|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
Indukční dobíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE: 500 tisíc km, 98% disponibilita infrastruktury28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru 2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů. Elektrické autobusy (čistě bateriové nebo plug-in hybridní) s dobíjením Bombardier PRIMOVE jsou dnes provozovány ve třech německých městech – Berlín, Braunschweig a Mannheim, v belgickém městě Bruggy a ve švédském městě Södertälje. Celkem takto dnes jezdí po Evropě 15 elektrických autobusů od čtyř různých výrobců. Instalováno je dohromady 18 „neviditelných“ indukčních nabíjecích stanic.
Od premiéry v Braunschweigu na podzim 2013 proběhlo dohromady více než 90 000 nabíjecích cyklů. Průměrná disponibilita nabíjecích stanic Bombardier PRIMOVE činila 97,7 % (měřeno měsíčními průměry, tzn. v některých měsících to bylo 100 %, jindy o něco méně). Tato hodnota by neměla být zaměňována s disponibilitou používaných elektrobusů na linkách. Roli přitom hraje povaha projektů – zde jde o vývojový (inovační) projekt, kde se celý systém vozidlo-infrastruktura zkouší v reálných podmínkách (a linkový provoz tedy slouží primárně jako „živá laboratoř“), nebo o rutinní provoz, kde na prvním místě je přeprava cestujících. Kupříkladu v Berlíně byly v počátečních fázích provozu kvůli detekovaným možným problémům na vysokonapěťové části prototypové elektrobusy preventivně staženy z oběhu. Identifikace takovýchto problémů a nalezení jejich řešení je přesně ten účel vývojového či inovačního projektu. Výsledná statistická disponibilita celého systému vozidlo-infrastruktura v těch měsících byla pochopitelně nízká. Bohužel místní (i některá česká) média tento problém nepochopila a vztáhla jej na elektrobusy obecně. Všechny současné projekty využívající nabíjení Bombardier PRIMOVE začaly původně jako vývojové, s financováním z rozmanitých veřejných zdrojů a od průmyslových partnerů. Nyní uplynula jejich vývojová, tedy testovací fáze a plynule přešly do rutinního provozu. Tomu odpovídá i zmíněných 500 000 km proběhu. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Bombardier Přečtěte si také: Projekt ZeEUS ve Stockholmu: elektrické hybridy Volvo přešly z demonstračního projektu do rutinního provozu24.2.2017 Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i Plzeň, má oficiálně skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in hybridních) autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své režii dopravce Keolis. Ve Stockholmu je nasazeno 8 dvanáctimetrových elektrických hybridních autobusů Volvo 7900 Electric Hybrid o přepravní kapacitě 71 cestujících. Těchto autobusů bude například v Belgii jezdit v rutinním provozu na podzim 2017 více než sto, provozovány jsou i v dalších zemích a městech. Nova Bus a ABB: evropský standard průběžně dobíjených elektrobusů OppCharge dobývá americký kontinent21.2.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou například elektrobusy amerického výrobce Proterra. Na rozdíl od evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč. To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské standardizace a ve větším měřítku je nyní nasazován například v Belgii. V únoru 2017 ohlásily kanadský výrobce autobusů Nova Bus – jedna z divizí společnosti Volvo, a globální společnost ABB – dodavatel nabíjecích stanic a jeden z iniciátorů zmíněného standardizačního procesu, spolupráci na dodávce systému OppCharge pro elektrické autobusy, prvního na americkém kontinentě. Celý článek zde Elektrické hybridy Volvo v Belgii: letos v provozu 101 vozidel a 15 nabíjecích stanic15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017 v Namuru, více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických hybridů a 15 nabíjecích stanic. Celý článek zde Elektrobusy SOR na linkách BB v Praze: více než 40 tisíc km za rok, spokojení cestující i dopravce 10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než 40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele, společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících. Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. Souhrnná zpráva NREL o palivočlánkových autobusech v USA: 21 autobusů, disponibilita až 100 % 27.1.2017 V lednu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. Celý článek zde |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |