|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Třinec dostane deset elektrobusů Škoda Perun s novou karoserií Solaris29.11.2016 Na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu 2016 byl dopravní společnosti Arriva Morava slavnostně předán klíč od prvního z deseti elektrobusů Škoda Perun HE, kterými bude provozovat městskou dopravu v Třinci (viz foto). Elektrobusy budou dodány do března 2017. Třinec tím získá v ČR zatím nejrozsáhlejší park elektrobusů. Škoda Perun HE pro Třinec používá jako první v ČR karoserii Solaris Urbino 12 electric v novém provedení. Přepravní kapacita činí celkem až 82 cestujících, z toho 27 sedících. Koncepčně se jedná o „noční“ elektrobus, určený pro nabíjení ze zásuvky a pro celodenní provoz bez automatizovaného rychlého dobíjení vysokými výkony. Tomu odpovídá i jeho osazení trakčními bateriemi. Elektrobus pohání motor Škoda 4ML 3444 KK/4 o výkonu 160 kW situovaný před zadní nápravou. Jako zásobník energie slouží lithium-polymerové baterie (Li-Pol) high energy o kapacitě 222 kWh, která umožňuje dojezd na jedno nabití 150 km. Baterie jsou uloženy ve třech boxech ve vozidle – dva v zadní části vozu a jeden za kabinou řidiče. Dobíjení probíhá standardizovaným konektorem COMBO II. Noční nabíjení s vyvažováním trvá 6 – 8 hodin. K elektrobusu lze dodat i rychlonabíjecí stanici Škoda Ultra Fast Charger (UFC), která umožní nabití baterií za 70 minut. Další podrobnosti k elektrobusům Škoda Perun lze nalézt v naší studii „E-mobilita v MHD“. Hodnota celé zakázky, kterou dodavatel vyhrál v soutěži, činí 135 milionů korun. Spolufinancována je dotací z Integrovaného operačního programu, předchůdce současného Integrovaného regionálního operačního programu. Elektrobusy nahradí na páteřních linkách v Třinci dosavadní dieselová vozidla. Elektrobusy budou obsluhovat během dne linky o délkách 110 až 150 kilometrů. Nabíjení baterií bude probíhat v depu v noci. Každý z elektrobusů bude mít zpočátku vlastní malé dobíjecí zařízení. V budoucnosti se projekt rozroste o automatickou dobíjecí infrastrukturu přímo na vybraných zastávkách, čímž se dojezd a využití vozidel dále zvýší. Třinec se hlásí ke konceptu smart city. Doprava se zde významnou částí podílí na prašnosti a zhoršené kvalitě ovzduší a náhrada dieselových autobusů elektrobusy by měla významně přispět ke snížení jejích dopadů na životní prostředí. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také: V Polsku přibude přes 40 elektrobusů Solaris 1.11.2016 Na špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017. V září a říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní kapacity. Celý článek zde Elektrobusy v Yorku: milión kilometrů za 21 měsíců 11.10.2016 Jedním z evropských inteligentních měst neboli smart city, využívajících elektrobusy, je i dvousettisícové historické anglické město York. Park 12 elektrobusů Optare Versa od britského výrobce Optare, provozovaných dopravcem First Bus, zde slouží na linkách spojujících záchytná parkoviště s centrem města. V září 2016, po (v přepočtu) 21 měsících svého provozu, zde tento park dosáhl úctyhodného proběhu celkem milión kilometrů – v průměru tedy skoro 50 tisíc km na vůz ročně. Celý článek zde V Paříži zahájily provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i naše Plzeň, byl na konci května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry srovnatelného dieselového autobusu. Jako zásobníkem energie je vybaven 240kWh lithium-metal-polymerovou trakční baterií, která vystačí na denní 180km proběh vozidla. Jde tedy o „noční elektrobus“ s dobíjením pomocí zásuvky. Celý článek zde Van Hool Exqui.City: elektrický „trambus“ bude sloužit v Hamburku19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením. Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool. Sám výrobce používá pro tento typ elektrobusu výraz „trambus“, pro českého čtenáře známý spíše jako způsob řešení kabiny u nákladního automobilu. Celý článek zde Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing 28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci evropského projektu ZeEUS, budou sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy (viz foto) byly oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou nasazeny do pravidelného provozu na městské lince č. 72. Celý článek zde Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Základem dopravní strategie v tomto smart city je vytvořit pohodlný a zároveň ekologický systém městské mobility. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |