|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
SRS pro BRT v Paříži: Další evropský nabíjecí standard bude nasazen na velkém projektu elektrobusů25.3.2022 Historicky nejmladším standardem rychlého dobíjení elektrobusů je čtyřpólový spodní kontaktní systém vyvinutý společností Alstom s produktovým označením SRS, zkoušený např. na projektu elektrobusů v Malaze. V březnu 2022 si jej vybrala samospráva pařížské aglomerace Île-de-France region a její zadavatel veřejné dopravy Île-de-France Mobilités jako součást rozsáhlého projektu elektrobusů typu BRT. Vozidla pro pařížský BRT a jejich digitální technologie V rámci tohoto projektu bylo objednáno celkem 56 velkokapacitních 24m elektrobusů dodaných konsorciem Van Hool (vozidlo), Kiepe Electric (elektrovýzbroj) a Alstom (systém rychlého průběžného dobíjení). Nová vozidla budou obsluhovat dvě linky rychlých elektrobusů jedoucích na oddělené jízdní dráze (bus rapid transit – BRT): T Zen 4 (14,8 km) a T Zen 5 (9,5 km). Dvojčlánkové 24m elektrobusy Van Hool Exqui.City 24 pro Paříž (viz obrázek) pojmou se vším komfortem celkem 140 cestujících. K pohonu slouží dva elektromotory Kiepe Electric pohánějící druhou a třetí nápravu. Pohon doplňuje trakční výzbroj s bateriovým zásobníkem od téhož dodavatele. Kiepe Electric zároveň dodá související digitální technologie pro spolehlivý a efektivní provoz. Jde o cloudovou aplikaci, která u každého vozidla sleduje spotřebu energie, pohyb po trase a stanovené výkonové parametry. Tyto parametry jsou shromažďovány a vyhodnocovány pomocí systému chytré správy parku Smart Fleet Management (SFM) využívajícího umělou inteligenci. Následně jsou data předávána dispečinku dopravce prostřednictvím systému Kiepe Fleet Management (KFM). Rychlodobíjecí systém SRS Nabíjecí systém Alstom SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS pro pozemní trakční napájení tramvajových vozidel, který se již historicky osvědčil v několika městech. Využívá rovněž zavedené provozní a bezpečnostní normy APS. Na rozdíl od tohoto systému slouží technologie SRS pro statické kontaktní dobíjení zásobníků energie na vozidle (baterií nebo superkapacitorů) velkými výkony během krátkého pobytu na zastávkách. Nabíjecí systém Alstom SRSSystém tvoří nabíjecí kolejnice na zastávce a výsuvná nabíjecí konzole na spodku vozidla (viz foto). Navedení vozidla na nabíjecí kolejnici a celý proces nabíjení jsou řízeny automaticky pomocí obousměrné rádiové komunikace mezi řídicí jednotkou umístěnou na zastávce, nabíjecí kolejnicí a vozidlem i mezi vozidlem a nabíjecí kolejnicí v procesu nabíjení. Vozidlo je tímto způsobem navedeno na nabíjecí kolejnici a řidič je informován o procesu nabíjení a jeho ukončení. Standardizovaná řešení pro rychlé průběžné dobíjení elektrobusů Evropská norma EN 50696 Contact Interface for Automated Connection Device (Kontaktní rozhraní pro automatizovaná propojovací zařízení) upravuje nabíjecí rozhraní pro čtyřpólové uzemněné dobíjení (tj. kladný a záporný nabíjecí pól, zemnicí pól a kontrolní pól), a to následujícími technologiemi: • reverzní pantograf průmyslového standardu OppCharge, • čtyřpólová střešní konzole bus-up, • boční střešní nabíjecí systém, • spodní kontaktní nabíjecí systém. První tři jmenované technologie jsou rovněž standardizovány normou SAE J3105. Systémy OppCharge a bus-up jsou dnes nejrozšířenějšími standardy rychlého průběžného dobíjení v Evropě i jinde v západním světě. Boční střešní nabíjecí systém vznikl jako řešení společnosti Stäubli s produktovým označením QCC. České odborné veřejnosti byl představen v roce 2016 na konferenci Elektrické autobusy pro město V, pořádané provozovateli tohoto portálu. Prozatím se uplatňuje především u bezemisní nákladní dopravy v přístavech. Standardizované spodní kontaktní nabíjení (Alstom SRS) je historicky nejmladším standardem. Podrobnosti jsou popsány výše. Pro úplnost ještě dodejme, že pro rychlé průběžné dobíjení elektrobusů se jako standardizované řešení používá rovněž zásuvka CCS/Combo 2. Také indukční dobíjení u těžkých elektrických vozidel, v omezené míře používané i u elektrobusů, bude brzy standardizováno připravovanou normou SAE J2954/2. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Alstom Obrázek © Van Hool Přečtěte si také:Brožura „Příběhy chytrých pomocníků“ - čtvrté vydání24.3.2022 V březnu 2022, u příležitosti
