|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Superkapacitorový elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince20.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných. Elektrobus Chariot v provedení pro Aalborg (viz foto – modrý autobus vpravo) je 12 metrů dlouhý, třídveřový, s přepravní kapacitou 30 sedících a 50 stojících cestujících. K pohonu mu slouží technologie ZF AxTrax AVE 130 se dvěma 125kW vodou chlazenými asynchronními trakčními elektromotory integrovanými v nábojích kol. Elektrobus Chariot slouží na lince 12, spojující letiště v Aalborg s vlakovou stanicí. Celá linka je 7 km dlouhá, vede plochým terénem a je na ní celkem 14 stanic v každém směru. Elektrobus jí projede průměrnou rychlostí 16,6 km/h, přitom dosahuje průměrné spotřeby cca 0,86 kWh/km. Nabíjecí stanice je u konečné stanice na letišti. Na lince 12 jezdí tento elektrobus v hodinových intervalech s odjezdy od letiště ve všední dny v době od 8:15 do 16:15. Superkapacitorový zásobník energie od Aowei Technology s kapacitou 40 kWh je umístěn na zádi vozidla a nabíjí se automaticky dvoupólovou konzolí, stejně jako například u výše zmíněného projektu v Grazu. Superkapacitory jsou uloženy v kontejnerech z nerezové oceli na zádi elektrobusu spolu s řídicí jednotkou. Superkapacitorová jednotka váží cca 1,2 t, z toho polovina připadá na vlastní superkapacitor a zbytek na kontejner. Superkapacitory jsou uloženy v ochranné atmosféře z dusíku a mají vlastní klimatizaci. A jak tedy funguje provoz tohoto superkapacitorového elektrobusu v Aalborgu? Superkapacitory nepotřebují vyvažování s pomalým nabíjením v depu, tak jako baterie. Superkapacitory si zároveň nabitou energii podrží po potřebnou dobu. V depu proto není nutno instalovat nabíjecí stanici. Elektrobus se na konci směny naposledy nabije na letištní nabíjecí stanici a poté odjede do depa vzdáleného 13,1 km. V depu se nenabíjí a ráno přijede na letiště se superkapacitory nabitými na cca 45 % své kapacity. Doplní energii a vyjíždí na linku. Při každém dalším obratu se na konečné nabíjí po dobu necelých 4 minut, během kterých se do superkapacitorů dodá cca 10 – 12 kWh. Zpět k nabití se po 14 kilometrech na lince vrací s cca 60 – 70 % energie v superkapacitorech. Jak patrno, tento provozní režim je dostatečně konzervativní, aby nehrozilo nebezpečí vybití superkapacitorů i při různých mimořádnostech v dopravě. Testovací provoz elektrobusu v Aalborgu je plánován na 6 měsíců. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Chariot Motors Další informace o elektrobusech Chariot zde Přečtěte si také:Kudy na průběžně dobíjené elektrobusy9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. Celý článek zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |