti. Světová zdravotnická organizace (WHO) ve své studii konstatuje, že 30 % Evropanů je vyrušováno hlukem z dopravy. Výsledkem jsou zdravotní problémy, které jsou prozatím, bohužel, podceňovány. Vystavení nadměrnému hluku totiž může vést ke kardiovaskulárním problémům, které zkracují lidský život. Obzvláště závažné je vystavení tomuto hluku v noci během spánku. Lidský organismus má totiž od pravěku nastaven varovný systém, reagující i ve spánku na cizí zvuky. Nepříjemný nebo nepřirozený hluk tak narušuje klidný spánek. Zná to každý, kdo nemůže klidně spát v cizím prostředí, například v hotelu. Zvláště zranitelní jsou v tomto směru staří a nemocní lidé, ale také děti. Studie WHO doporučuje, aby průměrná hladina hluku z dopravy za 24 hodin nepřesáhla – jednoduše vyjádřeno – hodnotu 53 dB a průměrná hladina hluku v nočních hodinách (23:00 – 7:00 hod.) hodnotu 45 dB. (Poznámka: Problematika technického vymezení a měření hluku je poměrně složitá. Pro srovnání, v ČR stanoví limity hluku nařízení vlády 272/2011. Obecně platí, že základní hladinou pro venkovní prostory je zde limit 50 dB. Pro dobu v noci se snižuje o 10 dB, ale pro hlukovou zátěž v blízkosti komunikací se zvyšuje až o 20 dB.) Důležitým, ale ne jediným zdrojem hluku je motor vozidla. Dalším zdrojem hluku je zejména zvuk odvalování pneumatik po povrchu vozovky. Pro osobní automobily obecně platí, že hluk motoru převažuje při rychlostech do 50 km/h, při vyšších rychlostech převáží hluk pneumatik. U těžkých vozidel, tedy nákladních automobilů a autobusů, je tato hranice vyšší. Z tohoto jednoduchého vymezení je zřejmé, že hluk motoru má pro hlukovou zátěž význam právě v městském prostředí. Nejde přitom pouze o hluk při jízdě. Nepříjemný je i hluk motoru stojících vozidel, který se velmi často týká právě autobusů. Pokud jde o vedení tras městských autobusů, stojí dopravní plánovači často před protichůdnými požadavky: Hluk z dopravy vyžaduje vést trasy autobusů v bezpečné vzdálenosti od lidských obydlí. Cestující však zároveň chtějí mít na zastávku co nejblíže svému bydlišti či jinému cíli cesty. Řešení nabízejí právě elektrické autobusy. Jejich hluk, tedy především hluk pneumatik a pomocných elektrických zařízení, patří k těm, které lze snadno odfiltrovat fasádami domů. I hluk pomocných zařízení v elektrickém autobusu lze přitom vhodnou konstrukcí dále snižovat nebo tlumit. Výzvou pro konstruktéry je zároveň akustický varovný systém vozidla (AVAS), který varuje před tichým vozidlem pěší a cyklisty, zejména pak zrakově postižené osoby. Od poloviny roku 2019 musí být všechny nové typy elektrických vozidel v EU s provozem tišším než stanovený limit vybaveny tímto varovným systémem. Cílem konstruktérů je proto vytvořit zvuk, který bude varovat, ale přitom nebude rušit řidiče, cestující ani obyvatele okolních budov. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © AB Volvo Přečtěte si také:OnePlanet: Manifest UITP za čistou mobilitu s podporou veřejné dopravy16.9.2019 Předcházení dopadům klimatických změn je jedním z úkolů dnešní doby, do něhož se zapojují mimo jiné všechna velká evropská metropole i menší města. Významnou roli přitom hraje podpora ekologické městské dopravy. Její zohlednění v městském plánování podporuje manifest Mezinárodní unie veřejné dopravy – UITP, zveřejněný 16. září 2019. Manifest představuje podporu veřejné dopravy ve čtyřech (zdánlivě jednoduchých) krocích. Celý článek zdeNová výzva MŽP a MPO na podporu veřejného osvětlení: prospěšný počin vlády i rozpaky21.8.2019 Města a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od 1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které chceme v tomto článku rovněž upozornit. Celý článek zdeStudie Copper Consultancy: vláda prosazuje ekologickou mobilitu – lidé preferují rychlou a spolehlivou dopravu 8.7.2019 Fráze „britští vědci objevili, že…“ je českém v populárním tisku nezřídka úvodem pro lecjaké, zpravidla neověřené „objevy“. Není ovšem radno mezi ně řadit výsledky studie britské společnosti Copper Consultancy, publikované v červenci 2019 a založené na průzkumu mezi 1600 obyvateli Velké Británie. Ukazuje totiž – a to nejen britským čtenářům, že ambiciózní cíle vlády ohledně udržitelné mobility nemusí být sdíleny většinou obyvatel. Pro ty je nejdůležitější fungující doprava – nic více ani méně. Aktualizovaná „oficiální“ česká metodika smart cities zveřejněna27.2.2019 Pod názvem „Metodika Smart Cities“ s podtitulem „Metodika pro přípravu a realizaci konceptu Smart Cities na úrovni měst, obcí a regionů“ byla v únoru 2019 na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR publikována aktualizovaná verze původní tzv. oficiální metodiky smart cities z roku 2015. Jako externí odborníci se na této metodice podíleli i provozovatelé našeho portálu – firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |