Přečtěte si: Konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio

Home | O smart city | Zajímavé projekty | Moderní technologie    
  O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty

Jak na hořící elektromobily: s unikátním řešením přichází HZS Olomouckého kraje

1.6.2021 Hořící automobil v podzemní garáži je pro hasiče vždy nepříjemnou komplikací. Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje přítomné osoby i sousední automobily. Díky dobře zavedeným a prověřeným postupům si s ní hasiči umějí poradit. Co když zde ale dojde k požáru vozidla na elektrický, nebo hybridní pohon? Řešení v podobě speciálních vozíků pro odtažení vozidla na bezpečné místo předvedl koncem května 2021 Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje.

Hořící elektrické vozidlo

Zapouzdřené baterie uvnitř vozu podle zkušeností ze světa i Česka představují komplikaci při hašení. Je tomu tak zejména proto, že k vývoji tepla a zplodin hoření dochází uvnitř skrytého a nedostupného akumulátoru.

Řešením je částečně uhašený vůz naložit a vyvézt z ohroženého prostoru na volné prostranství, kde se poté může bezpečně pokračovat v jeho ochlazování a hasebním zásahu. Tím se urychlí a zefektivní zásah hasičů a zásadně se eliminují škody i následky požáru.

Řešení: podsuvné vozíky pro manipulaci s automobilem

Hasiči z HZS Olomouckého kraje, kteří vyvinuli pro tento účel speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly. Na jejím vývoji se konstrukčně podílela společnost Přidal s.r.o., která manipulační vozíky též vyrobila. Jde o sadu čtyř unikátních pojízdných vozíků (viz fotogalerie a obrázek).

Základní parametry této sady pro manipulaci s vozidly jsou následující

•    Obsah sady: 4× vozík, 4× podložka pro vozidla s poškozenými koly, vázací prvky, pneumatické zvedáky;

•    Nosnost: 1000 kg/vozík;

•    Hmotnost vozíku: 38 kg;

•    Maximální rychlost transportu: 5 km/h.

Tato sada slouží především k evakuaci nepojízdných automobilů a lehkých užitkových vozů o okamžité hmotnosti kolem 4000 kilogramů tam, kde je výškově či jinak omezený přístup těžké techniky a odtahové služby. Jedná se tak hlavně o podzemní garáže, vícepodlažní parkovací objekty, parkovací domy či střešní parkoviště s plošinovými autovýtahy. Jak patrno z popisu, kromě 4 ocelových vozíků je sada opatřena vázacími prvky pro uchycení kol i jednotlivých vozíků mezi sebou. Součástí jsou též prvky pro vlečení, brždění a stabilizaci vozidla a pneumatické zvedáky.

Nespornou výhodou je, že díky těmto technickým prostředkům lze pohybovat i s automobily uzamčenými, poškozenými a nepojízdnými. Zároveň však v případě použití manipulačních vozíků nedochází k sekundárním škodám.

Historie vývoje

Vývoj této technologie probíhá od roku 2019. První prototypy vozíků byly vyrobeny už v lednu 2020. Během roku 2020 proběhlo cca 13 praktických zkoušek, díky nimž se vozíky i cela sada odladily.

Při vývoji bylo nutno vyřešit hned několik problémů. Při podrobném průzkumu trhu se totiž ukázalo, že transportní vozíky sice již existují, používají se však pouze na konkrétní typ převozu, například v autodílnách nebo showroomech. Tento typ nebyl z mnoha důvodů pro hasičské účely vhodný (váhové limity, překážky, zpomalovací prahy, nájezdové rampy, výškové rozdíly atd.). Proto byl vyvinut nový, jehož konstrukce je velmi pevná a odolá i méně šetrnému zacházení, kterému se u zásahu mnohdy není možné vyhnout. Velkou výhodou je transport vozu samotnými hasiči, ale i vlečným, popřípadě brzdným automobilem.

Zkoušky manipulační sady proběhly v různých typech objektů – například v podzemních garážích olomoucké Galerie Šantovka, v multifunkčním domě Namiro či ve vícepodlažních parkovacích domech autosalonů v Olomouci. Místa testů nebyla zvolena náhodně. Vybírána byla ta, která svou dispozicí mohou potrápit nejen řidiče v běžném životě, ale při zásahu i hasiče. Vozíky byly otestovány rovněž na příčných prazích, na šikmých rampách, v autovýtazích nebo v podzemních garážích s komplikovaným nájezdem i výjezdem. Při testech se manipulovalo jak s běžnými vozidly, tak také s automobily na hybridní nebo alternativní pohony. Z nepřístupných prostor tak byly přesunovány vozy továrních značek Tesla, Audi, Mercedes-Benz či BMW (viz foto).

Taktiku nasazení a širší využití těchto technických prostředků konzultoval HZS Olomouckého kraje s Generálním ředitelstvím HZS ČR. Technické parametry byly ověřovány ve spolupráci s Technickým ústavem požární ochrany GŘ HZS ČR.

Další využití v běžné praxi hasičů

Sada bude přepravována přepravovat na místo zásahu na přívěsném vozíku, aby ji bylo možné využít operativně. Nyní bude umístěna na centrální stanici v Olomouci, využít při zásahu ji však bude možné kdekoli v Olomouckém kraji. S ohledem na rostoucí počet podzemních garáží, parkovacích domů i rozmach elektromobilů předpokládáme její nasazení především ve větších městech v kraji. Jen v Olomouci jde o desítky takových objektů. Jejich počet rok od roku stoupá, což souvisí s výstavbou nových bytových domů, jejichž součástí jsou zpravidla právě podzemní garáže.

V současné době společně spolupracuje HZS Olomouckého kraje s týmem Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje na taktice hašení elektromobilů, která doplní celý postup při požáru vozidel na elektrické či hybridní pohony.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © HZS Olomouckého kraje

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Chytrá města si žádají inteligentní řešení pro bezemisní dopravu

31.5.2021 Českou republiku dnes křižuje více než 6000 elektromobilů, dvakrát více než před půldruhým rokem. Prognózy pro další měsíce a roky věští ještě strmější nárůst a znásobení tohoto čísla. Automobilky slibují zvýšené počty prodejů nových modelů s vyššími dojezdy. Skupina ČEZ na tento vývoj reaguje akcelerací výstavby husté a kvalitní veřejné dobíjecí infrastruktury a rozšiřováním škály elektromobilních produktů a služeb pro všechny typy zákazníků. Významným partnerem v tomto úsilí jsou také města, která často aktivně a iniciativně na instalacích dobíjecí infrastruktury spolupracují. Samostatnou kapitolou je také spolupráce měst se Skupinou ČEZ při elektrifikaci veřejné dopravy a městských flotil.

Celý článek zde


Elektromobilita nejsou jen elektromobily

24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.

Celý článek zde


Brožura Příběhy chytrých pomocníků

24.5.2021 Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech.

Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. 

Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete v naší rubrice Konference zde


Consulting Services: Naše odborné služby

Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde



















http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita.php














Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services