|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
ČD Cargo zlepší klima – a aniž by to bylo řečeno, pomůže i městům16.7.2020 ČD Cargo je dceřinou společností národního železničního dopravce České dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37 typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy, druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný závazek této firmy z července 2020.
Společenský závazek ČD Cargo Podnik ČD Cargo stvrdil svůj společenský závazek podpisem dohody o zvyšování energetické účinnosti s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Česká republika tak naplňuje povinnost uloženou evropskou směrnicí 2012/27/EU, která říká, že se v letech 2021 až 2030 musí každý rok uspořit 0,8 % z konečné spotřeby energie. Cílem je zlepšit klima i životní prostředí. Opatření vedoucí k tomuto cíli směřují do nových technologií i do výchovy personálu. Efektivní regulace výkonu sníží spotřebu energie ČD Cargo proto, aby zajistilo energeticky účinnější přepravu, postupně obměňuje vozový park. Místo vozidel se ztrátovou odporovou regulací pořizuje nové lokomotivy s polovodičovou bezztrátovou pulsní regulací výkonu, které umožňují využívat i rekuperační brždění a odebírat pouze činné složky proudu. Na vysvětlenou: U moderní pulsní regulace výkonu se polovodič (u lokomotiv zpravidla tyristor) chová jako výkonový spínač s velmi krátkou dobou sepnutí a rozepnutí, který v rychlém sledu zapíná a vypíná proud do elektromotoru a postupně tak, jednoduše řečeno, vpouští do motoru stále větší dávky elektřiny. Starším, mnohem méně efektivním způsobem je odporová regulace, kdy se část elektrické energie na přívodu k motoru mění v odporech čili rezistorech na teplo. Hybridní lokomotivy uleví klimatu i městům ČD Cargo rovněž modernizuje motorové lokomotivy, zlepšuje technické i environmentální parametry. Připravuje se také na využití dvouzdrojových hybridních lokomotiv, které v budoucnu přinesou plně bezemisní provoz. Diesel-bateriové hybridní lokomotivy dokážou díky baterii ušetřit až 50 % paliva. Výkon dieselu bývá většinou menší než výkon elektrického pohonu, a tak se baterie použije i pro vykrytí výkonových špiček například při rozjezdu. Přítomnost dieselového motoru přitom činí takovouto lokomotivu zcela nezávislou na vnějším zdroji elektrického napájení (troleji). Aniž by to bylo výslovně řečeno, právě tato část společenského závazku ČD Cargo může také významně ulevit městskému prostředí. Stanice a další objekty, kde se v provozu používají posunovací dieselové lokomotivy, se totiž velmi často nacházejí uprostřed měst. Provoz těchto lokomotiv, nezřídka zastaralých, zde představuje pro obyvatelstvo nepříjemnou zátěž v podobě znečištění ovzduší a hluku. Lidský faktor a vozový park v neposlední řadě Prostřednictvím měření a hodnocení trakční spotřeby každého jednotlivého vlaku ČD Cargo vede a dále bude motivovat strojvedoucí k energeticky úsporné jízdě. Postupná obměna vozidlového parku se týká také nákladních vozů, kdy se pořizují vozy s nižšími jízdními odpory a menší hlučností. redakce Smartcityvpraxi.cz, s využitím podkladů MPO ČR Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také:Hybridní lokomotivy šetří peníze i životní prostředí, města nevyjímaje7.5.2020 S narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy, parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím vývojem v zahraničí. Virtuální IoT veletrh: bezplatný pilotní běh do konce roku 202027.5.2020 Tiše a přitom naplno se v dubnu 2020 rozběhl zcela nový projekt provozovatelů tohoto portálu: Virtuální IoT veletrh, prozatím v bezplatném pilotním běhu. Nyní má – navzdory všeobecným starostem s ekonomickými důsledky vládních protiepidemických opatření – veletrh první účastníky a další zájemci se hlásí. Je tedy na čase dát o něm vědět široké odborné veřejnosti a pozvat všechny, kdo se internetem věcí zabývají, do naší dobré společnosti. Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydáníV březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city. Je to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující tento portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich portálech. Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |