|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Krakov testoval tramvaj bez řidiče3.3.2020 Krakov je jedním z polských měst široce se angažujících v oblasti inovativní městské dopravy (viz například naše reportáž o krakovských elektrobusech). Na konci ledna 2020 zažila krakovská tramvajová doprava provozovaná městským dopravcem MPK pozoruhodnou událost: Vůbec poprvé v Polsku zde byl během noci testován automatický provoz tramvaje bez řidiče (viz foto). Tato zkušební jízda probíhala po krakovských ulicích na 1,6km úseku mezi stanicemi Muzeum Narodowe a Cichy Kącik se dvěma mezilehlými zastávkami. Testovacím vozidlem byla tramvaj Newag 126N. Bez řidiče, zato s vrcholovými představiteli města na palubě, řídil během ní palubní počítač rychlost a zastavování na zastávkách včetně otevírání a zavírání dveří. Jízdu tramvaje s dodržováním povolených rychlostí a správným zastavováním na zastávkách zde hlídá satelitní navigace spolu s měřením ujeté vzdálenosti. Jízda byla součástí výzkumného projektu, který probíhá v partnerství dopravce MPK, výrobce tramvají Newag, Krakovské technické univerzity, softwarové firmy Cybid a dodavatele elektronických zařízení Medcom. Cílem projektu je vyvinout systém, který by asistoval řidičům tramvají a zároveň je hlídal, tak aby provoz tramvaje probíhal v rámci požadovaných bezpečnostních parametrů. Přitom by systém sledoval překážky na trati, zasáhl by v případě překročení povolené rychlosti a optimalizoval by jízdní režim tak, aby byl zajištěn plynulý provoz na křižovatkách. V dlouhodobém horizontu se předpokládá i plně automatická jízda tramvají ve smíšeném pouličním provozu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © DVV Media International Další informace včetně videosnímku zde Přečtěte si také:Švestková dráha: nejmodernější a nejrychlejší česká lokálka bude mít unikátní bezúdržbový provoz28.2.2020 Před časem téměř zrušená a díky okolním obcím a inovativnímu průmyslu opět zprovozněná Švestková dráha (trať Čížkovice – Obrnice na Ústecku) se stane technickým unikátem v oblasti provozu a údržby tratí. Jak v únoru 2020 oznámil její vlastník, společnost AŽD Praha, přejde tato trať na bezúdržbový provoz. Stane se tak první železniční tratí v naší zemi, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat ani takzvané pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav tratě. Celý článek zdeTechnický a provozní stav nabití baterií (SOC): užitečné údaje i zdroj nedorozumění19.2.2020 Z propagačních materiálů elektromobilů se nezřídka dočteme úctyhodné údaje o kapacitě baterií, a následně o dojezdu vozidla na jedno nabití. Praxe však obvykle bývá jiná. Kromě netrakční spotřeby, což je samostatný problém, zde zpravidla hraje důležitou roli rozdíl mezi tzv. technickým a provozním stavem nabití (SOC z anglického „state of charge“). Nad tímto rozdílem se v lednu 2020 ve svém článku zamýšlí odborníci z nizozemské firmy ViriCiti, která je dodavatelem inteligentních systémů pro podporu elektromobility. Zde z něj uvádíme některé užitečné poznatky. Tramvaje v Bordeaux: 130 tramvají, 35 km tratí bez troleje se spodním odběrem APS 14.2.2020 Čtvrtmiliónové francouzské město Bordeaux má – vedle své vinařské pověsti, bohaté historie a velkého obchodního významu – také jednu zajímavost v oblasti městské dopravy: Od roku 2003 se zde u tramvají používá systém spodního odběru Alstom APS, esteticky šetrný k historickým částem města. V únoru 2020 se počet bordeauxských tramvají zaokrouhlil na rovných 130. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova 2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním systému. Jak si „srovnat svoje smart noty“: nabízíme interaktivní školení smart city pro města, obce a regiony Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého „digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich konkrétních podmínkách. Celý článek zdeSmart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ jsou zaměřeny především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |