Vrchlabí –
inteligentní město s chytrou sítí
Rozhovor se starostou Vrchlabí
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky.
Jak to vůbec
přišlo, že se Vrchlabí zapojilo do největšího z demonstračních projektů
evropských chytrých sítí?
Jak už to tak bývá, náhoda pomáhá připraveným. ČEZ hledal v roce 2010
vhodnou oblast pro demonstraci jeho cílů v oblasti chytré energetiky,
která by takříkajíc zahrnovala od každého něco: město, přírodu i
průmysl a příležitost k ostrovnímu provozu s ohledem na vedení
rozvodných sítí ve městě. Město Vrchlabí tou dobou řešilo problémy s
výrobou a rozvodem tepla. Také městská elektrická distribuční síť
potřebovala důkladnou rekonstrukci a modernizaci. V té době nás na
vedení města kromě toho zaujaly odborné články o elektromobilitě a
stále více jsme si uvědomovali, že v jejím využití je skrytý potenciál
pro město i pro náš krkonošský region. Projekt Smart region Vrchlabí
nám tedy nabídl vyřešení aktuálních problémů s městskými sítěmi a
zároveň přišel s perspektivami dalších inovací do budoucna. S
projektovým manažerem ČEZ jsme se velmi rychle domluvili, a tak začala
naše dlouhodobá spolupráce, která se rozvíjí i v návazných projektech –
například v testování inteligentního osvětlení s technologií od
společnosti ABB ve Vrchlabí.
Zapadala účast v
tomto projektu do rozvojových plánů a strategií města?
Východiskem je v tomto případě nikoli strategie města, nýbrž strategie
svazku měst a obcí Krkonoše, založeného v roce 2000, kde mám to
potěšení být předsedou. Náš svazek sdružuje čtyřicet krkonošských obcí
od Kořenova na západě až po Žacléř na východě a dohromady má více jak
60 000 stálých obyvatel. Je specifický tím, že se tu prolíná chráněný
přírodní park i významný průmysl – za všechny jmenujme závod Škody Auto
ve Vrchlabí. Společnou strategii obcí v něm sdružených přitom
komplikuje fakt, že se rozkládá na území dvou krajů, Královéhradeckého
a Libereckého, a tím více je zde nutná spolupráce na úrovni
regionálního sdružení. Hlavním cílem při založení našeho svazku bylo
získat finanční podporu pro cestovní ruch. Brzy se však začal rozvíjet
mnohem šířeji a sledovat zejména strategii hospodářského rozvoje
regionu. K tomuto účelu byla začátkem roku 2013 zpracována Integrovaná
strategie rozvoje regionu Krkonoše, která analyzovala situaci a navrhla
doporučení pro další rozvoj regionu včetně bohatého zásobníku
konkrétních projektů. Naše účast v projektu Smart region Vrchlabí
nebyla bezprostředním výstupem této strategie (už proto, že tento
projekt tu byl dřív, než zmíněná strategie), ale jeho cíle v oblasti
energetiky a elektromobility do této strategie přesně zapadají. Lze
tedy říci, že projekt Smart region Vrchlabí pomáhá tuto strategii
dovádět v oblasti energetiky a elektromobility do praxe.
Pocítili jste
konkrétně přínosy chytrých sítí v každodenním životě – třeba jako
rychlejší odstranění případných poruch v dodávce elektrické energie?
Vzhledem k tomu, že elektrické rozvodné sítě v naší zemi – Vrchlabí
nevyjímaje – jsou obecně v dobrém stavu, nedošlo tu k žádné zázračné
proměně, spíše k celkovému zlepšení dodávek elektřiny jako důsledek
rekonstrukce. Ale ano, v době těsně před Vánoci, kdy české hospodyňky
pečou naplno, došlo asi třikrát k výpadkům elektrického proudu, které
byly téměř okamžitě vyřešeny.
Jak hodnotili Vaši
občané možnost řídit si lépe spotřebu elektřiny, a tím i účet za ni,
díky zapojení do chytré sítě?
V rámci projektu Smart region Vrchlabí bylo všech 4 600 odběrných míst
vybaveno inteligentními elektroměry. V tzv. multiutilitním domě byly
navíc instalovány chytré měřiče také na rozvody vody, plynu a tepla pro
vytápění. Občané se o tyto technologie pochopitelně zajímali, a pokud
vím, mnozí zkoušeli, co chytré měřiče dokáží. Ale upřímně řečeno, v
situaci, kdy silová složka netvoří příliš významný podíl na celkové
ceně za elektřinu a kdy tu již léta funguje hromadné dálkové ovládání
neboli náš známý „noční proud“, nebylo tu dost důvodů k významné změně
spotřebitelského chování. Někdy navíc ani spotřebu elektřiny odložit
nelze. Vím o zaměstnanci energetiky, který si doma připojil pračku na
samostatnou zásuvku využívající pouze „levnou“ elektřinu. Jeho manželka
si ale poradila – v době špičkového odběru jednoduše připojila pračku k
„drahé“ zásuvce prodlužovací šňůrou. Její argument byl prostý:
Potřebuju vyprat prádlo právě teď a nemohu s tím čekat, až bude
elektřina levnější.
Předpokládám, že do sítě v ostrovním režimu, který se v rámci projektu
zkouší, jsou zapojeny některé kritické části města, které by neměly
nikdy zůstat bez proudu. Vyzkoušeli jste si fungování sítě v ostrovním
režimu při mimořádných událostech?
Testovací ostrovní režim v projektu Smart region Vrchlabí, napájený z
městské kogenerační jednotky, nebyl apriori instalován s ohledem na
rozmístění kritických míst ve městě. Vycházel spíše z aktuálního vedení
rozvodných sítí a jeho hlavním cílem bylo fungování ostrovního režimu
provozně odzkoušet. Ověřili jsme si nicméně jeho funkčnost a
perspektivně bychom chtěli tzv. subjekty krizové infrastruktury na tuto
nouzovou ostrovní síť napojit.
Jaké jsou Vaše
zkušenosti s využitím elektrické dopravy v rámci projektu? Máte plány
ohledně dalšího zkoušení a rozšiřování elektromobility – třeba využití
elektrobusů?
Ve Vrchlabí máme nyní instalováno celkem pět pomalých a jednu rychlou
nabíjecí stanici pro elektromobily. Město pro své služby elektromobily
využívá a jsme s jejich provozem velmi spokojeni. Je to přesně ten
způsob využití, kde elektromobil uplatní své přednosti a nevadí mu jeho
omezení. Další elektromobily využívá i správa Krkonošského národního
parku. Náš místní dopravce KAD tu zkoušel i elektrobus SOR a rádi
bychom tento druh dopravního prostředku více uplatnili i do budoucna.
Jak byste tedy, na základě zkušeností z tohoto projektu, celkově
hodnotil příležitosti a úskalí vybudování chytrých sítí pro město nebo
region a jeho obyvatele: Pomůže mu vyřešit nějaký důležitý
problém? Znamená příležitost pro zatraktivnění bydlení a podnikání?
Přináší naopak nějaké komplikace? A konečně: vyplatí se?
Městu Vrchlabí přinesl tento projekt mnohá pozitiva: Získali jsme
kvalitní rozvodné sítě elektřiny a tepla a vyřešili jsme si aktuální
problémy s jejich provozem. Byla to také příležitost k zefektivnění
některých obchodních vztahů – nákladně provozovanou městskou
teplárenskou síť jsme prodali společnosti ČEZ, což mělo významné
ekonomické přínosy. To vše samozřejmě nezůstalo bez odezvy u
průmyslových firem, které se zde rozvíjejí a představují důležité
pracovní příležitosti. Chytré sítě nám v důsledku zkvalitnily i krizové
řízení, bez kterého se město neobejde. Nu a v neposlední řadě účast v
tomto projektu naše město významně zviditelnila, a to i na mezinárodní
úrovni. Určité komplikace spojené s projektem by tu byly i bez něj.
Město zkrátka bylo rozkopané a vtip byl v tom, jak načasovat a navzájem
skloubit práce spojené s projektem tak, aby nebylo rozkopané více a
déle, než je nutné. Projekt Smart region Vrchlabí jako součást
evropského projektu Grid4EU nyní končí. My bychom však chtěli
pokračovat a rozvíjet náš smart region a město Vrchlabí jako malé smart
city i dále. Tam, kde jsou inovace, je příležitost pro investice. A
tam, kde jsou investice, jde hospodářská prosperita. To je přece
jednoduchá logika, nemám pravdu?
Děkuji za rozhovor.
Jakub Slavík
Foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Přečtěte
si také:7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart
city“, rozumíme koncept
strategického řízení, při němž jsou využívány moderní technologie z
oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro ovlivňování
kvality života ve městě, a následně k dosahování hospodářských a
sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“ nebo o
nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro potřebu
měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Knižní publikace, které souhrnně popisují koncept smart city a jeho
zavádění v každodenní praxi, bylo dosud možné získat pouze ze
zahraničí. To se nyní mění. Vydavatelství Profi Press s.r.o. vydává v
březnu 2017 knížku Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, manažerského
konzultanta a odborníka na problematiku smart city, který je zároveň
provozovatelem našeho portálu.
Celý článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Čisté autobusy do
chytrého města
20.9.2016 K „zelenému“,
„čistému“ či „chytrému“ městu patří také
„zelená“ nebo „čistá“ veřejná doprava. Na její rozvoj je ostatně
zaměřen i Integrovaný regionální operační program (IROP). V tomto
článku se blíže podíváme na možnosti a omezení, které nabízejí „zelené“
pohony pro městské autobusy, o nichž se v ČR hovoří. Zaměříme se přitom
na elektrobusy a trolejbusy v porovnání s dieselovými autobusy a s
autobusy používajícími stlačený zemní plyn (CNG). Podíváme se pak i
trochu dále do budoucnosti – na palivočlánkové autobusy, poháněné
elektřinou z vodíku. Pro jednoduchost budeme sledovat hlavně standardní
dvanáctimetrové autobusy jako typický dopravní prostředek ve
městech. Celý
článek zde
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní
kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také
„smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy
skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých
stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům
měst? Technologická revoluce se tu, myslím, nekoná. Ovšem ekonomická a
manažerská revoluce při používání technologií? Možná ano. Co mne k
téhle domněnce vede, ukážu na pár jednoduchých příkladech. Celý článek zde