|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Na cestě k bezobslužné lince D pražského metra: první úsek metra D Pankrác – Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení pěti společností28.7.2021 Další krok v projektu nové, bezobslužné linky D pražského metra, na jehož přípravě se v roli konzultantů podíleli i provozovatelé tohoto portálu, se odehrál na přelomu června a července 2021. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na základě rozhodnutí představenstva společnosti podepsal smlouvu s vítězem veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova.
Umožnilo to dřívější rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zamítl rozklad společnosti EUROVIA. První úsek metra D Pankrác (viz představa architekta na obrázku) – Olbrachtova tak postaví mezinárodní sdružení pěti společností Subterra a.s., HOCHTIEF CZ a.s., STRABAG a.s., HOCHTIEF Infrastructure GmbH a Ed. Züblin AG, které ve veřejné zakázce nabídlo nejnižší cenu 13,75 miliard Kč. Na druhém místě skončila nabídka česko-francouzského sdružení společností SMP CZ, a.s., ze skupiny VINCI a DODIN CAMPENON BERNARD, na třetím místě nabídka sdružení společností Doprastav, a.s., TuCon, a.s, a STI, spol. s r.o. Projekt trasy D předpokládá provoz bez strojvedoucích s využitím technologie CBTC, která je v současné době nejpokročilejší v oboru automatických městských rychlodrah a ve světě je stále více zastoupena. Pro systém CBTC je charakteristická nezávislost na pevných traťových úsecích, vysokokapacitní obousměrná komunikace dat mezi vlakem a traťovým zařízením, díky níž je velmi přesně určena poloha vlaku, a vykonávání životně důležitých funkcí vlakovými a traťovými procesory. Princip fungování systému CBTC lze pro názornost připodobnit k situaci, kdy strojvedoucí vlaku je nahrazen automatickým systémem, který tvoří: • vlakové zařízení („oči a ruce strojvedoucího“) nepřetržitě hlásí řídicímu centru svoji polohu a rychlost a zpětně přenáší jeho pokyny na motory a brzdy vlaku, • řídicí centrum skrze traťovou část („mozek strojvedoucího“) nepřetržitě vyhodnocuje hlášení vlaků a vydává každému z nich pokyny k rozjezdu, udržení rychlosti nebo zastavení. Základními důvody pro nový plně automatický systém jsou: • vyšší provozní spolehlivost, • výrazně vyšší schopnost operativního přizpůsobení provozu přepravní poptávce; • nižší provozní náklady. Důležitým bezpečnostním prvkem budou na trase D i nástupištní stěny, které tvoří fyzickou bariéru proti pádu lidí a věcí do kolejiště. Jejich cílem není pouze zabránit fatálním případům, ale i situacím, kdy se „jen“ zastaví provoz automatizovaného metra kvůli pádu předmětu do kolejiště. Vedení nové trasy metra D stabilizované v připraveném projektu ukazuje mapa na obrázku pod článkem. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázky © Dopravní podnik hlavního města Prahy Přečtěte
si také: Bezobslužné metro v Praze má zelenou: výstavba prvního úseku trasy D schválena10.6.2021 Rada hl. m. Prahy (RHMP) schválila v prvním červnovém týdnu 2021 důležitý milník v projektu metra D, a to výstavbu úseku Pankrác – Nové Dvory. Současně pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) realizací stavby. Na stejný úsek, tj. Pankrác – Nové Dvory, DPP loni v lednu podal žádost o stavební povolení. Materiál, který k metru D schválila RHMP, poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z Evropské investiční banky. O materiálu bude ještě rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy. Elektromobilita nejsou jen elektromobily24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility. Objednávka pařížské veřejné dopravy: investice, elektrifikace autobusů a zvýšený důraz na kvalitu služeb28.4.2021 Investice a zároveň prosazování vysoké úrovně kvality poskytovaných služeb – tak lze shrnout obsah smlouvy o veřejných službách mezi pařížským provozovatelem veřejné dopravy RATP a regionálním zadavatelem veřejné dopravy v pařížské aglomeraci Île-de-France Mobilités. Smlouva byla uzavřena v dubnu 2021 na období 2021-24. I když jsou pařížské poměry v mnohém nesrovnatelné s českými městy (Paříž má dvojnásobek obyvatel Prahy a region Île-de-France má více obyvatel než celá ČR), může být přístup k hromadné dopravě inspirující i pro naše poměry. Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |