|
||||
O nás | Rozhovory-komentáře | Konference | Partneři | Kontakty |
||||
K jádru věciEkonomický a manažerský blogOba naše portály Proelektrotechniky.cz a Smartcityvpraxi.cz jsou zaměřeny převážně na novinky a zajímavé informace ze světa moderních technologií, chytrých měst a obcí a souvisejících projektů. Naše odbornost je nicméně širší. Hlavní konzultant a majitel naší firmy Jakub Slavík je vzděláním a profesí ekonom a manažerský poradce i praktický učitel, kterému se běžné zážitky z konzultační práce přetvářejí do poučných příběhů ze života. Tyto příběhy a postřehy, svým obsahem převážně ekonomické a manažerské, tak trochu přesahují zaměření našich portálů. Mají tu ale své místo, protože jdou, jak řečeno v názvu této rubriky, k jádru věci. redakce Smartcityvpraxi.cz a Proelektrotechniky.cz Předvánoční komentář: Budou brzy všechna auta elektrická?19.12.2024 Občas se nám přihodí, že dostáváme rozmanité „všetečné“ otázky k elektromobilitě. Těch otázek je víc od té doby, co jsme v naší Edici smart city vydali knížku Elektromobilita v praxi. Poté, co jsem na základě této knížky napsal také sérii blogových článků na Médium.cz, přidaly se k otázkám rozmanité komentáře, ne vždy zdvořilé. Nebudu se zde zabývat psychologií online bojovníků proti všemu. Chtěl bych se ale zamyslet nad jednou z těch otázek: Myslíte si, že budou za deset či patnáct let všechna naše auta elektrická? Celý článek zdeO generickém maskulinu, rovnoprávnosti žen a absurdním přechylování 18.7.2024 Tento článek je tak trochu osobní. Pojednává totiž o naší mateřštině, k níž máme já i moje manželka a spolupracovnice Pavla velmi osobní vztah. Moje maminka byla univerzitní učitelka češtiny, a i když brzy vyměnila katedru za redakční psací stůl, cit pro náš mateřský jazyk jí zůstal. Netřeba dodávat, že jej vštěpovala také nám dětem. Nad čím by snad školní češtinářka mávla rukou, bylo doma po právu pranýřováno a opravováno. Dodnes tak vnímám organismus naší krásné řeči i u technických nebo manažerských textů a snažím se s ním pracovat, jak jen to dané téma umožňuje. Celý článek zdePříběh o potrefené huse, strategii smart city, SUMP a dotacích 27.6.2024 Bylo, nebylo… Jisté české město si zpracovalo svoji strategii smart city. Po nějaké době tuto strategii dostal do rukou jistý konzultant v oboru strategického řízení a chytrých měst. Ten se na ni podíval z pohledu své profese a zjistil některé nesrovnalosti, které považoval za poměrně zásadní. Tak začíná náš příběh. Celý článek zdeMMR: Konspirační weby už nedosáhnou na veřejné peníze, pomůže metodika pro mediální zakázky. Naše redakce: Jak je možné, že na ně kdy dosáhly? 14.6.2023 Jak byla na začátku června 2023 informována odborná veřejnost, metodika Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) pomůže veřejným institucím zajistit, aby se jejich online inzerce neobjevila na portálech, na kterých by mohla poškodit jejich dobré jméno. Patří mezi ně hlavně konspirační a dezinformační weby. Celý článek zdeTrh veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí 1.7.2022 Jste výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm uspěli. Celý článek zde„Koktavé“ elektrobusy v Berlíně: příběh o mediálním neporozumění investičnímu a vývojovému projektu (naštěstí s happyendem) 15.2.2022 „BVG: Berliner Elektrobusse stottern in die Zukunft“ – takový titulek se právě před šesti lety, v únoru 2016, objevil v berlínských novinách. BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) je berlínský dopravní podnik a nadpis hlásal doslova, že berlínské elektrobusy koktají do budoucnosti. Ke konci roku 2021 měl BVG téměř 150 elektrobusů standardních i kloubových. Většina elektrobusů je standardní délky 12 m, „noční“ koncepce s dobíjením v garážích. 