MMR: Konspirační weby
už nedosáhnou na veřejné peníze, pomůže metodika pro mediální zakázky.
Naše redakce: Jak je možné, že na ně kdy dosáhly?
14.6.2023 Jak byla na začátku června 2023 informována odborná veřejnost, metodika
Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) pomůže veřejným institucím
zajistit, aby se jejich online inzerce neobjevila na portálech, na
kterých by mohla poškodit jejich dobré jméno. Patří mezi ně hlavně
konspirační a dezinformační weby.
Metodika doporučuje například úřadům nebo státem ovládaným podnikům
postupy pro zadávání inzerce, které firmy v soukromém sektoru už delší
dobu běžně používají.
Část prostředků z veřejných zakázek na online inzerci totiž, podle
konstatování MMR, putuje i k provozovatelům konspiračních a
dezinformačních portálů. Na těchto internetových stránkách měly často
svoji inzerci například ČEZ, České dráhy, Česká pošta nebo Český
rozhlas. Věřme, že to bylo nevědomky, ale pro takovéto uznávané
organizace to stěží bude omluvou.
Důvodem podle MMR je, že veřejné instituce často nemají informace o
tom, že jimi placená inzerce se objevuje i na konspiračních webech.
Tyto zakázky obvykle zajišťují mediální agentury, kterým státem
vlastněné podniky a veřejné instituce v tomto směru nedávají žádná
omezení.
Metodika MMR nyní představuje doporučení, které se opírá o dlouhodobou
dobrou praxi soukromých zadavatelů. Veřejné instituce díky ní mohou
napravit uvedené vážné nedostatky. Text metodiky je přístupný na odkazu ZDE pod hlavičkou „Metodické doporučení pro nákup reklamy“.
Zadavatelé si podle ní mohou ve formě obchodní podmínky stanovit
konkrétní pravidla, podle kterých se jejich inzerce zobrazí pouze v
médiích, jež dostatečně splňují etické nebo žurnalistické standardy.
Jako vodítko si mohou vybrat z palety nástrojů, které jsou v daném
okamžiku aktuální. V současné době jsou to například MediaRating
Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, přehled dezinformačních webů
spravovaný spolkem Nelež nebo výstupy tzv. jednotných měn měření
návštěvnosti médií v ČR. Mezi tyto měny patří například NetMonitor,
MediaProjekt nebo RadioProjekt a TVmetry. (Poznámka: Jednotnou měnou
rozumíme souhrnné označení dat, které jsou respektovány a využívány
všemi relevantními subjekty institucemi působícími na televizním trhu.)
Redakce našeho portálu může než poděkovat MMR za tento chvályhodný
počin. Zároveň však také musíme vyjádřit upřímný údiv nad výše popsaným
způsobem, jakým dosavadní praxe zadávání inzerce u veřejného sektoru
funguje.
Dobré jméno je obecně velmi cenný nehmotný majetek, který se těžko
získává a lehce ztratí. Dalo by se tedy očekávat, že o ně budou
organizace veřejného sektoru patřičně pečovat. Jak patrno, není tomu
tak – nebo přinejmenším ne všude. Těžko hádat, zda je za tím neznalost
věci nebo obyčejná neochota přidělávat si práci.
Svědčí to bohužel také o praxi mediálních agentur, pro něž je jediným
ukazatelem objem čtenosti či sledovanosti. Relevance čtenářské skupiny
nebo důvěryhodnost média ve většině případů, alespoň podle zkušeností
naší redakce, nehrají roli. Všechna čest výjimkám.
Domníváme se, že problém by řešilo potřebné odborné vzdělávání a
kultivace prostředí marketingových útvarů ve veřejných organizacích.
Pokud ovšem o ně tyto organizace stojí.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto ©
archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte
si také:
Naše
služby pro Váš marketing
Marketing je řídící proces pro
identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníků za účelem
dosažení zisku. Takto vymezený marketing představuje řešení několika
základních otázek, jakými jsou identifikace potřeb zákazníků, vymezení
cílových segmentů trhu a vytváření konkurenční výhody pro každý z nich.
Tak rozumí marketingu i naše konzultační firma a její tým. Její služby
orientované na marketingové řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou
jejich zákazníkům významně přispět k efektivnímu oslovování trhu.
Další podrobnosti k nabízeným službám jsou k
dispozici ZDE:
K
jádru věci – náš
manažerský a
ekonomický blog
Oba
naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny
převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních
technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše
odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy
Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i
praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce
přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým
obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření
našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu
této rubriky, k jádru věci.
Přečtěte si zde:
16.11.2020 Nazrál
čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály
vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů
i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si
tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti
manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení.
Nemáme ani ambice vtělit do našeho komentáře kompletní manažerské
školení. Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou
naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich
nejlepších znalostech a zkušenostech.
Celý
článek zde
Jste
výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé služeb s bohatými
zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní hodláte dále
zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě zprávy. Ta špatná
je, že ve veřejných službách je, oproti trhu soukromého podnikání,
všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá je, že vás umíme
naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm uspěli.
Brožura Příběhy chytrých pomocníků
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již
od roku 2019 jako doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v
praxi. Velmi
nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální život
v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet, zkoušet a
dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme
příjemné počtení a spoustu inspirace.
22.4.2021 Základem
úspěšného „chytrého“ města, obce či
regionu je
jeho strategie. Aby takováto strategie byla prakticky použitelným a
stále „živým“ dokumentem, k tomu nabízí provozovatel tohoto portálu,
naše konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services,
městům, obcím a dalším zainteresovaným osobám své odborné služby.
Opíráme se při nich o čtvrtstoletí praxe v manažerském poradenství, z
toho téměř sedm let při rozvoji smart citíes v ČR, v neposlední řadě
jako spoluautoři aktualizované oficiální metodiky smart city
nebo
vítězné
strategie smart city Blatná.
Celý
článek zde
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je
konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a
smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž
provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). Celý
článek zde
Smart city v
praxi: první
kniha českého autora o konceptu smart city a jeho zavádění v
každodenním životě

Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován.
Zhruba stopadesátistránková barevná publikace Smart city v praxi s
bohatým obrazovým doprovodem je přednostně určena jako praktická
příručka těm, pro něž koncept smart city představuje každodenní práci
řídících pracovníků a specialistů při vytváření strategie chytrého
města a při jejím naplňování pomocí projektů moderních
technologií.
Více o
knize zde
Knihu je možné zakoupit v e-shopu
vydavatelství Profi Press zde
Konference „Elektrické
autobusy pro město“ se
již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela
ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny
aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy.
Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a
konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé
komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich
komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V
neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které
rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální
a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je
zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací,
kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního
dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je
koncept smart city v daném městě realizován.
Pozvánky na tyto
konference a zprávy z těchto a dalších konferencí včetně prezentací a
videozáznamů přednášek naleznete v
naší rubrice Konference zde