Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Vliv teplot na dojezd elektrobusů a možná řešení: výsledky norského výzkumného projektu a příležitosti pro digitální technologie

11.6.2021 Netrakční spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června 2021.

Výzkum byl založen na analýze dat z 30 tisíc jízd elektrobusů provozovaných norským dopravcem Norgesbuss na lince mezi stanicemi Grorud v Oslo and Nesåsen v Lørenskogu. Výzkum probíhal po dobu 14 měsíců.

Moderní management elektrobusů nabízený zmíněnou firmou Saga Tenix umožňuje na základě takto získaných dat předvídat výkyvy ve spotřebě energie, a s využitím strojového učení následně optimalizovat provoz elektrobusů na jednotlivých linkách.

Základem je platforma Tenix pro monitorování vozidel s využitím standardu ITxPT. Jde o standard zavedený neziskovým sdružením ITxPT, umožňující otevřenou architekturu, přístup k datům a interoperabilitu mezi informačními systémy ve veřejné dopravě a dopravních službách. ITxPT definuje interoperabilitu těchto systémů na třech úrovních:

•    úroveň hardware – pravidla pro instalaci, požadavky na prostor, konektory apod.,

•    úroveň komunikačního protokolu: interface, prohlášení o poskytnutí služby (declaration of service) apod.,

•    úroveň služeb: seznam služeb, formát služeb, formát dat apod.

Součástí řešení pro elektrobusy je také energetický management nabíjení v garážích a jeho optimalizace.

Výzkum netrakční spotřeby v provozních podmínkách prokázal například, že celkovou spotřebu energie dokáže významně ovlivnit počáteční teplota v interiéru elektrobusu, vnější teplota a výškový profil trasy. Pro představu, při vnější teplotě kolem 18 °C je dojezd elektrobusu o 50 % delší než při vnější teplotě 0 °C. Také bylo zjištěno, že používání elektrického topení pro vytopení studeného elektrobusu může zvýšit spotřebu energie až o 50 %. Je proto lépe před výjezdem z garáže elektrobus předehřát z jiných zdrojů tepla.

Tato zjištění jsou jen příkladem úskalí, která pro provoz elektrobusů představuje netrakční spotřeba a která lze řešit pomocí nasazení moderních digitálních technologií, jako například zmíněná platforma Tenix.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Další informace zde a také zde

 Přečtěte si také:

Elektrobusy v Bodø: nabíjecí stanice v garážích za polárním kruhem dodá Kempower

7.6.2021 Město Bodø s 56 tisíci obyvateli leží na pobřeží Norska severně od polárního kruhu. Průměrné denní teploty se zde pohybují od listopadu do dubna pod nulou nebo jen mírně nad ní a pouze v létě vyšplhají „až“ k 13 °C. Měsíční úhrn srážek je zde oproti České republice až dvojnásobný. Přesto i zde budou ve velmi blízké době jezdit elektrobusy. Jejich nabíjení v garáži v těchto náročných podmínkách zajistí technologie od finské společnosti Kempower.

Celý článek zde


Elektromobilita nejsou jen elektromobily

24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.

Celý článek zde


Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství

22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná.

Celý článek zde


Fotoreportáže z našich smart měst a obcí

V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. 

Podívejte se:


Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize zde

Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services