17 kloubových elektrobusů je průběžně dobíjeno z infrastruktury evropského standardu OppCharge, tedy „reverzním pantografem“ podle normy SAE J3105/1. Do konce roku 2022 by počet berlínských elektrobusů měl dosáhnout téměř 230 vozidel a dále růst tak, tak aby do roku 2030 mělo všech cca 1500 městských autobusů v Berlíně elektrický pohon. O investičním projektu, podniku a perpetuitě29.10.2021 Nedávno jsem si u připomínek k finanční části jedné studie proveditelnosti marně lámal hlavu: Kde se v hodnocení efektivnosti projektu vzala perpetuita? Klíčilo ve mně podezření, že její zpracovatelé si pletou investiční projekt a podnik a v důsledku toho vnášejí zmatky do hodnocení finanční efektivnosti. Po důkladném prostudování oficiální evropské metodiky pro analýzu nákladů a přínosů investičních projektů, neboli cost-benefit analýzu (CBA), jsem nicméně musel připustit, že ty zmatky tam tak trochu vnášejí také evropští úředníci. O studii proveditelnosti, organizační kultuře a týmové práci26.10.2021 Od letošního jara jsem zapojený jako poradce zadavatele u studie proveditelnosti pro projekt autonomní mobility a její infrastruktury, který by měl být realizován ve městě onoho zadavatele. Není zde důležité, kdo je zadavatelem, které je to město ani kdo je zpracovatelem té studie. Dosavadní příběh té studie je nicméně zdrojem poučení o multidisciplinárních úkolech a o organizační kultuře. Dobré i méně dobré strategie smart city: výsledky analýzy 22 „smart“ strategických dokumentů26.4.2021 Ve třetím dubnovém týdnu 2021 byly odborné veřejnosti prezentovány výsledky analýzy celkem 22 strategických dokumentů vztahujících se k chytrým městům, obcím, jednomu kraji a jedné městské části. Tuto analýzu vypracovali v létě 2020 pro Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR), které má koncept smart ciry v gesci, provozovatelé tohoto portálu, konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. S ohledem na současnou situaci byl workshop organizován online z MMR (viz foto) a připojilo se k němu na padesát zástupců rozmanitých veřejných institucí včetně municipalit. Strategický marketing veřejných služeb: několik užitečných poznatků pro dnešní dobu26.2.2021 Tento článek vznikl na popud kolegů žurnalistů zabývajících se veřejným sektorem. Jeho cílem je ukázat některé principy a nástroje strategického marketingového řízení aplikované na veřejné služby. Vodítkem je přitom tzv. marketingový mix, zahrnující produkt (tj. zboží či službu), cenu, místo (trh) a propagaci. Článek nemá ambice dodat v několika odstavcích a obrázcích ucelené manažerské školení, ale spíše nasměrovat čtenáře k dalšímu vzdělávání v tomto oboru. O řízení rizik, krizovém řízení a dnešní neklidné době16.11.2020 Nazrál čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení. Nemáme ani ambice vtělit do našeho komentáře kompletní manažerské školení. Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich nejlepších znalostech a zkušenostech. Ach ta SWOTka…13.11.2019 Víte, co mají společného SWOT analýza (tedy analýza silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb) a výchova dětí? V zásadě čtyři věci: Zaprvé: kdekdo s tím přišel do styku, ale každý trochu jinak. Zadruhé: kdo s tím kdy přišel do styku, mívá pocit, že právě on tomu rozumí nejlíp. Zatřetí: selský rozum často přináší lepší výsledky než lpění na odborné literatuře. A konečně začtvrté: vždycky záleží na konkrétní situaci. Celý článek zdeNovoroční bajka o pejskovi, kočičce, dortu a připomínkovém řízení17.12.2018 Všichni známe tu Čapkovu pohádku, jak pejsek s kočičkou pekli dort a jak to nakonec dopadlo. Všimněme si teď okamžiku, kdy dort byl skoro hotový a kočička ho jen jen strčit do trouby.
Zde pokračuje naše bajka pro dospělé. Inzerce v technických médiích: tradice, realita a řešení 8.10.2018 „Připrav se, začínáme sledování…teď!“ „Tenhle pán si bere časopis, aktuální číslo, poznamenej.“ „Co tenhle pán? Ten si bere několik čísel.“ „Podívej, jak je ten pán starý. To bude aktivní důchodce. Ti si berou i starší čísla a pak si v nich doma listují. Osobně jim moc fandím, ale o volbě inzerentovy nabízené technologie nerozhodují.“ „Podívej, skupina studentů…vezme si někdo z nich odborný časopis?“ „Ani jeden…pro ně už je to asi pravěk.“ „Tahle paní si odnáší časopisy v tašce.“ „Tu jí vnutila hosteska. Jenže ta paní o ně evidentně nemá zájem, ještě tak o tu igelitku. Znamenám jako vynucený odběr.“ Takové a podobné tiché hovory zaznívaly na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu mezi pozorovateli z naší konzultační firmy. |
||||
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |