|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
„Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu8.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně. Ve Wuppertalu budou provozovány 12m palivočlánkové autobusy Van Hool (viz foto) o přepravní kapacitě 75 cestujících. Jako hlavní zdroj energie slouží 85kW palivočlánková jednotka Ballard FCveloCity-HD, doplněná lithium-titan-oxidovými bateriemi. Pohonná jednotka dává celkový maximální výkon 210 kW. Autobusy budou umístěny v garážích Nächstebreck. Zde má dopravce potřebné vybavení pro údržbu elektrických vozidel (WSW provozují také tamní známou visutou elektrickou dráhu) a příslušně vyškolený personál včetně 210 řidičů. O nasazení autobusů na konkrétní linky bude průběžně rozhodováno, tak jak budou dodávány od výrobce – dalších pět v lednu 2020 a zbývající čtyři v únoru téhož roku. K zásobování autobusů vodíkem bude od února 2020 sloužit plnicí stanice budovaná ve spalovně komunálního odpadu provozované městskou společností AWG, jíž je WSW většinovým akcionářem. Celý projekt se tak realizuje v rámci městského koncernu. Vodík se zde získává elektrolýzou, přičemž elektrická energie je vyráběna spalováním odpadu v energetické jednotce o výkonu 1 MW. Zásobník pojme 425 kg vodíku, což je více než dostačující pro denní natankování deseti autobusů. Vodík bude vyráběn především v období, kdy jsou ceny elektřiny nízké, a jejich dodávka do veřejné sítě tudíž není tak ekonomicky výhodná jako v době špičkových odběrů. Během krátké doby, než bude vodíková základna zprovozněna, budou autobusy využívat plnicí stanici v nedalekém Düsseldorfu. Zajímavá je rovněž ekonomika celého projektu. Cena jednoho autobusu činí kolem 650 tisíc €, tj. zhruba 16,9 mil. Kč. Tím se přibližuje horní hranici obvyklého cenového rozpětí u srovnatelných průběžně dobíjených bateriových elektrobusů, ovšem při provozní autonomii srovnatelné s dieselovým vozidlem. Celková investice do vozidel tedy představuje 6,5 mil. €. Investice do vodíkové výrobní základny činí 5,5 mil. €, tedy přes 140 mil. Kč. Celý wuppertalský projekt palivočlánkových autobusů pod názvem H2-W je součástí evropského projektu JIVE, spolufinancovaného z prostředků Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU). Projekt je kromě toho spolufinancován z národních a zemských zdrojů prostřednictvím k tomu určených dotačních programů. Z celkové sumy investičních nákladů 12 mil. € je tak investičními dotacemi pokryto celkem 6,5 mil. €, tedy cca 54 %. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © WSW Wuppertaler Stadtwerke GmbH Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz3.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované palivočlánkovými autobusy. Případné problémy palivočlánkových autobusů nesouvisí s palivovými články: úspěšné zakončení evropského projektu High V.LO-City16.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál. Celý článek zdeStovka českých elektrobusů a další perspektivy v klimatické nouzi s omezenými financemi: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII“28.11.2019 Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice. Projekt JIVE 2: dvacet palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice pro Groningen13.9.2019 Palivočlánkové (vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí stanice, která byla na konci července 2019 jako výsledek výběrového řízení kontrahována pro nizozemské město Groningen tamním dopravcem Qbuzz (autobusy), spolu se zadavatelem veřejné dopravy OV-bureau (plnicí stanice). Celý článek zdeProjekt JIVE: 15 patrových palivočlánkových autobusů pro Aberdeen1.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů Van Hool a od února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další veřejné služby. Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla informována v červenci 2019. Palivočlánkové autobusy pro Aberdeen, stejně jako nedávno avizované palivočlánkové „double deckery“ pro Londýn vyrobí britský výrobce Wrightbus na osvědčené vozidlové platformě Wrightbus StreetDeck v provedení pro elektrický pohon. Celý článek zdeVychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |