|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Dopravce v Kolíně nad Rýnem představil veřejnosti největší evropský park palivočlánkových autobusů – 37 vozidel31.8.2020 Region německé metropole Kolín nad Rýnem rozvíjí už od roku 2011 palivočlánkové autobusy, které provozuje tamní regionální dopravce Regionalverkehr Köln GmbH (RVK). Park palivočlánkových autobusů tohoto dopravce je dnes největší v Evropě – činí celkem 37 vozidel. Široká veřejnost s ním byla seznámena v srpnu 2020, těsně před jeho uvedením do provozu v plném rozsahu, v areálu RVK v Meckenheimu nedaleko Kolína nad Rýnem.
Základem parku palivočlánkových autobusů RVK je dnes 35 dvoudveřových autobusů Van Hool typu A 330 (viz foto), které byly dodány do konce roku 2019. Jsou to 12m autobusy pro 74 cestujících, z toho 31 sedících, a až dva invalidní vozíky. Jako hlavní zdroj energie slouží 80kW palivočlánková jednotka Ballard FCveloCity-HD85, doplněná 36kWh lithium-titan-oxidovými bateriemi. Autobus pohání elektromotor Siemens o výkonu 210 kW. Autobus si v nádržích na střeše veze 38,5 kg čistého vodíku o obvyklém tlaku 35 MPa, z čehož pro pohon je prakticky využitelných 35,8 kg. Průměrný dojezd vozidla, jehož maximální rychlost činí 80 km/h, na jedno naplnění nádrží vodíkem činí cca 350 km při spotřebě 9 kg vodíku na 100 km. Natankovat plnou nádrž trvá cca 10 minut. Tyto autobusy jsou rozmístěny v garážích RVK v městech Wermelskirchen, Bergisch Gladbach, Meckenheim a Hürth obsluhujících různé okresy v kolínském regionu. Tvoří tak první evropskou „síť“ palivočlánkových autobusů. Jejich vodíkovou infrastrukturu, která je součástí této sítě, tvoří dvě vodíkové plnicí stanice, v Meckenheimu a v Wermelskirchenu. RVK kromě toho provozuje od roku 2014 také dva starší 13m třínápravové palivočlánkové autobusy Van Hool, jaké tvoří základ parku např. ve skotském Aberdeenu. Jsou nasazeny v linkovém provozu mezi městy Hürth a Brühl. Celkem 15 nových palivočlánkových autobusů dodá do roku 2021 polský Solaris. Kolín nad Rýnem tedy bude mít od příštího roku park celkem 52 palivočlánkových autobusů. Projekty palivočlánkových autobusů v Kolíně nad Rýnem jsou spolufinancovány zejména německým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury (BMVI) skrze program NIP2 a ministerstvem dopravy spolkového státu Severní Porýní-Vestfálsko. Finančně se na nich podílí rovněž EU skrze projekt JIVE spolufinancovaný ze Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU). redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © RVK Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Knowledge Brief: příručka UITP shrnuje nejnovější evropské poznatky z projektů palivočlánkových autobusů19.8.2020 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP ve spolupráci s projekty JIVE a JIVE 2 vydala v červenci 2020 stručné shrnutí nejnovějších zkušeností „Fuel cell buses: Best practices and commercialisation approaches“, česky „Palivočlánkové autobusy: osvědčené praxe a přístupy ke komercializaci“. Pro naše čtenáře z ní v tomto článku vybíráme některé zajímavé poznatky. V rámci projektů JIVE a JIVE 2 je nebo bude nasazeno do provozu celkem cca 290 palivočlánkových autobusů. CaetanoBus: další evropský výrobce palivočlánkových autobusů bude mít premiéru v Německu 21.5.2020 Na evropský trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů, portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019. Kolín nad Rýnem dostane 15 palivočlánkových autobusů Solaris ve sdružené veřejné zakázce s městem Wuppertal24.3.2020 V rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021 jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal. Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydáníV březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city. Je to příběh z konzultační praxe konzultační firmy provozující tento portál. Rozumné Město a Smart Kocourkov jsou fiktivní názvy dané skutečným městům. Jak název napovídá, tento příběh ukazuje dva zcela odlišné přístupy ke konceptu smart city a vytváření jeho strategického dokumentu – rozumný a, řekněme, méně rozumný. Články z této brožury také publikujeme na našich portálech. Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |