|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
„Velký třesk“ elektrobusů v Evropě pokračuje: úctyhodný podíl i výhledy do budoucna8.3.2019 Také v roce 2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli informováni účastníci konferencí Elektrické autobusy pro město pořádaných provozovateli tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje. Podle uvedených zdrojů bylo v Evropě v roce 2018 zaregistrováno kolem 650 bateriových elektrobusů. Z grafu polského výrobce Solaris Bus & Coach (viz graf níže) je zřejmé, že čtvrtinu všech těchto prodejů tvoří elektrobusy od čínského výrobce BYD, na britském trhu spolupracujícím s výrobcem ADL. Následuje polský Solaris (viz foto vlevo) se 17 %. Z kontextu je přitom zřemé, že pod tímto číslem jsou zahrnuty i elektrobusy s karoserií Solaris a výzbrojí Škoda Electric prodávané pod značkou Škoda a jak je dále vidět, takovýto „souběh značek“ může zahýbat statistikami a hodnoceními. Na třetím místě podle zprávy Solaris je nizozemský VDL s 13 %. Jiné zdroje, například italský Sustanable Bus s odvoláním na další analýzy, připouštějí podíly značek VDL a Solaris zhruba opačné. Příčiny takových rozdílů mohou být různé. Nabízí se vysvětlení, že k rozdílným výsledkům přispělo mj. různé zahrnutí zmíněných elektrobusů Škoda/Solaris. Jinou příčinou mohou být různé okamžiky zahrnutí vozidel do statistik – dodání vozidla, jeho registrace na dopravním úřadě nebo zahájení provozu. Podíl výrobců na prodeji bateriových elektrobusůZ českého pohledu není bez zajímavosti, že na páté příčce je (také) domácí SOR a švédský výrobce Volvo – tradiční dodavatel hybridních autobusů, testovaných i v Praze, rychle expandující také do bateriových elektrobusů. Podíl čistě elektrických autobusů na celkových prodejích městských autobusů v Evropě, ať už zdrojem energie jsou pouze trakční baterie nebo také vodíkový palivový článek, by měl dále růst. Jak ukazuje graf společnosti Solaris Bus & Coach (viz graf níže), z necelé čtvrtiny prodejů odhadované pro příští rok by měl tento podíl během dalších deseti let vzrůst na téměř 60 %. Podíl čistě elektrických autobusů na celkových prodejích městských autobusů v Evropě - výhled 2030Jak je z grafu také zřejmé, významný růst svého tržního podílu by měly zaznamenat oba uvedené elektrické pohony – čistě bateriový i palivočlánkový. Mírný nárůst se očekává také u diesel-hybridních pohonů. U spalovacích motorů na CNG nebo bioplyn se očekává nejprve mírný nárůst a poté mírný pokles, zatímco u čistě dieselových autobusů je předpokládán dramatický pokles prodejů z téměř poloviny v současnosti na necelých 8 % v horizontu roku 2030. I se všemi výhradami k vypovídací schopnosti podobných prognóz je zřejmé, že elektrické autobusy v Evropě mají i nadále zelenou. Hlavní hnací silou je přitom politická snaha o ozdravení prostředí ve městech. Otázkou zůstává finanční proveditelnost. Minimálně v České republice, podobně jako například také v sousedním Polsku, prozatím přetrvává závislost tohoto rozvoje na dotacích z evropských zdrojů. Nemusí tomu však být napořád. Zajímavý „alternativní“ obchodní model – byť pochopitelně nejde o všelék – ukazují například pražské linky BB. redakce Smartcityvpraxi.cz Grafy © Solaris Bus & Coach Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Další informace zde a také zde Přečtěte si také: Reportáž Smartcityvpraxi.cz: na výletě s elektrobusy v Českých Budějovicích7.3.2019 Od listopadu 2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11 elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova 2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. Celý článek zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“ Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné služby Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |