|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Aimsun Next: Univerzita Pardubice získala osvědčený nástroj pro digitální modelování dopravních systémů9.7.2021 Digitální modelování v oblasti mobility je bezpečný a efektivní způsob, jak navrhnout a prověřit plány a opatření v oblasti mobility se zohledněním jejího očekávaného vývoje a vlivů, které na ni působí či budou podle předpokladů působit. Jedním z nástrojů, které toto modelování podporují, je Aimsun Next od společnosti YUNEX. Pro svoji výzkumnou činnost jej bude od července 2021 využívat také Univerzita Pardubice. Software Aimsun Next umožňuje modelovat malé i velké dopravní sítě, a to od jedné křižovatky až po celý region. Pomocí softwaru lze velmi snadno vytvořit digitální dvojče města nebo dálnice, simulovat trasy cest, které lidé plánují, a přiřadit jim dostupné možnosti dopravy, jako jsou taxi, autobusy, sdílené automobily, kola nebo dokonce chůze.
Příklad modelu dopravního zatížení v Aimsun NextNa vysvětlenou: Pod pojmem „digitální dvojče“ se obecně rozumí digitální (počítačový) model reálného systému, například automatizovaného výrobního zařízení nebo dopravního provozu, na němž lze simulovat jeho fungování, komunikaci mezi jeho složkami atd. Může se také učit z různých zdrojů a adaptovat na měnící se podmínky. Taková virtuální replika reálných systémů pomáhá odhalit různé chyby a nesrovnalosti předtím než budou uvedeny do provozu. Základem dopravního modelování v tomto software je dynamické přidělování tras podle uživatelské rovnice (tedy soustavy uživatelských kritérii) nebo podle stochastického (náhodného) výběru trasy. Toto přidělování trasy je pak kombinováno se simulací rozmanitých vnějších vlivů a reakcí účastníků silničního provozu na tyto vlivy. Obsáhlý rámec řízení provozu v systému Aimsun Next tak umožňuje modelovat síťové operace, které mohou mít vliv na výběr trasy: parkování, plány údržby komunikací, dopravní uzavírky, objízdné trasy, případně dynamicky rezervované jízdní pruhy. Parametry rozhodování lze měnit podle typu vozidla (autonomní vozidla se chovají jinak než běžná vozidla s řidičem), aby mohl dopravní inženýr vytvářet simulace, jak různé technologie ovlivňují chování řidiče, a studovat jejich vliv na dopravní síť a na ostatní vozidla nacházející se v síti. Rozhraní pro řízení dopravy zajišťují propojení se systémy dynamického řízení signalizace, jejich algoritmy mohou být začleněny do simulace a signály nastaveny v závislosti na podmínkách v dopravní síti. Aimsun Next nabízí rozhraní k systémům LISA+, SCATS, Siemens UTC System (se systémem SCOOT), UTOPIA a VS-PLUS, které umožňují přesnou emulaci adaptivního řízení. Tento software, používaný již v 90 zemích světa, umožňuje provádět posouzení vlivu dopravy jakéhokoli rozsahu a složitosti. Na běžném notebooku lze spustit dopravní model celého Singapuru s 10 580 křižovatkami a 4 483 km jízdních pruhů 2 – 3krát rychleji než v reálném čase. Společnost YUNEX, dceřiná společnost Siemens Mobility, dodala softwarový nástroj Aimsun Next Fakultě elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice v rámci veřejné soutěže. Prostřednictvím tohoto nástroje budou zástupci z Fakulty elektrotechniky a informatiky realizovat projekty v oblasti řízení dopravy na zvolené dopravní infrastruktuře a modelovat dopravní systémy. Jeho pořízení bylo financováno z programu OP VVV „Modernizace infrastruktury pro výzkumně zaměřený doktorský studijní program na Fakultě elektrotechniky a informatiky Univerzity Pardubice“. A ještě poznámka na závěr: Není zde třeba podotýkat, že digitální modelování mobility pomocí nástrojů, jako je právě Aimsun Next, představuje neskonale lepší variantu k experimentování typu „pokus-omyl“ s účastníky silničního provozu v roli oněch pověstných pokusných králíků. Zkušenosti i informace v médiích bohužel ukazují, že s takovýmto experimentováním se lze stále mnohde setkat, od malého města až po českou metropoli. Bude proto nanejvýš žádoucí, aby se Univerzita Pardubice s tímto nově získaným softwarovým nástrojem zapojila do řešení praktických úloh v mobilitě českých měst a aby městům o této možnosti dala vědět. redakce Smartcityvpraxi.cz Obrázek © Yunex Traffic Přečtěte si také: Dopravní podnik města Brna jako první městský dopravce v ČR využije Mobilní Rozhlas2.7.2021 Jak byla veřejnost informována v červnu 2021, Dopravní podnik města Brna (DPMB) bude s cestujícími komunikovat pomocí dalšího informačního kanálu. Jako první dopravce v republice začne využívat službu Mobilní Rozhlas, která slouží pro jednodušší komunikaci samospráv a občanů. Do platformy je registrováno více než půl milionu lidí a toto číslo se stále zvyšuje. Touto cestou bude veřejnost informovat například o aktuálních výlukách a omezeních, novinkách nebo mimořádných událostech. Vše v jednom pro management autobusů: digitální technologie IVU.suite pomohou dopravci DB Regio Bus na konkurenčním trhu1.7.2021 DB Regio Bus je divizí Německých drah (DB), provozující regionální autobusovou dopravu po celém Německu. Tato divize sdružuje celkem 27 autobusových dopravců, kteří denně vypravují na své linky přes 12 tisíc autobusů. Pro řízení takto rozsáhlé a složité sítě se rozhodl využít systém IVU.suite od německé firmy IVU Traffic Technologies. Zatravněné tramvajové koleje: přínosy, způsoby zatravňování a příklady z Ostravy a Prahy30.6.2021 Zatravněné tramvajové koleje se stále více stávají každodenním obrazem ve městech, která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít Ostrava, kde Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat tramvajový pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela nový tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož stavba byla zahájena rovněž v červnu 2021. Vliv teplot na dojezd elektrobusů a možná řešení: výsledky norského výzkumného projektu a příležitosti pro digitální technologie 11.6.2021 Netrakční spotřeba, tj. spotřeba pomocných zařízení a mezi nimi zejména topení a klimatizace, má významný vliv na dojezd elektrobusů. Jak tato zákonitost funguje, to bylo předmětem výzkumného projektu norské technologické firmy Saga Tenix, zaměřené na telematické služby pro elektrobusy, a výzkumného ústavu NORCE. S jeho výsledky a řešením problému byla odborná veřejnost seznámena na začátku června 2021. Elektromobilita nejsou jen elektromobily24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility. Videozáznamy našich přednášek ke smart city 28.5.2021 Videozáznamy našich přednášek ke smart city jsou nyní shromážděny na jednom místě v samostatné rubrice. Podívejte se zde:Brožura Příběhy chytrých pomocníků24.5.2021 Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio18.5.2021 Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních institucí. Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Více o knize včetně možnosti zakoupení zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |