|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Praha testuje diesel-hybridní autobusy: třetím v pořadí je Iveco, opět se superkapacitory26.8.2019 Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo a Solaris je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value. Diesel-hybridní autobusy v kontextu strategie pražské veřejné dopravy Dosavadní testy hybridních autobusů, které má DPP k dispozici, potvrzují úspory ve spotřebě nafty a tím i snížení emisí. Technologické řešení ukládání elektrické energie se u každého výrobce liší, navíc podmínky v Praze nelze úplně srovnávat s jinými evropskými metropolemi. Proto DPP oslovil další výrobce s cílem otestovat jejich řešení hybridních vozidel v reálném provozu v Praze. Nákup hybridních autobusů se jeví jako vhodné dočasné řešení při přechodu k plně bezemisním vozidlům. Naftové autobusy, které DPP v současnosti pořizuje, splňují nejpřísnější emisní normu Euro VI. Jejich emise jsou na obdobné úrovni jako u CNG vozidel. Autobusy s emisními třídami Euro V a Euro VI tvoří 76 % flotily autobusů DPP, přičemž tento podíl se díky průběžné obnově neustále zvyšuje. Pro další snížení emisí z veřejné dopravy, ale i splnění připravovaných evropských norem DPP pracuje na projektech bezemisních a nízkoemisních vozidel. Vedle nákupu plně elektrických autobusů a trolejbusů, pro které je však nezbytné v Praze vybudovat dostatečnou nabíjecí infrastrukturu, a přípravy projektu vodíkového autobusu, se jako další možnost snižování emisí jeví autobusy s dieselelektrickým hybridním pohonem. Kromě nižších emisí a hlučnosti je další výhodou hybridních vozidel v testované konfiguraci dojezd srovnatelný s klasickými vozidly se spalovacím motorem. Hybridní autobus od Iveca a jeho testování v Praze Testovaný autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů a v dané verzi pojme 86 cestujících: 30 sedících a 56 stojících. Hybridní pohon zajišťuje spalovací motor Iveco Tector 7 Euro VI a trakční elektromotor s úložištěm elektrické energie ve formě superkapacitorů od britské firmy BAE Systems. K dvouměsíčnímu testu jej poskytla společnost Iveco Czech Republic, a. s. Tento autobus používá technologii takzvaného sériového hybridu, podobně jako výše uvedený hybridní autobus Solaris. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený z generátoru či ze superkapacitorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Superkapacitory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Plně elektrický režim, funkce „Arrive & Go“, s vypnutým spalovacím motorem a nulovými emisemi je v činnosti při rychlosti vozu do 20 km/h, tj. při přiblížení k autobusové zastávce a semaforu a odjezdu od nich. Podle výrobce spotřeba paliva tohoto vozidla je až o 30 % nižší, a také emise CO2 mohou být až o 30 % nižší v porovnání s dieselovými autobusy. V současnosti jezdí ve světě více než 1 500 těchto hybridních autobusů. Jak uvedeno, úložištěm elektrické energie jsou zde superkapacitory, podobně jako u zmíněného hybridního autobus Solaris. Superkapacitory mají oproti bateriím řadu výhod, zejména provozní odolnost. Proto jsou s úspěchem uplatňovány i u některých průběžně dobíjených elektrobusů. Příkladem jsou elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera konference Elektrické autobusy pro město VIII pořádané v listopadu 2019 provozovateli tohoto portálu. Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m pro testovací provoz v Praze obdržel evidenční číslo 4998. Cestující jej mohou do 10. října vyzkoušet na následujících linkách, na něž bude vypravován z garáže Hostivař: 133 (Florenc – Sídliště Malešice) 165 (Sídliště Zbraslav – Háje) 175 (Florenc – Háje) 207 (Staroměstská – Ohrada) 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves) Na stejných linkách bude DPP do konce září testovat i zmíněný hybridní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid. Jízdní řády pro jednotlivé dny jsou k dispozici na webových stránkách DPP na dpp.cz. Technický popis vozidla: • Výrobce: Iveco France S.A., Venissieux, Francie • Obchodní označení: Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value • Palivo: motorová nafta / možnost použití biopaliva HVO (hydrogenovaný rostlinný olej, biopaliva druhé generace dle EN15940) • Vznětový motor: Iveco Tector EURO VI c o objemu: 6728 cm³ s technologií HI-SCR • Maximální výkon: 210 kW/2500 ot./min. • Výkon generátoru: 140 kW • Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 195 kW) • Celková délka: 12 m • Šířka: 2,5 m • Výška: 3,291 m • Rozvor náprav: 6,12 m • Provozní hmotnost: 12 860 kg • Největší povolená hmotnost: 18 745 kg • Nejvyšší rychlost: 72 km/h DPP, redakčně upraveno a rozšířeno Foto © DPP Přečtěte si také: Superkapacitorový elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince20.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných. Celý článek zdeDopravní podnik Praha zkouší další hybrid, tentokrát značky Solaris se superkapacitorovým zásobníkem energie30.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory. Celý článek zdeKudy na průběžně dobíjené elektrobusy9.4.2019 Dopravní podnik Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů. První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se, že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na spolehlivost výsledného řešení. Hybridní autobus osvědčené značky Volvo na zkoušku v pražském dopravním podniku (nikoli poprvé)1.2.2019 Ačkoli technologie pro ekologické městské autobusy míří k plně bezemisnímu elektrickému provozu, ať už jsou zdrojem elektřiny baterie, palivové články nebo superkapacitory, své významné slovo k životnímu prostředí ve městech má stále co říci i technologie hybridního, či diesel-hybridního pohonu. Důkazem je spolupráce mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a švédským výrobcem autobusů Volvo Bus Corporation, která byla zahájena v první únorový den 2019. V jejím rámci bude v reálném provozu testován nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH (viz foto). Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za superkapacitorovými elektrobusy Chariot do Grazu8.11.2018 Superkapacitory se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien, výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. Celý článek zdeJak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |