Přečtěte si: Moderní technologie v elektrické dopravě: zpráva z konference

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Stop zbytečným nehodám vlaků: ČD představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí, systém využijí i složky IZS

28.7.2020 České dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily v červenci 2020 novou vlastní mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám.

Zjednodušené řízení drážní dopravy

Nejprve na vysvětlenou: Trať se zjednodušeným řízením drážní dopravy organizovaným podle zmíněného předpisu D3 (někdy se hovoří též o „dirigovaných tratích“) nemá stanice nebo jiné dopravny obsazené staničním personálem a chráněné návěstidly pro souhlas k jízdě. (Poznámka: Dopravnou se v železniční terminologii rozumí obecně místa, kde se vlaky mohou křižovat nebo předjíždět.)

Dopravu na těchto tratích řídí tzv. dirigující dispečer, který zakresluje údaje o jízdě vlaku do Grafikonu splněné vlakové dopravy (nákresného jízdného řádu) a vydává pokyny strojvedoucím. Strojvedoucí komunikují s dirigujícím dispečerem traťovým telefonem nebo vysílačkou v dopravnách, ve kterých je to nařízeno jízdním řádem.

V České republice je provoz podle tohoto předpisu řízen na zhruba 80 tratích s celkovou délkou cca 1 700 kilometrů. Provoz na nich zajišťují nejen ČD, ale i jiní dopravci. Těm České dráhy nabídnou dále popsanou aplikaci zdarma k dispozici

Mobilní aplikace Českých drah

Mobilní aplikace, která funguje na principu sdílení dat o poloze z navigačních satelitů (GPS), bude součástí tabletů, kde má každý strojvedoucí všechny pokyny pro danou trasu. V případě, že vlak dojede do stanice, ve které dochází ke křižování vlaků a strojvedoucí se má hlásit dispečerovi, aplikace ho na tuto povinnost upozorní. Pokud přesto dojde k tomu, že strojvedoucí vyjede na trať a v protisměru pojede jiný vlak, aplikace oběma strojvedoucím zobrazí pohyb blížících se souprav a zároveň je zvukově upozorní na nebezpečí střetu.

S vývojem aplikace bylo započato okamžitě po nehodě v Perninku, což je jedna z tratí, kde není zabezpečovací zařízení, a vše je tedy na strojvedoucích, kteří se hlásí dispečerům. V případě chyby může dojít k tragické nehodě. Cílem je opakování podobných situací v maximální možné míře zabránit.

Aplikaci budou mít k dispozici všichni strojvedoucí, kteří jezdí na tratích bez zabezpečovacího zařízení, kde se řídí provoz předpisem D3. Zároveň ji České dráhy nabídnou také ostatním dopravcům i Správě železnic, protože na stejném typu tratí jezdí i jiní dopravci.

Aplikace funguje v tabletu, který má každý strojvedoucí Českých drah. Jeho přesnou polohu zjišťuje pomocí GPS a do budoucna i pomocí systému Galileo. Díky tomu zobrazuje aktuální pozici vlaku i ve vztahu k sešitovému jízdnímu řádu. V něm jsou barevně zdůrazněné stanice, kde má strojvedoucí ohlašovací povinnost a musí se spojit s řídicím dispečerem, který povolí další jízdu. V samotné stanici se pak na displeji objeví výrazné dialogové okno, které upozorní na povinnost spojení s dispečerem. Okno zmizí až poté, co strojvedoucí stisknutím tlačítka potvrdí, že se s dirigujícím dispečerem spojil. Aplikace díky informaci o poloze upozorňuje také na vzájemně se blížící tablety, tedy dva vlaky.

Pilotní provoz nové mobilní aplikace bude zahájen na třech tratích, a to Karlovy Vary – Potůčky, Choceň – Litomyšl a Domažlice – Tachov. Zkušební provoz předpokládá ČD ukončit během tří týdnů. Do konce prázdnin chce dát aplikací k dispozici všem strojvedoucím ČD, kteří jezdí na tratích se zjednodušeným řízením dopravy D3.

V případě mimořádné události na trati se aktuální informace o dopravní situaci v tabletu také ihned zobrazí a strojvedoucího na tuto skutečnost upozorní.

Využití pro složky IZS

Od tragické nehody vlaků u Perninku je vedení Karlovarského kraje prakticky neustále v kontaktu s vedením Českým drah a velmi oceňuje, že národní železnice přišla s rychlým řešením, které pomůže zamezit nehodám na tratích bez automatického zabezpečovacího zařízení. Mimo jiné bylo dohodnuto, že systémy Českých drah budou využity i pro složky integrovaného záchranného systému, aby měly pro případnou nehodu na železnici v n Karlovarském kraji přehled o průjezdech vlaků na jednotlivých tratích.

Další preventivní opatření ČD – lidský faktor na prvním místě

České dráhy v reakci na sérii nehod přijaly také celou řadu dalších preventivních opatření, jako například:

•    rozšíření výcviku a systému školení, které se zaměří na trénink nestandardních situací a stresové testy,

•    zvýšená kontrola výkonu práce strojvedoucích,

•    jednání s kraji jako objednateli regionální dopravy ve věci eliminace tzv. ostrých obratů, kdy strojvedoucí ihned po dojetí do cílové stanice znovu vyjíždí na trať,

•    zpřísnění vybraných vnitřních předpisů.

České dráhy v současné době zaměstnávají přibližně 3 800 strojvedoucích. Jedná se o optimálně naplněný stav, kdy jsou řádně plněny podmínky z pohledu plánování směn, zákonných odpočinků, dovolených a eliminace práce přesčas. Kvůli přirozené generační obměně pak každoročně prochází výcvikem více než 200 nových strojvedoucích. V rámci celé ČR je tedy stav naplněn, lokálně chybí jen několik málo desítek strojvedoucích. Přesčasová práce je u ČD velmi přísně kontrolovaná a řídí se Zákoníkem práce a kolektivní smlouvou, jejíž podmínky jsou ještě přísnější, než nařizuje zákon. Pro plánování směn je využíván interní informační systém, který nedovolí naplánovat směnu v rozporu s bezpečnostními přestávkami a platnou legislativou.

Výcvik strojvedoucích u Českých drah trvá déle, než určují zákonem stanovená pravidla. Z povinných 12 týdnů je prodloužen na 15 týdnů a dle potřeby se individuálně prodlužuje. Po nástupu na pozici strojvedoucího pak procházejí všichni zaměstnanci pravidelnými školeními a kontrolami. V loňském roce České dráhy pořídily dva trenažery pro strojvedoucí, které slouží jak pro výcvik nových zaměstnanců, tak těch stávajících. Právě trenažery nyní budou více zapojeny do tréninku krizových situací.

MD ČR, redakčně upraveno a rozšířeno

Foto © MD ČR

Další informace zde

 Přečtěte si také:

ČD Cargo zlepší klima – a aniž by to bylo řečeno, pomůže i městům

16.7.2020 ČD Cargo je dceřinou společností národního železničního dopravce České dráhy, podnikající v oboru železniční nákladní dopravy. Lokomotivní park ČD Cargo dnes tvoří více než 850 lokomotiv zastoupených v 37 typových řadách. Zhruba z jedné poloviny jde o dieselové lokomotivy, druhá polovina lokomotiv je elektrických. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ČD Cargo má příležitost zlepšit životní prostředí v oblasti spotřeby energie, emisí a hluku. K tomu směřuje nový společensky odpovědný závazek této firmy z července 2020.

Celý článek zde


Aplikace CTS a Moovit pro MaaS: look, book and play (koukni, zarezervuj a zaplať)

15.7.2020 Koncept mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je jednou z cest, jak zvýšit zájem veřejnosti o hromadnou dopravu. Zároveň je to oblast přitahující dodavatele inovativních technologií v oblasti hardware a software. Příkladem je spolupráce americké technologické společnosti Cubic Transportation Systems (CTS) a firmy Moovit, dceřiné společnosti Intel, zaměřené na řešení pro MaaS. Odborná veřejnost o něm byla informována v červenci 2020.

Celý článek zde


Revoluční změna v dopravní legislativě: mění se stavební a technický řád drah, pomůže budování automatického metra

7.7.2020 Od července 2020 platí novela vyhlášky zvané stavební a technický řád drah. Navazuje na nedávnou novelu zákona o dráhách a jejím cílem je umožnit výstavbu tzv. automatického metra v ČR. Drážní vozidlo tak díky tomu již bude moct být i v ČR řízeno technickým systémem bez přítomnosti řidiče. Poprvé se předpis použije při budování linky D pražského metra.

Celý článek zde


Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - druhé vydání

V březnu 2020 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, druhé vydání. Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. Najdete zde opět příběhy o moderních technologiích ve službách měst a obcí, a také příběh ze života o Rozumném městě, Smart Kocourkově a strategii smart city.

Celá brožura – druhé vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde


Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony

Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách.

Celý článek zde

Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě


Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“, rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních technologií. 

Více o knize včetně možnosti zakoupení zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde























http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php




















Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services