|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Praha propojí Portál Pražana s Portálem občana28.7.2020 Koncem července 2020 bylo nejvyššími představiteli hlavního města Prahy a resortu vnitra podepsáno Memorandum o dlouhodobé spolupráci na projektech Portál Pražana a Portál občana. Dokument si klade na cíl podpořit rozvoj funkcionalit obou portálových řešení, zvýšit vzájemnou využitelnost portálů ze strany jejich uživatelů a zastřešit zkušenosti a znalosti mezi pracovními týmy ministerstva a hlavního města. V konečném důsledku bude vzájemná spolupráce šetřit veřejné rozpočty. Praha tak míří na českou špičku v moderních řešeních v oblasti eGovernmentu. Portál občana Portál občana v gesci resortu vnitra, tedy MV ČR, je bránou k elektronickým službám státu, ke které je možné se na webové stránce obcan.portal.gov.cz přihlásit mj. pomocí eObčanky či datové schránky. Dosud se ke svým elektronickým službám do portálu přihlásilo přes 230 tisíc uživatelů. Ti nejčastěji využívají možnost získat výpisy z bodového hodnocení řidiče a rejstříku trestů. Za dva roky bylo množství služeb Portálu občana rozšířeno z 30 na víc než 130 a propojeno s portály 60 úřadů, z toho 27 obcí. Portál Pražana a jeho pilotní fáze Hlavní město zahájilo práce na vytvoření Portálu Pražana v roce 2019. Portál má usnadnit komunikaci občanů a podnikatelů primárně s Magistrátem hl. m. Prahy a následně i s městskými částmi a městskými organizacemi. Podepsání memoranda je dalším krokem k digitalizaci úřadu a zlepšení online služeb pro Pražany. Vývoj pro město zajišťuje společnost Operátor ICT, a.s. Pilotní verze projektu bude spuštěna v průběhu září. V pilotní fázi Portál Pražana nabídne občanům možnost Elektronických podání pražskému magistrátu. Půjde například o Oznámení o konání shromáždění, Žádost o záštitu primátora, Žádost o informace dle zákona 106/1999 nebo Žádost o potvrzení platnosti nájemní smlouvy v bytě hlavního města Prahy. Rovněž bude možné rezervovat si termín návštěvy úřadu online, konkrétně na odboru dopravně-správních činností. Portál také nabídne možnost propojit profil Portálu Pražana s profilem Lítačky, kde si bude moci občan například ověřit platnost kupónu. S rozvojem dalších funkcionalit se počítá v následujících letech. V okamžiku zveřejnění pilotní verze dosáhnou náklady na její spuštění necelých 15 mil. Kč. Právě možnost převzít funkcionality z Portálu občana představuje úsporu nákladů zhruba 10 až 15 mil. Kč. V praxi to znamená nejen zabezpečení autentizace občana do Portálu Pražana prostřednictvím datových schránek nebo státní eIdentity (NIA), ale zejména možnost připojení na Registr obyvatel, Registr osob, portál na eGSB (státní integrační platforma, která propojuje veřejné agendové IS mezi sebou) a některé základní funkce portálu, např. dlaždice na hlavní straně Portálu občana nebo individualizovaný kalendář. Memorandum mezi Prahou a MV ČR Cílem memoranda je zajištění dlouhodobé spolupráce při vytváření Portálu Pražana a při rozvoji služeb a obsahu Portálu občana. To usnadní provázání obou platforem a mimo jiné budou efektivněji využity veřejné prostředky související s bezplatným poskytnutím získaných znalostí a dokumentace Portálu občana pro potřeby Portálu Pražana. Hlavní město se v memorandu zavázalo spolupracovat na činnostech, které zvýší vzájemnou využitelnost obou portálů. Dále také bude s ministerstvem sdílet technické, legislativní a procesní znalosti z realizace Portálu Pražana. Ministerstvo vnitra naopak kromě sdílení znalostí z projektu Portálu občana zprostředkuje metropoli součinnost při získávání technických znalostí externích společností, které pro ministerstvo zabezpečují provoz a rozvoj Portálu občana. Memorandum bylo uzavřeno na dobu určitou, a to do 31. prosince 2022. Po dohodě může být prodlouženo písemným dodatkem. Spolupráce ministerstva vnitra a hlavního města na Portálu Pražana je výborným příkladem opravdu věcné spolupráce ve sdílení know-how ve veřejné správě bez zbytečného cirkusu. Díky vyžití kódů ministerského Portálu občana se podařilo městský Portál Pražana vytvořit mnohem rychleji a zároveň ušetřit prostředky daňových poplatníků. Operátor ICT, redakčně upraveno Foto © MV ČR Přečtěte si také:Evropská komise varuje před závislostí na rizikových dodavatelích 5G technologií27.7.2020 Členské státy EU spolu s Evropskou komisí vydaly koncem července 2020 průběžnou zprávu o plnění tzv. EU 5G toolbox. Jde o soubor nástrojů představujících společný přístup členských států EU k zabezpečení budoucích sítí 5G (jde o nejnovější generaci mobilních sítí s připojením o rychlosti až 20 Gbit/s) založený zejména na objektivním hodnocení rizik spojených s nástupem sítí 5G a adekvátních opatřeních, která mají za cíl tato rizika snižovat. Aplikace CTS a Moovit pro MaaS: look, book and play (koukni, zarezervuj a zaplať) 15.7.2020 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je jednou z cest, jak zvýšit zájem veřejnosti o hromadnou dopravu. Zároveň je to oblast přitahující dodavatele inovativních technologií v oblasti hardware a software. Příkladem je spolupráce americké technologické společnosti Cubic Transportation Systems (CTS) a firmy Moovit, dceřiné společnosti Intel, zaměřené na řešení pro MaaS. Odborná veřejnost o něm byla informována v červenci 2020. Revoluční změna v dopravní legislativě: mění se stavební a technický řád drah, pomůže budování automatického metra 7.7.2020 Od července 2020 platí novela vyhlášky zvané stavební a technický řád drah. Navazuje na nedávnou novelu zákona o dráhách a jejím cílem je umožnit výstavbu tzv. automatického metra v ČR. Drážní vozidlo tak díky tomu již bude moct být i v ČR řízeno technickým systémem bez přítomnosti řidiče. Poprvé se předpis použije při budování linky D pražského metra. Pražský pilotní projekt „Chytrý svoz odpadu“ byl schválen radou města a bude pokračovat3.7.2020 Projekty souvisejícími s využíváním inovativních technologií v Praze se zabývá městská společnost Operátor ICT (OICT), která je rovněž partnerem připravované konference Smart city FOR ARCH, organizované provozovateli tohoto portálu. V červnu 2020 zaznamenal významný milník její projekt „Chytrý svoz odpadu“, jehož závěrečnou zprávu schválila rada města. Hlavním cílem tohoto pilotního projektu, jehož realizace byla schválena Radou hlavního města Prahy v první polovině roku 2018, bylo vytvoření nástroje, který umožní on-line dohled stavu zaplněnosti u vytipovaných sběrných nádob na tříděný odpad (papír, plast, čiré sklo, barevné sklo, nápojové kartóny a kovové obaly). Virtuální IoT veletrh: bezplatný pilotní běh do konce roku 202027.5.2020 Tiše a přitom naplno se v dubnu 2020 rozběhl zcela nový projekt provozovatelů tohoto portálu: Virtuální IoT veletrh, prozatím v bezplatném pilotním běhu. Nyní má – navzdory všeobecným starostem s ekonomickými důsledky vládních protiepidemických opatření – veletrh první účastníky a další zájemci se hlásí. Je tedy na čase dát o něm vědět široké odborné veřejnosti a pozvat všechny, kdo se internetem věcí zabývají, do naší dobré společnosti. Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydáníV březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city. Je to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující tento portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich portálech. Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |