|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Businova: pět nevšedních elektrických autobusů „made in France“ v palivočlánkové verzi bude provozováno v Auxerre21.1.2020 Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu 2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. Elektrický autobus Businova: netradiční design, v nabídce tři druhy pohonu Elekrobus Safra Businova ve standardním provedení (viz foto) je 12 m dlouhý a má přepravní kapacitu 92 – 100 cestujících, podle konfigurace sedící/stojící. Výrobce nabízí i jeho midi-verzi o délkách 9,5 m a 10,5 m. Tento elektrický autobus, konstrukčně řešený jako stavebnice, je nabízen ve třech variantách pohonu: bateriový elektrobus, palivočlánkový elektrobus a hybridní elektrický autobus. Energetická jednotka nesená přídavnou nápravou je vždy umístěna vespod na zádi autobusu. Prostor pro cestující nad ní je vyvýšený, s panoramatickým výhledem (viz foto). Všechny tři varianty pohonu mají společný 250kW elektromotor s permanentními magnety pohánějící zadní nápravu. Dalším společným prvkem jsou lithium-iontové trakční baterie dobíjené ze standardizované zásuvky Combo/CCS. Tyto baterie dodávají energii pro trakční elektromotor. V případě palivočlánkového a elektro-hybridního pohonu mají kapacitu 132 kWh. Její nabití trvá cca půl hodiny. U plně bateriové verze jsou dodávány v rozmezí kapacity 200 – 350 kWh pro „noční“ koncept s jedním nabíjením za směnu a 80 – 120 kWh pro průběžné dobíjení konzolí standardu OppCharge. V palivočlánkové verzi, která je použita mj. pro výše zmíněný projekt v Auxerre, jsou trakční baterie dobíjeny 30kW palivočlánkovou jednotkou od francouzského výrobce Symbio, člena skupiny Michelin specializovaného na vodíkové technologie (viz jeho pohon pro palivočlánkové užitkové vozy). Zásoba 30 kg vodíku o obvyklém tlaku 35 MPa, uložená v nádrži vozidla, dává spolu s nabitou baterií autobusu celkový dojezd 300 km. Kromě toho je nabízena také trojitě hybridní verze pohonu. Základní systém baterie-elektromotor funguje na principu tzv. sériového hybridu (viz například Solaris). 80kW dieselový motor kategorie Euro 6 dobíjí podle potřeby trakční baterii, která dodává elektrickou energii pro vlastní pohon nápravy. U této konstrukce elektrického autobusu Businova je ovšem navíc k hnací nápravě připojen (podle některých informací na vyžádání) přes převodovku hydraulický motor o objemu 110 cm3. Zde se brzdná energie akumuluje ve formě stlačené kapaliny a při rozjezdu pomáhá elektrickému pohonu, čímž šetří celkovou energii. V současné době je provozováno nebo připravováno k dodání několik desítek elektrických autobusů Businova v palivočlánkové a plně elektrické verzi. Palivočlánkové autobusy pro Auxerre Čtyřicetitisícové Auxerre ve francouzském Burgundsku (Bourgogne-Franche-Comté) začne využívat tyto autobusy koncem roku 2020. Pět elektrobusů Businova v palivočlánkové verzi, označované jako Businova H2, bude provozováno na lince 1 tamního dopravce LEO. Předpokládá se roční proběh každého z nich cca 200 000 km. K tomuto účelu bude v Auxerre vybudována vodíková plnicí stanice. Šest těchto autobusů je již od června 2019 provozováno v Artois-Gohelle. Videoprezentace elektrického autobusu Businova je k dispozici zde redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Businova
Přečtěte si také: Elektrické autobusy: problém jménem netrakční spotřeba a jeho možné řešení13.1.2020 Spotřeba elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií. „Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu 8.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně. Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz3.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované palivočlánkovými autobusy. MAN sází na noční nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk17.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17 elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu „proti proudu“. Celý článek zdeStovka českých elektrobusů a další perspektivy v klimatické nouzi s omezenými financemi: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII“28.11.2019 Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v Praze-Letňanech. Tato mezinárodní konference se konala pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice. Vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ 18.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vychází brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regionyŘada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |