|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Glasgow Subway: nejužší metro světa úspěšně pokračuje v rekonstrukci a konverzi na bezobslužný provoz s CBTC22.12.2021 Nové vlaky pro metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, úspěšně započaly provozní testování. Jeho vyvrcholením by měla být konverze metra na bezobslužný provoz s využitím technologie CBTC. Odborná veřejnost o tom byla informována v prosinci 2021. Glasgow Subway Glasgowské metro – Glasgow Subway – je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi a síť metra se nikdy nerozšířila. Elektrifikováno bylo roku 1935, do té doby fungovalo jako kolejová lanovka. Metro má neobvyklý rozchod kolejí 1 219 mm (4 stopy) a průměr tunelu je pouhých 3,35 m (11 stop), což je nejméně na celém světě. Metro používá napájení ze třetí kolejnice napětím 600 V DC. Toto metro je nyní rekonstruováno na bezobslužný provoz s řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. Projekt rekonstrukce Celá rekonstrukce Glasgowského metra je řešena jako projekt „na klíč“. Smlouva na tento projekt byla uzavřena mezi glasgowskou dopravní organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem firem Ansaldo STS (nyní Hitachi) a Stadler. První jmenovaná firma dodává řídicí a zabezpečovací systém CBTC, druhá je dodavatelem 17 nových souprav metra (viz foto výše). Součástí dodávky o celkovém rozpočtu 203,2 mil. liber (cca 6,1 mld. Kč) je i vybavení depa a nástupištních stěn (viz vizualizace na obrázku níže), spolu s prováděním údržby po dobu 10 let. Podíl technologií od Ansaldo STS činí cca 51 %. Součástí dodávky je i vybavení depa a nástupištních stěn.Celý projekt rekonstrukce glasgowského metra má rozpočet 288 mil. liber (cca 8,6 mld. Kč) a vedle uvedené dodávky zahrnuje také práce v tunelech, na tratích a ve stanicích kontrahované zvlášť. Provoz nových vlaků s cestujícími je plánován od doku 2023. Nové vlaky od Stadleru budou nejprve jezdit s řidičem vedle stávajících souprav (viz vizualizace na obrázku níže). Jakmile bude celý park nahrazen novými soupravami, začne budování nástupištních stěn a konverze na plně bezobslužný provoz. Ve vlacích zůstanou řídicí pulty, ale budou zakryté. Předpokládá se doprovázení souprav vlakovým průvodcem, zejména ve špičkových obdobích dne. Nové vlaky od Stadleru budou nejprve jezdit s řidičem vedle stávajících souprav.První testování Testování začalo 4. prosince 2021 po večerním uzavření metra. První úlohou bylo odjet s vlastním pohonem ze zkušebního a testovacího místa na neprovozované části sítě metra do depa Broomloan a poté do stanice Govan. Druhou úlohou bylo prověřit, zda lokomotivy od Clayton Equipment užívané pro pracovní vlaky dokáží odtáhnout porouchaný vlak ze sítě metra. Obě tyto úlohy byly úspěšně splněny. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto a vizualizace © SPT Přečtěte si také: Interoperabilita u elektrobusů17.12.2021 S rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého „dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální situaci. Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Tato studie si vytkla za cíl srozumitelnou formou shrnout a zobecnit tehdejší poznatky ze světa elektrických autobusů a dokreslit je případovými studiemi z praxe. Výsledky studie spolu s dalšími zajímavými technickými řešeními pro elektrické autobusy i možnostmi jejich financování byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“ 29.11.2021 U příležitosti
jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro
město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace
ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností
jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden rok
se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy
desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce
2013. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog 24.10.2021 Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Brožura Příběhy chytrých pomocníků Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio18.5.2021 Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních institucí. Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |