Přečtěte si: Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu

Použité baterie z elektrických vozidel – kam s nimi?

5.2.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým.

To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. O tomto využití se v odborných kruzích již nějaký čas hodně hovoří. Až donedávna však zůstávalo jen u odborných debat.

Ve švédském městě Göteborgu se, vůbec poprvé v Evropě, rozhodli přejít od slov k činům a vyzkoušet na obytném komplexu Viva (viz foto níže) „život po životě“ trakčních baterií z elektrických autobusů v reálných podmínkách obytných budov. Výsledkem je projekt „Positive Footprint Housing“, tedy „Bydlení s pozitivní stopou“.

Družstevní obytný komplex Viva se 132 byty s fotovoltaickými panely na střeše

Elektrické autobusy v Göteborgu

Od roku 2015 jezdí na lince 55 göteborgské městské dopravy elektrické autobusy Volvo s průběžným dobíjením – bateriové elektrobusy a plug-in hybridní autobusy kombinující plně elektrický provoz s diesel-hybridním provozem. (Pro úplnost – další zkušební provoz, tentokrát kloubových elektrobusů Volvo, probíhá od léta 2018 také na části linky 16).

Linka 55 je 8 km dlouhá a vede městským centrem v mírně zvlněném terénu. Během třináctihodinového denního provozu najede každý autobus zhruba 160 km. Měsíčně se na lince přepraví 100 tisíc cestujících.

Provoz těchto elektrobusů, normálně vedený v jízdním řádu veřejné dopravy, je součástí projektu ElectriCity zaměřeného na inovativní technologie pro městskou mobilitu.

Každý z deseti elektrických autobusů Volvo na lince 55 je vybaven trakčními bateriemi (tedy bateriemi pro pohon) o kapacitě 76 kWh. Baterie jsou dobíjeny jednak pomalu v depu po dobu cca 4 hodin, a jednak rychlodobíjením velkými výkony po dobu 3 – 6 minut na konečných zastávkách (viz foto výše a plánek linky vpravo).

Základem pro „život po životě“ se stalo 14 bateriových jednotek z některých těchto elektrických autobusů, stálým používáním degradovaných na méně než 80 % své kapacity. Z nich byl vytvořen stacionární zásobník energie.

Projekt Positive Footprint Housing

Výzkumný projekt „Positive Footprint Housing“, v jehož rámci se stacionární zásobník energie zkouší, byl spuštěn v prosinci 2018. Spolupracují na něm společnosti a organizace Volvo Buses (výrobce elektrobusů), Göteborg Energi (městská energetická společnost), Riksbyggen (správa budov) a Johanneberg Science Park (vědeckotechnická instituce zabývající se rozvojem měst). Cílem je prozkoumat možné využití baterií z elektrobusů jako zásobníku energie u obytných budov vybavených vlastními fotovoltaickými panely.

Tento projekt je zároveň součástí evropského projektu IRIS Smart Cities, spolufinancovaného z evropského programu Horizon 2020 pro podporu výzkumu a inovací.

Objektem, na němž se tento projekt realizuje, je již zmíněný družstevní obytný komplex Viva se 132 byty (viz foto dole za článkem a také nahoře) ve správě firmy Riksbyggen. Do vínku si dal být nejinovativnějším a nejekologičtějším obytným komplexem ve Švédsku, tzv. „Positive Footprint Housing“ tedy „obydlí s pozitivní stopou“. Do komplexu se v prosinci 2018 začali stěhovat první obyvatelé.

„Sklad energie“ a jeho fungování

Použité baterie z elektrobusů Volvo jsou v rámci tohoto obytného komplexu soustředěné ve „skladu energie“ („energy warehouse“). Fakticky jde o samostatnou místnost, kde jsou navzájem propojeny do stacionárního zásobníku o celkové kapacitě 200 kWh.

Kapacitu takového bateriového zásobníku (viz foto vpravo) si lze jednoduše přestavit třeba tak, že s jeho využitím lze současně naplno nabít čtyři elektromobily (každý 40 kWh) a 30 elektrokol (každé 0,5 kWh) a zároveň vyprat prádlo v 25 automatických pračkách (každá 1 kWh).

Tento „sklad energie“ pomáhá vyrovnat výkyvy ve výrobě a spotřebě energie z fotovoltaických zdrojů na střechách obytných domů. Podporuje také možný nákup elektřiny z veřejné sítě v době,  kdy  je levná, pro  její pozdější spotřebu.

Zlepšuje to energetickou efektivnost celého sdružení obyvatel komplexu Viva a zároveň napomáhá stabilitě městské energetické sítě.

Prakticky to například znamená, že bez baterií vyrobila fotovoltaika ve špičkách až 20% přebytek, který „přetekl“ do veřejné sítě, zatímco bateriový zásobník umožnil snížit tento přebytek na pouhá čtyři procenta.

Shromážděná data z energetického systému využívajícího bateriový zásobník podpoří inteligentní energetický management a optimalizaci spotřeby energie. Přitom bude brána v úvahu spotřeba energie obytného komplexu spolu s efektivním využíváním energie v celém městě se sníženými nároky na životní prostředí.

A co bude s bateriemi dál?

Předpokládá se, že po dalším opotřebení baterií tak, že už nebudou moci sloužit ani ve stacionárním režimu, budou tyto baterie rozebrány a recyklovány pro výrobu nových bateriových článků pro elektrobusy. Okruh se uzavře.

Jakub Slavík pro VOLVO GROUP CZECH REPUBLIC

Foto a obrázky © AB Volvo, Lindholmen Science Park a Johanneberg Science Park

Tento článek byl uveřejněn v brožuře „Příběhy chytrých pomocníků“. Více informací a brožura v pdf ke stažení zde

Obytný komplex Viva se 132 byty s fotovoltaickými panely na střeše
 Přečtěte si také:

Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)

1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie.

Celý článek zde


Třináct průběžně dobíjených elektrobusů Volvo zahajuje rutinní provoz v Malmö

4.12.2018 Významné jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900 Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne.

Celý článek zde


Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“

22.11.2018 Dne 21. listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. 

Celý článek a prezentace ke stažení zde


Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde

Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

1.6.2017 Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php






















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services