konference Smart city v
praxi VII,
vyšlo již čtvrté vydání brožury „Příběhy chytrých pomocníků“. A že se
po pandemickém bezčasí věci opět dávají do pohybu, je tato brožura z
velké části zaměřena na chytrou mobilitu, ať už po ulicích nebo po
vodě, při přepravě cestujících nebo nákladu. Pozornosti ovšem neunikly
ani moderně koncipované energetické služby a další chytrá řešení. A
abychom nezapomněli, významnou roli vždy hrají lidé, kteří nezřídka
pocházejí z různých prostředí a musí se mezi sebou domluvit. Celá brožura – čtvrté vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde„Koktavé“ elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a vývojovému projektu (naštěstí s happyendem) 15.2.2022 „BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ – takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů standardních i kloubových. Většina elektrobusů je standardní délky 12 m, „noční“ koncepce s dobíjením v garážích. 17 kloubových elektrobusů je průběžně dobíjeno z infrastruktury evropského standardu OppCharge, tedy „reverzním pantografem“ podle normy SAE J3105/1. Do konce roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon. K jádru věci – náš manažerský a ekonomický blog 24.10.2021 Oba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. Brožura Příběhy chytrých pomocníků Naše brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi. Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Všechna vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zdeChytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio18.5.2021 Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních institucí. Celý článek s prezentacemi a videozáznamem konference zde Živá strategie pro chytré město, obec či region: nabízíme naše služby odborného poradenství22.4.2021 Základem úspěšného „chytrého“ města, obce či regionu je jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu, naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby. Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city nebo vítězné strategie smart city Blatná. Fotoreportáže z našich smart měst a obcí V létě 2020 zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií českých smart měst, obcí a regionů. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Celý článek zde Smart city v praxi: první kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě
Knihu je možné zakoupit v e-shopu vydavatelství Profi Press zde Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita ve smart city“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován. Elektromobilita jako součást konceptu inteligentních měst vytváří příležitost k efektivnímu využívání osobních a užitkových elektromobilů pro ozdravění prostředí ve městech a regionech. Zároveň otevírá možnosti spolufinancování z evropských zdrojů pro příslušně zaměřené projekty. Konference Efektivní elektromobilita ve smart city se těmito tématy zabývá a je určena odborné veřejnosti z řad municipalit, městských služeb, průmyslu a ostatních organizací, správcům jejich vozového parku, příp. školám a dalším zájemcům o tuto problematiku. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city Pojmem smart city rozumíme koncept strategického řízení města, resp. obce nebo regionu (pro jednoduchost hovořme dále pouze o „smart city“ bez dalšího rozlišení), při němž jsou využívány moderní technologie pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. V konceptu smart city je současně kladen důraz na „tvrdé“ i „měkké“ aspekty řízení života ve městě a na soulad „šedé“ a „zelené“ infrastruktury města. Celý článek zde Smart city – inteligentní město, město budoucnosti Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku -nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |